Fotografii – poveşti, premii şi expunere

Constantin NIMIGEAN
Publicat în Dilema Veche nr. 518 din 16-22 ianuarie 2014
Fotografii – poveşti, premii şi expunere jpeg

John Szarkowski, fotograf, curator şi istoric, a spus la un moment dat că trăim într-o lume în care fotografiile au ajuns să fie mai multe decît cărămizile şi că, într-un mod suprinzător, toate sînt diferite. Recent, o prietenă virtuală de pe Facebook a scris un articol pe blogul personal în care se întreba de unde atîtea fotografii mediocre cîştigătoare de competiţii, pe ce criterii sînt jurizate. La o simplă căutare photography contest pe Google, ai peste 800.000 de rezultate. Comunitatea „Your Shot“ de pe National Geographic are peste 330.000 de membri activi, cu peste 2.000.000 de imagini înscrise pe site. În decembrie, anul trecut, m-am dezabonat de la cel mai mare portal de concursuri foto internaţionale, Photocontestinsider, care îmi trimitea zilnic cel puţin zece concursuri foto la care să mă înscriu. Like, share, subscribe, submit, toate aceste cuvinte în engleză încep să ne influenţeze viaţa virtuală. Fotografiile şi poveştile se pierd în faţa acestui fenomen numit social media. Îngropate în hashtag-uri şi butoane „sociale“, fotografiile au devenit nişte mijloace de a face mai popular „artistul“ din spatele lor, decît fotografiile şi poveştile lor în sine.

Îngrămădit într-atîtea butoane, am reuşit să fac o scurtă listă a evenimentelor marcante din 2013 legate de fotografie, de poveşti, legate de români care au mai reuşit să facă paşi în faţă în străinătate, cîştigînd premii importante sau fiind expuşi pe diverse bloguri cu influenţă în domeniu.

Cel mai important premiu cîştigat de un român este locul I la secţiunea „Youth Award“, dedicată tinerilor fotografi în vîrstă de pînă la 19 ani, din cadrul Sony World Photography Awards 2013. Alecsandra Raluca Drăgoi şi portretul unui bărbat într-un costum de urs la un festival de datini şi obiceiuri din Botoşani au ajuns, în scurt timp de la cîştigarea marelui premiu, la apariţii în The Sun, BBC, The Independent. Chiar şi cei de la Daily Mail au fost impresionaţi de povestea Alecsandrei, dar şi de un alt român, Ionuţ Caraş din Iaşi, maestru în prelucrare digitală, care a apărut într-un material dedicat, în luna noiembrie.

La capitolul fotografie tipărită în 2013, s-au publicat pe hîrtie două proiecte mari, în urma unor campanii de crowdfunding. Bumbata de Cosmin Bumbuţ, cea mai frumoasă carte-obiect din 2013, a fost prezentată pe Prison Photography, cel mai important blog de fotografie de penitenciare, curatoriat de Pete Brook, redactor la Wired. Recent, Pete Brook a situat Bumbata în top 10 cărţi foto preferate din 2013, într-un articol pentru blogul Photo-Eye. A doua publicaţie este Mîndrie şi Beton de Petruţ Călinescu şi Ioana Hodoiu, care, înainte de a fi publicat pe hîrtie, a apărut în articole pe Bussinessweek din Statele Unite şi NewsStatesman din Anglia. Cei doi fotografi români, Cosmin Bumbuţ şi Petruţ Călinescu, au fost publicaţi anul trecut şi pe site-ul Lenscratch, într-o serie de articole sub titlul Romania Week, alături de Ioana Moldovan, Hajdu Tamas, Bogdan Gîrbovan şi Marius Weber, articol îngrijit de Kathleen McLaughlin, fotograf american, care s-a îndrăgostit de România încă din 1999, de cînd a locuit un an în Maramureş.

Pe partea de fotojurnalism, Ioana Moldovan a avut apariţii pe site-ul Al-Jazeera, cu imagini de la protestele din Kiev, dar a fost prezentă şi în Istanbul, Palestina sau Za’atari, alte locuri cu mişcări revoluţionare. Tot în domeniu, Vadim Ghirda a fost premiat de către Associated Press; fotografia cu un bebeluş de numai opt luni, de etnie romă, într-un incubator din Spitalul de Copii „Marie Curie“ din Bucureşti, a luat locul I în cadrul 2013 National Press Photographers Association, categoria „Contemporary Issues Single“.

Un alt moment remarcabil, în iunie 2013, a fost apariţia unei fotografii făcute de Maximilian Teodorescu, cu Luna şi ISS Enterprise, pe blogul Scientific American. Fotografia a devenit populară şi pe site-urile PetaPixel şi Reddit, mai ales, după cum susţine fotograful, datorită aspectului apropiat cu cel al USS Enterprise, varianta Star Trek.

Un articol despre unul dintre cei mai importanţi fotografi români, Andrei Pandele, a apărut pe BBC News în octombrie, reamintindu-ne vremurile de dinainte de 1989, de cînd el făcea fotografii pe ascuns oamenilor, care, în acele vremuri, nu prea zîmbeau.

Personal, sînt tare mîndru de Alina Negoiţă, Mircea Albuţiu şi Irina Munteanu, fotografi apăruţi în Love Issue nr. 8, o revistă independentă de fotografie din România. Alina Negoiţă este studentă în UK şi a aflat, în urma unui interviu dat în august 2013 la New York, că din vara lui 2014 va fi asistentul marelui fotograf de fashion Ryan McGinley. Mircea Albuţiu, din Cluj, pasionat de Leica, a avut parte de un interviu pe blogul celebrului brand de camere foto, iar Irina Munteanu, 19 ani, din Constanţa, a fost intervievată de C-Heads Magazine, o revistă în print şi online din Viena şi Berlin, care, din 2006, a adunat peste 300.000 de cititori.

Şi tot despre cifre, pentru un 2014 şi mai bogat în premii şi apariţii, nu ezitaţi să participaţi la competiţia foto Leica Oskar Barnack Award, pînă pe 31 ianuarie.

Constantin Nimigean este editor oitzarisme.ro

Credite foto: Alecsandra Raluca Drăgoi (foto 1), Cosmin Bumbuţ (foto 2), Hajdu Tamas (foto 3 şi 4), Irina Munteanu (foto 5 şi 6)

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Reacții după ce un preot a spus că fetele frumoase, abuzate sexual, trebuie să fie trimise la închisoare. Ministrul Justiției: „Este o invitație la viol!” VIDEO
Preotul Nicolae Tănase, președintele Asociației Pro Vita consideră că fetele frumoase, care au fost victimele unei agresiuni sexuale, „nu sunt chiar nevinovate” și că ar trebui să meargă și ele la închisoare. BOR se delimitează de aceste afirmații.
image
Drogul violului, cel mai periculos, dă dependență de la a treia utilizare. Expert: „Este posibil să asistăm la drame uriaşe”
Psihologul Eduard Bondoc, specialist în medicină la Clinica de Psihiatrie din Craiova, avertizează că cel mai periculos drog este cel cunoscut ca "drogul violului", care este insipid, inodor și incolor.
image
O bătrână din Spania și-a găsit casa ocupată de un cuplu de români. „Am crezut că proprietara a abandonat-o“
Un cuplu din România a stârnit controverse în Spania. Cei doi s-au mutat într-o locuință din cartierul Lavapiés din Madrid.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.