Între ficțiune și realitate

Adi VOICU
Publicat în Dilema Veche nr. 438 din 5-11 iulie 2012
Între ficțiune și realitate jpeg

Orașul Brașov are în jur de 300 000 de locuitori. Toate cinematografele au fost închise în urmă cu aproximativ 10 ani. În prezent există un cinematograf într-un mall pe centură. Mă numesc Adi Voicu, sînt din Brașov și m-am gndit la un plan: cum ar fi să ne organizăm, cineaști și cinefili, să proiectăm timp de o săptămîna filme în cinematografele dezafectate din țară? Pentru Brașov lucrurile au început să se miște, sper în curînd să avem un cinematograf reabilitat.
 
Dacă realitatea a devenit ficțiune, la ce bun cinematograful? De aici a plecat artistul cînd și-a început lucrarea. A privit cinematograful și a început să-și imagineze tot felul de chipuri trăznite pe care acesta ar fi putut să le capete, iar acesta a început să le capete cu o viteză mai mare decît imaginația artistului ar fi putut vreodată să atingă. Cînd ultimul cinematograf s-a transformat în Bingo, granița firavă dintre ficțiune și realitate s-a şters. Ultimul reper a dispărut iremediabil, iar artistul nu știe nici astăzi de care parte a ecranului se află.

De atunci, publicul participă insensibil și interactiv la o proiecție infinită. Orașul a devenit un ecran imens fără spectatori, pe care rulează un film numai cu personaje pricipale. Proiecționistul și-a închis ochii și acum are grijă ca propriul lui film să ruleze în condiții ideale. Timpul nu mai este măsurat în fotograme, este măsurat în împliniri. S-au împlinit aproape 10 ani de la ultima proiecție. Parcă a fost ieri. Au trecut anii ăștia cum ai pocni din degete. Uite așa. Aveam zile în săptămînă cînd rulam filmul cu casa închisă, își aduce aminte proiecționistul.   

În sala de Bingo lumea este agitată, se citesc numere în ritmul pomelnicului. Oamenii urmăresc atenți bilețele pline de numere. Din cînd în cînd cineva țipă din sală: „Bingo!” şi este recompensat. Pomenirea numerelor continuă, trei și opt au fost iertate, șapte zeci și șapte zeci și patru amendate: „Bingo! Bingo!”. Sala de cinema a găzduit Bingo ani buni de zile, astăzi este ferecată cu lacăte groase de oțel, ferestrele sînt acoperite cu tablă ruginită, să nu intre un fir de aer, să nu iasă vreun spirit din incinta ruinată.  

Străzile orașului sînt în întuneric, obloanele trase, ceasul bisericii a rămas în suspans cu limbile bocate între șapte și opt, scoțînd un țiuit continuu. În fața cinematografului s-au adunat protectorii orașului cu mașini speciale luminînd clădirea filmului în culori roș-albastre. Lacătul este sfărîmat de un bărbat cu aspect de pătrat. Bărbatul cu laturile egale intră în incintă. Este urmat de ceilalți membri ai echipei de intervenție. Haiducul Pintea îi atrage atenția filfizonului de Robin Hood: „Vino aici după trepte!”. Îi mai spune o dată șoptit: „Spilcuitule! Vino frățioare cu mine după trepte că ăștia-s ciocoi! Nu-i de glumă!”. Robin Hood se furișează după haiduc. Patrulaterul înaintează printre maldărele de moloz cercetînd cu atenție zona calamitată. Un bărbat alb-negru, îmbrăcat cu pentaloni trei sferturi de safari și pălărie de paie, încearcă să se facă nevăzut printre dărîmături. Inspectorul îl observă. „Tu de unde ai apărut, mă?”. „Eu sînt din trandafirul roșu din Cairo.” Inspectorul nedumerit, are senzația că este luat peste picior. „Cum ai zis? Dar ce trandafiri sînt în Cairo?.” Însoțitorii inspectorului încep să rîdă grotesc. Tînărul alb-negru roșește. „E un film. Am rămas aici captiv de mulți ani și am fost supus torturii de către spiritul numerelor. Bingo!” Inspectorul devine interesat. Vrea să afle tot despre spiritul numerelor pomenite. Personajele se adună cu sutele. Toate au avut de suferit de pe urma numerelor pomenite.     

Spiritul numerelor plutește sub formă de abur deasupra orașului și îl stăpînește. Capul culturii a căzut, iar cetățenii au strigat într-un glas: „Bingo!” Personajele captive în cinematograf dispar după dărîmături cînd aud exclamația. Inspectorul întinde mîinile căpătînd formă de zar și le imploră să se întoarcă: „Nu vă speriați! E vocea capetelor politizate... Numai împreună vom reuși să răpunem pe spiritul numerelor.” Inspectorul promite solemn că va reface limita firavă dintre ficțiune și realitate, iar ficțiunea va fi ficțiune și realitatea realitate. Atunci spiritul numerelor va suferi pînă la dispariție, iar omul va fi eliberat de numărul fără număr. Spunînd acestea, inspectorul căpăta formă umană.     

Adi Voicu este regizor, autorul, alături de Ana Vlad, al documentarelor Victoria şi Metrobranding.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Cât costă minivacanța de 1 Mai-Paște pe Valea Prahovei sau în stațiunea Padina-Peștera
În scurt timp începe minivacanța de 1 Mai-Paște (5 mai 2024), prilej de relaxare și călătorii. Două populare destinații sunt Valea Prahovei și stațiunea Padina-Peștera (Dâmbovița). Ofertele de cazare sunt multiple și variate.
image
Ce ascunde China în Wuhan. Misterele locului de unde a pornit pandemia, dezvăluite de un cunoscut vlogger român VIDEO
Cătălin Stănciulescu, vlogger-ul român devenit celebru pentru în peregrinările sale a făcut interviu cu fratele celebrului baron al drogurilor, Pablo Escobar, a vizitat Wuhan, locul din China de unde a pornit pandemia care a ucis zeci de milioane de oameni.
image
Zboruri din Sibiu, de la 200 de euro biletul. Care sunt destinațiile de vacanță
Se reiau cursele spre cinci destinații de vacanță din această vară, cu un total de zece frecvențe săptămânale, ce vor fi disponibile pentru rezervare la agențiile de turism cu care colaborează aeroportul din Sibiu.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.