Din sinceritate

Publicat în Dilema Veche nr. 650 din 4-10 august 2016
Din sinceritate jpeg

Am terminat Facultatea de Asistenţă Socială, la Universitatea din Bucureşti, în grupa de probaţiune. Pentru cei ce nu ştiu, probaţiunea este un sistem de sprijin al delincvenţilor. În mod normal, este o alternativă la pedeapsa cu închisoarea, un serviciu de libertate supravegheată, prin care, prin consiliere şi sprijin, delincvenţii sînt ajutaţi să nu recidiveze şi să se reintegreze în societate. De asemenea, dezvoltă programe pentru cei din penitenciare, ca să se adapteze mai uşor după ieşirea din penitenciar. Să nu se întoarcă la delincvenţă, să îşi găsească un loc de muncă şi în societate. 

M-am înscris la colegiu, iniţial. În anul acela, la colegiu, specializările se alegeau de la înscriere. Am ales probaţiunea căci mi s-a părut interesantă. Era ceva nou, diferit, de care nu mai auzisem pînă atunci. Era altfel. În orele de practică din cei trei ani de colegiu şi unul de facultate mergeam în vizită la penitenciarele Rahova şi Jilava. Stăteam de vorbă cu deţinuţi cu vîrste şi poveşti de viaţă diferite. Despre fiecare persoană cu care stăteam de vorbă făceam un raport, ca un fel de anchetă din care trebuia să reiasă cine era persoana respectivă, situaţia familiei, ce fapte săvîrşise şi ce se putea face ca să îşi reia mai uşor viaţa cînd va ieşi din închisoare. Primul pe care l-am cunoscut a fost la penitenciarul Jilava, un tînăr de 16 ani, de etnie romă. A intrat în camera îngustă şi întunecată „de interviu“ şi s-a aşezat pe scaunul liber din faţa mea, de cealaltă parte a mesei. Ţinea mîinile împreunate pe masă, iar capul mai mult aplecat, cu privirea în jos. După cîteva întrebări despre vîrstă şi familie, prietenoasă, îl întreb cum a ajuns acolo. Ridică ochii şi, fără să schiţeze un zîmbet, îmi răspunde: „Am violat pe cineva“. Privirea lui mi s-a părut că spune: „Comentezi?“ Am simţit o încleştare în partea de sus a capului. M-am uitat la uşa închisă, care era în spatele lui, în partea cealaltă a camerei. M-am gîndit ce bine că e masa între noi. Nu ştiam cu cine o să stau de vorbă – probabil, din lipsă de timp şi personal care să se ocupe de noi, nu aveam acces la dosarele celor cu care stăteam de vorbă înainte. Restul discuţiei nu mi-l amintesc prea bine. Cred că nu am aflat mare lucru despre el şi ce s-a întîmplat. Făcuse parte, parcă, dintr-un grup care violase o fată din sat. Situaţia în care ei spun că ea fusese de acord să întreţină relaţii sexuale, apoi ea depune plîngere pentru viol. Discuţia noastră a durat cîteva minute, la plecare am schiţat un zîmbet înţelegător. În rata către Bucureşti, pe drum spre casă, îmi amintesc că am rîs cu colegele şi am povestit entuziaste despre tinerii cu care am stat de vorbă. Îmi doream să nu îl mai întîlnesc niciodată. Colegelor nu le-am spus însă, eram doar cu toatele înţelegătoare şi empatice. Prietenilor nici atît nu le-am spus. Mă considerau cu toţii un om bun, aparte, iar eu îmi doream şi îmi plăcea să fiu apreciată. 

Pînă să ajung în practică, învăţasem la cursuri teorii ale criminalisticii şi delincvenţei. Raţional, înţelegeam situaţia acelui băiat. Provenea dintr-o familie cu antecedente penale şi alcoolism, fratele şi tatăl lui, dacă îmi amintesc bine, fuseseră şi ei condamnaţi pentru diverse delicte. Emoţional, nu eram însă pregătită să îl întîlnesc. Iar mediul din penitenciar nu m-a ajutat nici el prea mult. Nu eram pregătită să îl ajut. 

De curînd, am citit o carte despre un preot monah rus care a mers ca misionar în Siberia, unde a spovedit 25.000 de deţinuţi din închisorile de acolo. Unii dintre ei au nişte poveşti de viaţă teribile. Omorîseră sute de oameni, violaseră, jefuiseră, prostituaseră şi torturaseră copii. Oameni cu sufletele atît de „împietrite“, cum le numeşte preotul, încît ai spune că n-ar mai putea simţi vreo urmă de părere de rău vreodată. Mi-a rămas în minte dialogul cu unul dintre deţinuţii aflaţi în închisoarea din Cita:

„– Sînt de origine odessit…, am intrat la universitate… În scurt timp am dat-o pe băut. N-am mai terminat universitatea. Am bătut vreo trei ani pragurile azilurilor de noapte. Nu mai ţin minte cum m-am pomenit din Odessa în Rostov. Aici trăiam tot numai în beţii şi aziluri. M-am gîndit într-o bună zi să mă pun pe picioare, adică să mă asigur material. În cel de-al 26-lea an de viaţă am mers în Caucaz. Acolo m-am aruncat, cum s-ar zice, în cel mai sîngeros măcel. Am organizat în total şase găşti de tîlhari. Nu cruţam pe nimeni. În scurt timp, cinci cete au fost prinse de poliţie şi doar eu cu gaşca mea mă mai ascundeam prin munţi, în păduri, în peşterile sălbatice ale Caucazului. Nu aveam aproape niciodată mîinile nepătate de sînge omenesc. Cu mîinile mele am ucis chiar şi femei însărcinate. Bani aveam mulţi, nu mai ştiam ce să fac cu tot felul de fleacuri din aur. O, cîte n-am săvîrşit eu! Am omorît doi preoţi… Despre siluiri nici nu mai vorbesc…

– Ce vă împingea să faceţi asta?

– Părinte! Patimile ne-au făcut să ajungem asemenea fiarelor sălbatice, iar patimile sînt cultivate de lumea şi mediul în care ne-am născut, am crescut şi am trăit. Dacă am fi văzut, am fi simțit că oamenii nu ne văd ca pe nişte bestii, ci ca pe semeni ai lor, zău, părinte, nu am fi fost bestii… (…) Luaţi prostituatele, oare nu mediul le fabrică? Nu numai că îşi vînd, pentru o bucată de pîine, trupul şi sufletul unor patimi străine, dar, mai mult, acelaşi mediu le condamnă, le detestă şi face din ele o ruşine nu doar a creştinismului, ci a umanităţii în genere! Cînd vezi că toată lumea trăieşte doar cu violenţă, cînd toate legile şi autorităţile vieţii publice nu reprezintă decît o presă neomenească, prin care se violează, se striveşte omenirea în mîinile unei grămăjoare de oameni, atunci involuntar răbufnesc patimile şi eşti gata să faci orice!“ 

Despre cartea Duhovnicul închisorilor se spune că e prea puţin cunoscută în Rusia. Este, în schimb, un bestseller pentru occidentali şi a fost tradusă în franceză, engleză şi germană. Cartea critică devierile feţelor bisericeşti spre falsitate şi lux exagerat şi vorbeşte despre efectele unui sistem asupritor şi fără de lege asupra oamenilor. Printre autorii mărturisirilor sînt sectanţi, musulmani şi oameni care trăiseră o viaţă dreaptă, dar un context nefericit sau un spirit de sacrificiu nemaiîntîlnit îi adusese în închisoare. Despre arhimandritul Spiridon, autorul cărţii, nu am găsit nimic pe Internet. Poate a fost un angajat al serviciilor secrete care încerca să afla mai multe pentru mai-ma­rii conducători.

Orice psiholog ar spune despre odessit că este un psihopat. Un bolnav mintal care consideră că toate cauzele faptelor lui sînt în afara sa, iar el nu are nici o vină. Se consideră victima unui sistem nedrept, parte a unei lumi care merita să fie distrusă pentru depravarea ei, iar el este îndreptăţit să facă asta. Un caz clinic, care s-a declanşat din cauza unui context favorabil de împrejurări. Mulţi dintre noi cred că spunem asta despre el, iar alt loc în afara închisorii nu i-am putea găsi. Poate că în zilele noastre ar fi ajuns într-un spital de boli psihice, dacă s-ar fi găsit un loc pentru el.

În carte, deţinutul este condamnat la moarte şi spînzurat. Înainte să moară se întreabă însă un lucru: „Noi sîntem excluşi, sîntem închişi în puşcării, condamnaţi la moarte, dar cu toate astea nu ne împuţinăm, ba, dimpotrivă, sîntem tot mai mulţi şi mai mulţi“. În faţa morţii, deţinutul îşi deschide sufletul către preot. „Am simţit că ne iubiţi sincer şi că ne doriţi mîntuirea“, spune el. 

În faţa odessitului nu ştiu cum aş fi reacţionat. Probabil că nu aş fi putut să îl privesc. Mi s-a strîns cumva stomacul numai cînd am citit paragraful de mai sus. Nu pot să nu mă întreb ce s-ar fi întîmplat dacă s-ar fi întîlnit cu preotul monah înainte să ajungă în Caucaz. Ce efect ar fi avut empatia sinceră faţă de el, înainte să se piardă şi să omoare atîţia oameni? Exemplul odessitului este unul extrem. Cred că merită însă să ne gîndim întotdeauna ce oferim: înţelegere şi empatie, sau respingere şi dispreţ, înainte să fie prea tîrziu. 

Vera Ularu este coordonator de comunicare la FDSC.

Foto: Cosmin Bumbuţ

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Farmacia din grădină. Rolul legumelor în prevenirea unor boli foarte grave, explicat de un renumit cercetător român
Legumele și verdețurile din grădină au efect terapeutic, cu atât mai puternic cu cât ele sunt produse în sistem tradiţional. O spun specialiştii în horticultură care s-au convins, în urma unor studii, că organismul uman preia din roadele pământului o gamă largă de substanţe care ne menţin sănătatea
image
Motivul incredibil pentru care au fost terorizați niște români în Mexic. „I-au adus pe unii agitați, cu arme”
Mexic e o destinație exotică la care visează numeroși români, dar fără să știe riscurile la care se expun. În primul rând, de multe ori vameșii mexicani le interzic accesul și îi expulzează imediat ce coboară din avion. Când totuși le este permis să viziteze țara, au parte de surprize neplăcute
image
Eroarea celor care plâng după industria comunistă. Economist: „Avem una dintre cele mai complexe economii din lume”
Contrar nostalgicilor care plâng după baza industrială moștenită din comunism, România astăzi una dintre cele mai complexe economii din lume, susține economistul Radu Nechita, citând un studiu de la Harvard. El explică de ce industria comunistă era una falimentară

HIstoria.ro

image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.
image
Un proces pe care CIA l-a pierdut
În toamna lui 1961, CIA se mută din Washington în noul şi splendidul sediu de la Langley, Virginia.
image
Oltcit, primul autovehicul low-cost românesc care s-a vândut în Occident
La Craiova se produc automobile de mai bine de 40 de ani, mai exact de la semnarea contractului dintre statul comunist român şi constructorul francez Citroën. Povestea acestuia a demarat, de fapt, la începutul anilor ’70, când Nicolae Ceauşescu s- gândit că ar fi utilă o a doua marcă de mașini în România.