Europa: cultură și identitate

George GÎLEA
Publicat în Dilema Veche nr. 752 din 19-25 iulie 2018
Europa: cultură și identitate jpeg

Luna trecută, Parlamentul European a găzduit o conferință cu titlul Cultural heritage in Europe: linking past and future („Patrimoniul cultural în Europa. Legătura dintre trecut și viitor“). A fost cel mai important eveniment dedicat Anului European al Patrimoniului Cultural 2018, la care au participat, între alții, miniștri ai Culturii din mai multe state, precum și lideri europeni de prim rang. (A lipsit de la această întîlnire ministrul român al Culturii, George Ivașcu, deși unul dintre principalii inițiatori ai conferinței a fost europarlamentarul român Mircea Diaconu, vicepreședinte al Comisiei pentru Cultură și Educație din Parlamentul European.)

Seria de conferințe a fost deschisă de președintele Jean-Claude Juncker și de invitatul special, pianistul și compozitorul Daniel Barenboim. Ambii au vorbit despre moștenirea culturală comună a Europei, în relație cu naționalismul exacerbat, cu tendințele iliberale, cu amenințările la adresa Uniunii Europene în general. „În această perioadă în care ne confruntăm cu amenințări la adresa Uniunii Europene, avem nevoie să reafirmăm zilnic valorile europene, care au bazele în moștenirea noastră culturală. Țările Europei sînt puternice împreună, tocmai datorită diversității lor, iar Uniunea Europeană este mai mult decît o piață unică și o monedă comună. Este o întîlnire continuă a diversității și culturilor noastre. În aceste momente în care se scrie viitorul Uniunii, trebuie să ne bazăm pe cultură, pentru că nu ne putem respecta fără să apreciem adevărata valoare a moștenirii noastre culturale“, a spus Jean-Claude Juncker.

Tot despre rolul culturii și al patrimoniului pentru identitatea europeană a vorbit și Daniel Barenboim. „Anul Patrimoniului Cultural este încercarea noastră de a celebra istoria comună și de a construi un viitor european împreună. Acest demers este însă întîmpinat cu ostilitate, iar identitatea europeană se confruntă cu mari amenințări în această perioadă. Astăzi, la peste șapte decenii de la cel de-al Doilea Război Mondial, mișcări naționalist populiste extrem de periculoase sînt în creștere în Europa și în alte părți ale lumii. În întîmpinarea acestor amenințări, o reafirmare a unității și păcii în Europa, odată pentru totdeauna, este provocarea generației noastre. Trebuie să facem asta prin toate mijloacele de care dispunem, prin politică și cultură. Trebuie să ne amintim mereu că ceea ce definește Europa este cultura. Care alt continent poate revendica o asemenea bogăție culturală? Ca muzician, mi-am trăit întrega viață încercînd să înțeleg culturile lumii. Este un proces dificil, dar trebuie să încurajăm fiecare cetățean european să facă asta. Iar unul dintre avantajele globalizării este că putem intra în contact cu alte culturi mult mai ușor în zilele noastre. Este calea prin care ne putem influența în bine unul pe celălalt. Am făcut prima mea înregistrare în urmă cu 64 de ani. Astăzi, această înregistrare poate fi ascultată peste tot în lume. Gîndiți-vă la ce perioadă extraordinară trăim. Orice înregistrare făcută publică de un muzician poate fi accesată instantaneu. În aceeași măsură, marile platforme online trebuie să acorde credit creatorilor de conținut și să-i răsplătească la adevărata valoare, dacă ne dorim ca acest fenomen să fie sustenabil. O Europă a diversității culturale, unită și deschisă, este mai mult decît o idee frumoasă. Este singurul mod în care putem continua“, a spus Daniel Barenboim în discursul său din Parlamentul European.

O altă problemă importantă, abordată de majoritatea invitaților conferinței, a fost nevoia unei mai bune reglementări a drepturilor de autor în mediul online, la nivel european. De altfel, reglementarea drepturilor de autor în mediul digital, pe lîngă protecția datelor personale, este una dintre prioritățile actualului președinte al Comisiei Europene Jean-Claude Juncker. Această directivă europeană privind drepturile de autor pe piața digitală unică ar putea obliga marile platforme online să împartă veniturile cu creatorii de conținut. Proiectul de directivă va fi însă rediscutat în Parlamentul European, iar în sesiunea plenară din septembrie ar putea fi supus din nou votului. 

George Gîlea este jurnalist la Radio România Cultural.

Foto:Alberto Groşescu

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Reacții după ce un preot a spus că fetele frumoase, abuzate sexual, trebuie să fie trimise la închisoare. Ministrul Justiției: „Este o invitație la viol!” VIDEO
Preotul Nicolae Tănase, președintele Asociației Pro Vita consideră că fetele frumoase, care au fost victimele unei agresiuni sexuale, „nu sunt chiar nevinovate” și că ar trebui să meargă și ele la închisoare. BOR se delimitează de aceste afirmații.
image
Drogul violului, cel mai periculos, dă dependență de la a treia utilizare. Expert: „Este posibil să asistăm la drame uriaşe”
Psihologul Eduard Bondoc, specialist în medicină la Clinica de Psihiatrie din Craiova, avertizează că cel mai periculos drog este cel cunoscut ca "drogul violului", care este insipid, inodor și incolor.
image
O bătrână din Spania și-a găsit casa ocupată de un cuplu de români. „Am crezut că proprietara a abandonat-o“
Un cuplu din România a stârnit controverse în Spania. Cei doi s-au mutat într-o locuință din cartierul Lavapiés din Madrid.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.