Hollywood 21: Bărbaţi în colanţi

Ioan BIG
Publicat în Dilema Veche nr. 636 din 28 aprilie - 4 mai 2016
Hollywood 21: Bărbaţi în colanţi jpeg

În ultimii ani, din Cetatea Viselor vine un iz din ce în ce mai pregnant de… matriarhat. Epoca al cărei apogeu a fost atins în anii ’80, în care bărbaţi viguroşi şi hotărîţi impresionau prin acţiunile lor şi atitudinea macho, pare a fi apus după evenimentele din 11 septembrie, cînd noţiunile de invincibilitate şi de invulnerabilitate s-au dovedit a fi baloane de săpun, iar civilizaţia occidentală a fost obligată să îşi reevalueze bărbaţii pe care contase atîtea secole pentru a o proteja… chiar dacă, recent, doar imaginar, în scop consumerist sau propagandistic, pe marile ecrane. Cu excepţia francizelor de acţiune ce continuă să funcţioneze pe o structură dominant masculină datorită unui fanbase generat de longevitate (Mission: Impossible, Fast & Furious, James Bond), în ciuda unor zvîcniri „geriatrice“, Arnold Schwarzenegger (Commando), Sylvester Stallone (Rambo), Chuck Norris (Missing in Action), Harrison Ford (Blade Runner), Kurt Russell (Escape from New York) sau Mel Gibson (Lethal Weapon) supravieţuiesc acum în conştiinţa publică doar, eventual, datorită unor accidente din categoria celor „incorecte politic“ sau a purei nostalgii cinefile. În rest, orice asociere – fie aceasta şi foarte vagă – cu misoginismul, sexismul sau cu atitudini interpretabile ca ostile la adresa diferitelor orientări sexuale este în acest moment blamabilă (cu preţul ignorării valenţelor artistice ale filmului).

Mai mult, instalarea autoritară a trend-ului „Girl Power“ în topul priorităţilor de la Hollywood, la a cărui fundaţie au pus cărămizi inclusiv Ridley Scott (Ripley/Sigourney Weaver – Alien) şi James Cameron (Sarah Connor/Linda Hamilton – The Terminator), a avut drept consecinţă promovarea în serie a unor eroine care, dincolo de conştientizarea că femeile sînt cele responsabile pentru perpetuarea speciei/naţiei/comunităţii, îşi asumă leadership-ul şi rolul de luptătoare transformînd bărbatul în marionetă uşor manipulabilă, indiferent că se referă la fragilitatea sa în viaţa cotidiană şi, ca atare, trebuie protejat (Shame, The Danish Girl), tolerat (Fading Gigolo) sau tratat cu indulgenţă suverană (Don Jon, Grown-Ups), la inferioritatea acestora în actionere (Furiosa/Charlize Theron care îl eclipsează pe Mad Max/Tom Hardy în Fury Road, autoritarele Alice/Milla Jovovich şi Selene/Kate Beckinsale în francizele Resident Evil şi, respectiv, Underworld) sau în serii destinate (pre)adolescenţilor (accentele dominatoare din comportamentul Hermionei/Emma Watson – Harry Potter şi al Bellei Swan/Kristen Stewart – Twi­light nu pot fi negate, iar Katniss/Jennifer Lawrence – Hunger Games şi Tris/Shailene Woodley – Divergent sînt adevărate războinice). Mai mult, parcă pentru a caricaturiza rolul bărbaţilor, cei mai populari dintre ei sînt trimişi în filme adaptate după benzi desenate în care, în colanţi mulaţi pe fese, fustiţe de epocă sau în boxeri viu coloraţi (în unele cazuri li se spune „armuri“), sînt lăsaţi să se joace (la propriu) cu iluzia că sînt supereroi şi că salvează umanitatea.

Păi, hai să facem o inventariere superficială a celor care au acceptat să intre entuziast în procesul de emasculare cinematografică (căci un supererou serios nu are nevoie de sex cînd are idealuri nobile): Robert Downey Jr., Chris Evans, Mark Ruffalo, Chris Hems­worth, Jeremy Renner, Don Cheadle, Sebastian Stan (The Avengers, Iron Man, Captain America), Christian Bale, Tom Hardy (The Dark Knight), Henry Cavill, Ben Affleck (Batman vs Superman: Dawn of Justice), Hugh Jackman, Michael Fassbender, James McAvoy, Kevin Bacon, Nicholas Hoult, James Mars­den, Ben Foster (X-Men), Ryan Reynolds (Dead­pool), Thomas Jane, Ray Stevenson (The Punisher), Ioan Gruffud (Fantastic Four), Gerard Butler (300), Billy Crudup, Patrick Wilson, Nicolas Cage (Ghost Rider). Dacă avea Mel Brooks la dispoziţie toată această trupă, realizaţi cum ar fi arătat parodia sa Men in Tights? Dintre puţinii „arătoşi“ din garda tînără apţi pentru filme ce implică şi o oarecare acţiune fizică, au reuşit să se ţină deoparte de acest joc de-a Reginele şi Jokerii Mark Wahlberg, Jason Statham, Matthew McConaughey şi Matt Damon. Puţini. Dacă pînă şi Star Wars a devenit un film feminist odată cu apariţia lui Rey/Daisy Rid­ley, viitorul pe ecrane nu arată foarte încurajator pentru sexul considerat odată… tare (sau puternic, nu mai ştiu). Leo este cel care ne-a salvat onoarea prin inspiraţia de a se apuca să mănînce carne crudă în The Revenant. Mai bine te lupţi cu un grizzly decît cu nevasta. Gata, mă duc să revăd Bridesmaids… după ce scot puiul din cuptor.

Ioan Big este designer de evenimente speciale şi analist de cultură pop, autor al volumului Blue, Black & White: Povestea Rolling Stones (ed. RAO, 2006).

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Motivul absurd pentru care o vânzătoare a refuzat doi tineri. „Poate credea că îl folosiți la orgii“
Doi tineri, unul de 25, iar celălalt de 21 de ani, susțin că o vânzătoare a refuzat să-i servească și le-a cerut să vină însoțiți de părinți, deși aveau actele și puteau să demonstreze că sunt majori. De fapt, ei nici măcar nu au cerut țigări, alcool sau alte produse destinate exclusiv adulților.
image
Prețul amețitor cu care se vinde un garaj din lemn în Brașov: „E inclusă și mașina în preț?"
Un anunț imobiliar din Brașov pentru vânzarea unui garaj din lemn a stârnit ironii din partea românilor. Garajul de 22 metri pătrați din lemn costă cât o garsonieră.
image
Ianis, sufocat de Hagi: cum un părinte, „orbit“ de subiectivism, a ajuns să facă țăndări imaginea băiatului său
Managerul Farului a mai creat un caz, deranjat că selecționerul nu i-a titularizat băiatul în amicalele cu Irlanda de Nord și Columbia. Episodul lungește lista derapajelor unui părinte care persistă în greșeala de a-și promova agresiv fiul, mărind și mai mult povara numelui pe umerii acestuia.

HIstoria.ro

image
Bătălia codurilor: Cum a fost câștigat al Doilea Război Mondial
Pe 18 ianuarie a.c., Agenția britanică de informații GCHQ (Government Communications Headquarters) a sărbătorit 80 de ani de când Colossus, primul computer din lume, a fost întrebuințat la descifrarea codurilor germane în cel de Al Doilea Război Mondial.
image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.