Generaţia tăcută vrea azi gălăgie

Liviu IOLU
Publicat în Dilema Veche nr. 416 din 2-8 februarie 2012
Generaţia tăcută vrea azi gălăgie jpeg

Fac parte dintr-o generaţie care a învăţat foarte greu să-şi spună opinia, să-şi verbalizeze gîndurile şi credinţele. Am fost învăţaţi de mici să nu spunem „afară“ ce auzim „în casă“, pentru că părinţii ar putea avea probleme, să îmbrăţişăm doar idealuri majoritare, în detrimentul celor personale, să ascultăm şi să repetăm, în loc să întrebăm şi să dezbatem. Fac parte dintr-o generaţie care în comunism a fost educată să se supună, să tacă şi să înghită pe nemestecate opinia majoritară. O generaţie care s-a maturizat într-o altă lume. Una în care părerile sînt spuse apăsat, se strigă în stradă sau se ţipă la televizor. Azi societatea este dominată de cine este mai vocal, are glasul mai ascuţit, are păreri mai ferme şi fără nuanţe.

De la momentul în care nu aveam glas, pînă la cel în care viaţa publică a luat forma unui carnaval în care toţi vorbesc în acelaşi timp şi nici o voce nu se mai distinge, au trecut peste 20 de ani. Tranziţia de la taci şi înghite la confruntarea de idei n-avea cum să fie lină şi nu putea să fie lipsită de momente ridicole. De ce însă momentele ridicole şi gălăgia inepuizabilă continuă să domine azi viaţa publică românească? Un răspuns simplu este că lipseşte un filtru competent care are exerciţiul democraţiei, un filtru care trebuie să distingă şi să cearnă vocile autorizate de zgomotul de fond. Acest filtru ar trebui să fie jurnaliştii, dar, mai ales în ultimii ani, aceştia se află în incapacitatea de a-şi mai juca acest rol.

De la întrebările de bază la „Care este opinia dumneavoastră?“

Multe păreri şi la fel de mulţi „părerologi“ sînt peste tot în lume, însă la noi opinia şi comentariul domină spaţiul public în detrimentul informaţiei pure şi al expertizei articulate. Comentatorii, experţii în orice şi nimic sînt vedetele zilei, iar moderatorii îmbracă şi ei haina comentatorilor, în prea multe cazuri. O tendinţă care se observă chiar şi în cazul reporterilor este înlocuirea întrebărilor jurnalistice din care se pot afla informaţii cu întrebări care produc doar păreri. Cine?, ce?, unde?, cînd? şi de ce? au fost înlocuite, treptat, cu ce ziceţi despre?, cum comentaţi?, care este opinia dumneavoastră?.

Cel mai uşor este, privind lucrurile simplist şi doar în această cheie, să dai vina pe jurnalişti că nu-şi mai îndeplinesc rolul de filtru şi că din cauza lor societatea pare nevrotică şi isterizată. Însă diluarea acestui filtru s-a produs treptat, iar de această slăbiciune nu pot fi acuzaţi doar jurnaliştii. Ei sînt de ani buni puşi sub presiunea ratingului, şi nu a calităţii ca principal obiectiv al staţiilor TV, obligaţi să acopere ore întregi de program cu resurse infime în comparaţie cu nevoile, obligaţi să muncească zi-lumină, plătiţi prost, înjuraţi de politicieni de frunte şi afacerişti bădărani, împiedicaţi să afle, ameninţaţi mai mereu, iar rezultatul este că au obosit şi îşi îndeplinesc sarcinile la limită. Ei nu-şi mai pot asuma şi responsabilitatea a ceea ce spun comentatorii invitaţi prin emisiuni, cum este normal, pentru că de multe ori nu au cum să facă o selecţie a invitaţilor pe domenii de expertiză, în funcţie de competenţa pe subiectul dezbătut. Experţii refuză să participe la dezbateri de cele mai multe ori, fie pentru că sînt ocupaţi, nu vor să supere pe cineva, n-au chef sau nu vor să se amestece cu lumea „pestriţă“ de la televizor.

Comentatorii care greşesc televiziunea la care au fost invitaţi

Aşa apar comentatorii de serviciu, cei chemaţi să umple studiourile pentru că altfel programul ar trebui să fie întrerupt sau jurnalistul ar trebui să dezbată cu el însuşi. Aşa au apărut comentatorii care fac turul televiziunilor ca ocupaţie zilnică şi aşa au apărut şi momente hazlii în care aceştia se prezintă la uşa unei televiziuni, deşi sînt invitaţi la alta. Este inutil să mai vorbim de filtrul asupra mesajelor care ies din emisie atunci cînd se întîmplă asta, atunci cînd „marfa“ – cu care moderatorii, fie ei de bună-credinţă, trebuie să opereze – este de o asemenea calitate.

Tot nevoia de „a umple“ ore întregi de emisie cu subiectele zilei, o presiune reală pe care staţiile de televiziune cu resurse din ce în ce mai mici o pun asupra jurnaliştilor, a creat şi invitaţii politicieni-comentatori trimişi de partide. Pregătiţi să vorbească pe orice subiect, ei au început să vină cu tablete în emisie (telefoanele nu mai sînt de-ajuns) de pe care citesc mesajele trimise pe e-mail de strategii în comunicare ai formaţiunilor din care provin. Aceştia sînt un fel de cititori autorizaţi ai comunicatelor de partid, comentariile lor sînt aproape mecanice, monologuri neinteresante, fără sare, piper şi, de cele mai multe ori, chiar fără logică. Rolul lor este bine definit: să întreţină zgomotul de fond. Dacă nu spun ei ceva inteligent, de ajutor pentru oameni, măcar să ţină scaunul ocupat şi să împiedice mesajul altui partid să ajungă la telespectatori. Ei bruiază astfel spaţiul public şi inamicii politici, astfel încît să nu mai înţeleagă nimeni nimic.

În acest fel, mesajele importante, utile riscă să fie îngropate de bombardamentul cu fraze goale şi cît mai multe. Şi chiar dacă jurnaliştii fac efortul să descopere, după ore întregi în direct, subiectul de interes public, acesta va fi comentat şi dezbătut pînă cînd devine neinteresant.

De ce dispar vocile echilibrate din spaţiul public

Un alt aspect al dezbaterilor noastre este că abordările comentatorilor sînt aproape întotdeauna emoţionale. În discursul public se consumă cu voluptate drama, melodrama ori isteria, iar vocile echilibrate sînt considerate plictisitoare şi dispar încet-încet din spaţiul public, care de fapt are nevoie de păreri lucide. Foarte mulţi telespectatori reclamă această isterie, reclamă moderatorii nevrotici, reclamă emisiunile pe care le identifică drept partizane, dar privesc în continuare ca hipnotizaţi aceleaşi emisiuni, cu aceiaşi invitaţi.

Datele de audienţă certifică mereu că emisiunile în care se ceartă politicienii, ziariştii sau comentatorii au mereu un public consistent, mult mai mare decît orice emisiune cu un singur invitat, indiferent despre ce invitat este vorba şi cîtă notorietate are acesta – de la Traian Băsescu pînă la soprana Angela Gheorghiu. Privitorii, carevasăzică, vor să vadă mai degrabă conflict şi n-au răbdare să descopere. Plăcerea lor este să-şi audă gîndurile şi frustrările spuse la televizor, nu să gîndească sau să se lase fermecaţi de cîte-un personaj cu poveşti de succes în tolbă. Oamenii nu mai au curiozităţi, ei au certitudini care trebuie musai să se verifice şi astfel îi caută printre comentatorii invitaţi pe sticlă pe aceia care le confirmă convingerile, care spun ceea ce gîndesc şi ei, dar nu au platforma de pe care să se exprime.

Ipocrizia privitorilor declaraţi de Discovery

De mai mulţi ani, aud prieteni sau amici care se proclamă privitori de Discovery, Animal Planet şi alte canale de nişă pentru că nu mai suportă isteria, golănia şi vorbele goale din talk-show-uri. Aceiaşi oameni acuză faptul că nu mai au la ce să se uite la televizor, că emisiunile de calitate au dispărut şi că, dacă acestea ar exista, le-ar urmări. Pe moment, am încercat să-i cred. Însă privind constant zi de zi măsurătorile de audienţă, m-am lămurit că mă minţeau. Dezbaterile şi, în special, acele emisiuni în care domină conflictul ajung să aibă ratinguri năucitoare iar tendinţa este crescătoare în continuare. Discovery, Animal Planet sau emisiunile de-a dreptul valoroase calitativ din audio-vizualul românesc, atîtea cîte mai sînt, abia dacă se văd în aceste măsurători. Iar acest lucru este valabil şi pentru segmentul de public tînăr.

Recentele proteste de stradă de la începutul acestui an au arătat cum canalele de ştiri au depăşit în audienţe posturi TV comerciale în a căror grilă predomină divertismentul şi filmul, programe care în alte perioade erau invincibile. Creşterile cele mai mari de public privitor le-au avut talk-show-urile cele mai vocale, dezbaterile cele mai aprinse. Lucru care arată că generaţia tăcută altădată vrea gălăgie, trecînd dintr-o extremă în alta fără să-şi dea seama.

Liviu Iolu este jurnalist, producător al emisiunii Generaţia cu cheia de gît.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Reacții după ce un preot a spus că fetele frumoase, abuzate sexual, trebuie să fie trimise la închisoare. Ministrul Justiției: „Este o invitație la viol!” VIDEO
Preotul Nicolae Tănase, președintele Asociației Pro Vita consideră că fetele frumoase, care au fost victimele unei agresiuni sexuale, „nu sunt chiar nevinovate” și că ar trebui să meargă și ele la închisoare. BOR se delimitează de aceste afirmații.
image
Drogul violului, cel mai periculos, dă dependență de la a treia utilizare. Expert: „Este posibil să asistăm la drame uriaşe”
Psihologul Eduard Bondoc, specialist în medicină la Clinica de Psihiatrie din Craiova, avertizează că cel mai periculos drog este cel cunoscut ca "drogul violului", care este insipid, inodor și incolor.
image
O bătrână din Spania și-a găsit casa ocupată de un cuplu de români. „Am crezut că proprietara a abandonat-o“
Un cuplu din România a stârnit controverse în Spania. Cei doi s-au mutat într-o locuință din cartierul Lavapiés din Madrid.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.