Mîntuirea biogeografică

Publicat în Dilema Veche nr. 868 din 26 noiembrie - 2 decembrie 2020
Mîntuirea biogeografică jpeg

S-ar putea spune că un anumit tip de gîndire ecologică avant la lettre – în sensul observării unei interdependențe între specii sau între specii și mediu – și preocuparea pentru un stil de viață simplu, „natural” („bio”/sănătos, am spune astăzi) sînt vechi de cînd lumea.

Dar o primă inițiativă închegată „bio-eco” (iertată ne fie alăturarea pripită a unor concepte înrudite, dar diferite) a prins contur abia în ultima parte a secolului al XIX-lea și la începutul secolului XX, odată cu mișcarea „Lebensreform” din Germania și Elveția, și cu alte fenomene alternative – precum comunitatea naturist-nudist-anarhist-teozofic-artistică Monte Verità (co-întemeiată de Gustav Gräser, un neamț din Sibiu) – precursoare ale culturii hippie. Lebensreform a apărut ca reacție la industrializare și urbanizare, percepute ca evoluții nocive, dezechilibrante pentru mediul înconjurător și umanitate. Astfel de mișcări aduc pentru prima oară împreună hrana și conștiința, în afara unui context religios. Accentul moral se mută, odată cu detabuizarea sexualității, asupra deprinderilor alimentare și de consum. După cum observa Andrei Cornea, „sentimentul omenesc al păcatului, convingerea că, într-un fel, nu sîntem în regulă cu viața noastră cotidiană, n-a dispărut, ci numai s-a transferat într-o altă sferă a existenței – în domeniul alimentar. «Fructul oprit» a devenit ceea ce, literal, părea să fie de la început: ceva bun de mîncare” („Sexul și stomacul”, Dilema veche, nr. 839).

O creștere masivă a prezenței produselor bio pe piață a avut loc la începutul anilor 1970 – nu întîmplător, odată cu fenomenul hippie. Preocuparea pentru „bio” a pornit din centrul unei Europe bogate, într-o perioadă de bunăstare economică fără precedent. Utopia renunțării la consumul mainstream, a reîntoarcerii la natură s-a născut în inima societății de consum industrializate.

Eco-feminismul american al anilor 1980 compară exploatarea naturii de către om cu abuzarea femeii de către bărbat, invocînd involuntar analogia arhaică, nu tocmai în spirit modern-feminist, feminitate-Pămînt. Statisticile arată că peste 60% din consumatorii constanți de produse bio sînt de sex feminin. Grija (pentru planetă, specii, sănătate) rămîne o virtute cu precădere feminină.

Curios, multe produse vegetariene păstrează forma produsului din carne pe care îl imită: magazinele sînt pline de mezeluri, crenvurști, burgeri, steak-uri vegetariene. Ceea ce pare să fie o încercare de convertire a carnivorilor e, mai degrabă, un efort de a ostoi reflexul carnivor al vegetarianului.

Nu în ultimul rînd, vizunea bio-eco aduce o redefinire a alterității, a aproapelui. Celălalt, seamănul nu mai e în primul rînd omul, ci natura, mediul, speciile. Într-un sondaj al postului de televiziune Arte, făcut pe un eșantion de 400.000 de subiecți din Franța și Germania, 81% din intervievați consideră că oamenii nu se situează mai presus de restul speciilor.

Salvarea planetei (soteriologie), restricțiile alimentare (post), grija față de celelalte specii (iubirea de aproape) devin posibile elemente ale unei noi religii laice, „biogeografice”.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
„Tobol”, arma secretă a lui Putin care bruiază semnalul GPS . Unde este plasată?
O arma secretă a Rusiei ar bruia sistemul GPS de navigație prin satelit al avioanelor și navelor comerciale, în regiunile din Marea Baltică, Marea Neagră și estul Mării Mediterane, potrivit The Sun.
image
Marea Britanie este „pe picior de război”. Ce anunț a făcut premierul Rishi Sunak din Polonia | VIDEO
Aflat într-o vizită oficială în Polonia, premierul britanic Rishi Sunak a declarat marţi că va creşte bugetul pentru apărare până la 2,5% din PIB. Sunak a subliniat că Marea Britanie „nu se află în pragul războiului”, ci „pe picior de război”.
image
Republica Moldova, urmǎtoarea țintǎ a Rusiei. Cine sunt trimișii lui Putin ANALIZǍ
Federaţia Rusă devine tot mai prezentǎ în Republica Moldova, în contextul în care Ilan Şor, omul Kremlinului, a anunţat înființarea platformei Victoria, menitǎ sǎ adune opoziția pro-rusǎ

HIstoria.ro

image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.
image
Cuceritorii din Normandia
Normandia – locul în care în iunie acum 80 de ani, în așa-numita D-Day, aproximativ 160.000 de Aliați au deschis drumul spre Paris și, implicit, spre distrugerea Germaniei naziste.