Filmul Woodstock și spectacolul Hair

Florian PITTIȘ
Publicat în Dilema Veche nr. 804 din 17-23 iulie 2019
Filmul Woodstock și spectacolul Hair jpeg

„Eu am urît din fragedă pruncie muzica uşoară. Mi s-a părut o prostie fără seamăn. Deşi la patru ani îmi plăcea «Dunărea albastră» de Strauss. Am avut marea şansă ca la vîrsta înţelegerii să apară în lume «Rock Around The Clock» a lui Bill Haley & The Comets. Toată gaşca străzii stătea la fereastra re-staurantului Ceahlăul de la colţ, să auzim taraful de acolo cîntînd la ţambal şi la nai Bill Haley, aşa de vestită ajunsese melodia. La cine-matograf mergeam pentru jurnalul de actualităţi cu modul de viaţă ca-pitalist. Ni se arăta decadenţa artei occidentale cu fragmente din The Comets, în care tinerii distrugeau sălile de spectacol sau cinema-tografele unde rula filmul Blackboard Jungle cu Bill Haley. Iar la Teatrul «Tănase» mergeam să-i vedem pe Sandu Faier şi Silvia Surdu într-un moment coregrafic în care se prezenta modul de viaţă capita-list: într-o sală de clasă, înainte să intre profesorul, tinerii trăgeau cu pistoalele şi se îmbătau cu Coca-Cola şi totul se termina într-un rock & roll deşănţat. Iar noi învăţam să dansăm – asta ţine de generaţia rock & roll.

Datorită acestei muzici, pe de o parte, şi muzicii uşoare care nu mi-a plăcut niciodată, pe de altă parte, m-am îndreptat spre alte lucruri. Avînd o anumită educaţie, am refuzat canalele oficiale, chiar după 1965. Dacă o formaţie era dată pe Radio Bucureşti, devenea pen-tru noi cîh: «De ce ar fi ăştia atît de tîmpiţi încît să fie acceptaţi la Radio Bucureşti?» Motiv pentru care noi n-am iubit Creedence Clearwater Revival sau Bee Gees, pentru că exact atunci nu erau daţi the Beatles, The Rolling Stones, Jimi Hendrix. Am avut noroc cu Cornel Chiriac, care a dat Led Zeppelin.

Aşa că oamenii care gîndeau altfel s-au unit în mici grupuri. Iar eu am avut şansa cea mare să trăiesc într-o adevărată familie artistică la Teatrul Bulandra, datorită domnului Liviu Ciulei, lui Lucian Pintilie, artiştilor de acolo, astfel încît în cercul nostru de prieteni să se nască acel grup care a făcut emisiunile de televiziune ale lui Bocăneţ. Cu astfel de lucruri în spate am plecat la Paris, nu ca alţii care s-au dus într-un fel şi s-au întors în altul. Acolo am avut o şansă dementă: în aceeaşi zi am văzut după masă filmul Woodstock şi seara spec-tacolul Hair. Ăsta a fost momentul care m-a schimbat pe mine. De-atunci – din 1970, atenţie! – am fost cucerit pur şi simplu de aceste idei şi de atunci mă consider eu înclinat spre hippie, n-aş putea spune că sînt chiar un hippie. Ce-nseamnă la urma urmei un hippie? În 1968 apărea o carte senzaţională, Play Power – chiar atunci, în mijlocul fenomenului –, care încerca să ordoneze gîndirea acelor tineri din California…“

(Florian Pittiş citat de Doru Ionescu în cartea sa Timpul chitarelor. Florian Pittiș, Dorin Liviu Zaharia și epoca folk, Editura Eikon, 2017)

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Cât vor plăti turiștii pentru o noapte de cazare în Mamaia, de 1 Mai: prețurile concurează cu cele din Dubai
Pentru minivacanța de 1 Mai, cele mai căutate stațiuni rămân Mamaia Nord și Vama Veche. Hotelierii și comercianții au majorat prețurile, concurând cu destinațiile de lux de pe planetă.
image
Penurie de alimente și creșteri de prețuri fără precedent în Marea Britanie din cauza vremii nefavorabile. „Piețele s-au prăbușit”
Marea Britanie se confruntă cu penuria de alimente și cu creșterea prețurilor, deoarece vremea extremă legată de schimbările climatice provoacă producții scăzute în fermele locale și în străinătate, potrivit The Guardian.
image
Kremlinul cumpără Găgăuzia folosind o schemă sovietică
Într-o analiză pentru CEPA Irina Borogan, jurnalistă de investigații, și Andrei Soldatov, expert în serviciile secrete ruse arată mecanismul prin care regimul Putin cumpără în mod deschis influență în țările vecine.

HIstoria.ro

image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.
image
Un proces pe care CIA l-a pierdut
În toamna lui 1961, CIA se mută din Washington în noul şi splendidul sediu de la Langley, Virginia.
image
Oltcit, primul autovehicul low-cost românesc care s-a vândut în Occident
La Craiova se produc automobile de mai bine de 40 de ani, mai exact de la semnarea contractului dintre statul comunist român şi constructorul francez Citroën. Povestea acestuia a demarat, de fapt, la începutul anilor ’70, când Nicolae Ceauşescu s- gândit că ar fi utilă o a doua marcă de mașini în România.