Exotism marca Europa de Est

Alexandra GRUIAN
Publicat în Dilema Veche nr. 582 din 9-15 aprilie 2015
Exotism marca Europa de Est jpeg

„Cum ţi se pare la Leeds? Eu cînd am venit am avut un şoc cultural.“ Asta mi-a spus o colegă doctorandă din Ungaria în primele săptămîni după ce mi-am început doctoratul. Nu, nu avusesem un şoc cultural, ceea ce trăiam mi se părea ireal, nu credeam că voi reuşi să plec la studii, dar îmi dorisem să fac asta de atît de multă vreme încît, atunci cînd s-a întîmplat, eram pregătită să absorb noutatea cu deschiderea unei exploratoare. 

„Ceea ce ştim noi despre România este că la începutul anilor ’90 se făcea trafic cu copii şi că de acolo vin romii.“ Aceste cuvinte mi-au fost adresate de o profesoară şi abia mai tîrziu, după ce discuţia se terminase, mi-am dat seama de implicaţiile lor. Ignoranţa, dar mai ales modul de a pune problema m-au deranjat – parcă citase dintr-un tabloid. Printre multiplele discuţii despre

contra

(care se bucură de atenţie crescută în Marea Britanie, dată fiind istoria sa colonială),

apare adesea prezentată sub numele de

, ca o zonă geografică, socială şi politică gri, supusă generalizărilor şi stereotipizărilor. Dacă pentru omul de pe stradă mă aşteptam ca diferenţa dintre o româncă şi o bulgăroaică să fie greu de definit, la nivel universitar credeam că nu se vehiculează noţiuni atît de vagi şi încărcate negativ. Desigur, o aşteptare naivă din partea mea, ca şi cum nu ştiam că profesia şi orientarea ideologică feministă în acest caz (deşi tipul de feminism îmbrăţişat este extrem de important în modul în care ne croim relaţiile sociale) nu sînt suficiente pentru un tip de discuţie reflexiv şi deschis. 

Pentru prima dată m-am simţit exotică, venind dintr-o lume, a doua, care, cel puţin în mediul în care mă învîrt eu acum, este foarte puţin cunoscută. Evident, cum spuneam, istoria îşi spune cuvîntul: atenţia cercetătorilor britanici s-a concentrat în principal pe consecinţele colonialismului Marii Britanii, de la rasism la imigraţie şi revolte sociale. Încet-încet, eu însămi mă simt absorbită de istoria unei ţări care m-a adoptat pentru cel puţin trei ani: venind dinspre Londra, îmi sună în cap „Guns of Brixton“ (Brixton este o suburbie a Londrei unde, în anii ’80, au avut loc revolte ale populaţiei de culoare ca o consecinţă a rasismului şi inegalităţilor sociale); cu cîteva zile în urmă am participat la o conferinţă academico-activistă despre feminismul de culoare; semnez săptămînal petiţii online împotriva măsurilor absurde contra imigraţiei, reducerii finanţării bugetare a sistemului naţional de sănătate, sau în favoarea scăderii taxelor pentru educaţie. Încet-încet, mizele politice tipice spaţiului britanic devin şi mizele intereselor mele academice şi politice. În acelaşi timp, pe măsură ce perioada mea de aclimatizare se apropie de sfîrşit, mă întreb cum pot lega activismul meu din România cu activismul de aici, cum pot lega contextul românesc de cel de aici, cum pot să-mi valorific exotismul transformîndu-l, dintr-un cumul de stereotipuri, într-o sursă de cunoaştere ştiinţifică. 

Venirea în Marea Britanie mi-a dat ocazia să mă simt est-europeană, sau poate mai degrabă mi-am asumat această identitate ca reacţie la anglo-centrismul pe care l-am întîlnit în universitate (de altfel, deloc surprinzător). Mi-am dat seama că ceea ce mă uneşte pe mine cu britanicii, posibil cu întreaga lume, atunci cînd vine vorba de a defini Europa de Est, este istoria sa comunistă, o istorie la care, însă, nu am luat parte. Am început să citesc şi să recitesc despre viaţa în comunism, în România, dar şi în alte părţi, încercînd să recuperez o serie de experienţe care, fără îndoială, şi-au lăsat amprenta inclusiv asupra mea; ideea că ţările postcomuniste sînt cu adevărat postcomuniste este naivă, ca şi cum abandonarea unui regim politic echivalează cu abandonarea unor obiceiuri şi moduri de gîndire formate în zeci de ani. Mi-am asumat misiunea, în limitele posibilităţilor mele, de a sparge imaginea monolitică „a probabil 70 de milioane de femei, trăind în diferite regiuni şi culturi, vorbind limbi diferite, dar totuşi reduse la un numitor comun – şi anume sistemul sub care trăiau“ (traducere liberă din Slavenka Drakulici,

Nu vreau însă să mă concentrez exclusiv pe trecut, cred că facem asta prea mult, izolîndu-ne nu numai în timp, ci şi geografic şi politic. Pusă faţă în faţă cu un Celălalt vestic, procesul prin care mă construiesc acum ca femeie est-europeană născută în 1990 implică în mod necesar imperativul de a-mi regîndi poziţia ca una în perpetuă tranziţie, nu de la comunism la democraţie sau capitalism, ci de la un set de experienţe la altul, de la est la vest şi invers. Implică a regîndi România nu doar ca specific naţional, ci şi ca actor într-o reţea globală. 

Alexandra Gruian este doctorandă în Sociologie la Universitatea din Leeds, Marea Britanie. E preocupată de teme precum egalitatea de gen, politici reproductive, discriminare şi inechitate socială. 

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Reacții după ce un preot a spus că fetele frumoase, abuzate sexual, trebuie să fie trimise la închisoare. Ministrul Justiției: „Este o invitație la viol!” VIDEO
Preotul Nicolae Tănase, președintele Asociației Pro Vita consideră că fetele frumoase, care au fost victimele unei agresiuni sexuale, „nu sunt chiar nevinovate” și că ar trebui să meargă și ele la închisoare. BOR se delimitează de aceste afirmații.
image
Drogul violului, cel mai periculos, dă dependență de la a treia utilizare. Expert: „Este posibil să asistăm la drame uriaşe”
Psihologul Eduard Bondoc, specialist în medicină la Clinica de Psihiatrie din Craiova, avertizează că cel mai periculos drog este cel cunoscut ca "drogul violului", care este insipid, inodor și incolor.
image
O bătrână din Spania și-a găsit casa ocupată de un cuplu de români. „Am crezut că proprietara a abandonat-o“
Un cuplu din România a stârnit controverse în Spania. Cei doi s-au mutat într-o locuință din cartierul Lavapiés din Madrid.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.