Eterna reîntoarcere: mitologie și dezinformare

Ionuț SĂLCIANU
Publicat în Dilema Veche nr. 536 din 22-28 mai 2014
Eterna reîntoarcere: mitologie și dezinformare jpeg

Homo informaticus – asta mi se spune că sînt. Şi pot oare tăgădui? Informaţia nu mai e de mult o abstracţiune inertă: ea fiinţează în prelungirea minţilor, ca parte a vieţilor noastre. Inevitabil însă, aduce cu sine şi dileme noi sau le îmbracă pe cele vechi după moda vremii. Aici voi zăbovi puţin asupra uneia dintre cele din urmă.                                                   

Unul dintre atavismele (istoria mă îndreptăţeşte să-i spun astfel) asupra cărora poate că nu medităm suficient e faptul că informaţia creează realităţi. Un singur pixel (albastru sau de alt fel) ne va dicta, oracular, măsura tuturor lucrurilor, iar noi îl vom crede. De aici izvorăşte clasica dilemă (care pentru unii pare desuetă) a viciului dezinformării, cu toate implicaţiile sale, morale şi politice. Cum descoperim reprezentările strîmbe (presupunînd că există unele corecte)? Asigură libertatea presei transparenţa, sau ne oferă doar iluzia dialogului democratic? Cine e responsabil pentru istoria fictivă şi pentru dogmatismul brut predate în şcoli? Deşi dilema ne bîntuie din vremuri vechi, influenţa şi solubilitatea informaţiei în societatea contemporană ne obligă să o considerăm cu mai multă atenţie.                         

Ne defineşte, ca o necesitate a firii, reflexul de a împărţi lumea în bine şi rău, de a trasa liniile unui cîmp de luptă maniheist şi de a lua, partizan, loc în tranşee. Dar ce faci cînd te trezeşti în no man’s land? Atunci ai, poate, prima şansă de a privi lucrurile cu un ochi imparţial. Putem vedea însă cum, pentru cetăţeanul dezinformat, nesupunerea civilă devine huliganism şi furie gregară; spiritul democratic pare anarhism şi proiect conspirativ. Şi nu e nevoie să studiem arhivele agitprop-ului sau să mergem pînă în ţara Kim Jong-ilor pentru a înţelege acest lucru. Putem considera, de pildă, România anului 2013: războiul stelelor (în stradă) vs tăcerea mieilor (în media). Mitul românesc al neputinţei – totul s-a pierdut, nimic nu se transformă – exprimă eşecul opiniei publice de a înţelege că primul pas către schimbare nu e confruntarea cu „toţi de unul singur”, ci ieşirea pe teren neutru, (auto)judecata critică. Formatorii de opinie ar trebui să-şi pună problema dintr-un unghi deontologic.                   

Examenul critic va scoate mereu la iveală false dileme. Poate că aceasta va fi soarta celei expuse aici, dacă vom învăţa să rostim mai des: „gîndesc, deci sînt responsabil”. În orice caz, poate că într-o zi, cînd reţelele de socializare vor fi considerate (cum deja se întîmplă în alte părţi) un pericol naţional, cînd va trebui să închidem televizorul şi computerul pentru a scăpa de urgia Marelui Frate, ne vom întîlni pentru a citi împreună programul unei noi revoluţii, cifrat în paginile cărţilor de rugăciuni şi ale revistelor porno.

Ionuţ Sălcianu este student în anul II la Facultatea de Filozofie, Universitatea Bucureşti; publică pe ccea.ro.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
„Tobol”, arma secretă a lui Putin care bruiază semnalul GPS . Unde este plasată?
O arma secretă a Rusiei ar bruia sistemul GPS de navigație prin satelit al avioanelor și navelor comerciale, în regiunile din Marea Baltică, Marea Neagră și estul Mării Mediterane, potrivit The Sun.
image
Marea Britanie este „pe picior de război”. Ce anunț a făcut premierul Rishi Sunak din Polonia | VIDEO
Aflat într-o vizită oficială în Polonia, premierul britanic Rishi Sunak a declarat marţi că va creşte bugetul pentru apărare până la 2,5% din PIB. Sunak a subliniat că Marea Britanie „nu se află în pragul războiului”, ci „pe picior de război”.
image
Republica Moldova, urmǎtoarea țintǎ a Rusiei. Cine sunt trimișii lui Putin ANALIZǍ
Federaţia Rusă devine tot mai prezentǎ în Republica Moldova, în contextul în care Ilan Şor, omul Kremlinului, a anunţat înființarea platformei Victoria, menitǎ sǎ adune opoziția pro-rusǎ

HIstoria.ro

image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.
image
Cuceritorii din Normandia
Normandia – locul în care în iunie acum 80 de ani, în așa-numita D-Day, aproximativ 160.000 de Aliați au deschis drumul spre Paris și, implicit, spre distrugerea Germaniei naziste.