Dialog cu Valerian SAVA

Publicat în Dilema Veche nr. 93 din 27 Oct 2005
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Sînteţi unul dintre puţinii critici de cinema - ca să nu spun singurul! - care au pus problema canonului în cinema. De ce credeţi că nu există un "apetit" pentru (re)discutarea lui, la noi? Discutarea apetisantă a canonului presupune alternativele unor challenger-i redutabili. Or, Lucian Pintilie este singurul reprezentant al "valurilor" anterioare care a ajuns cu bine şi a trecut la fel pragul noului secol, iar Cristi Puiu e deocamdată unicul cineast dintre cei notabili iviţi după anul 2000, care a parvenit la un al doilea lungmetraj în primii cinci ani de la debut. Consideraţi că un critic/cronicar trebuie să se exprime doar în scris sau poate (= e nevoie) să propună evenimente (dezbateri, festivaluri etc.)? Sigur că "poate" şi eventual "trebuie", dar problema nu mi se pare a fi "o anumită rezervă" din partea unora dintre noi. Dovadă, reuşitele aproape neverosimile ale unor Mihai Chirilov şi Andrei Gorzo, ca selecţioner la TIFF-ul de la Cluj, respectiv în comisia concursului de proiecte de la CNC din vară. Problema ar fi imensa ostilitate a sistemului instituţional complet nereformat care, el, ne alege şi, de regulă, ne elimină. După ce la concursul furat din 2001 critica a fost reprezentată de Călin Căliman, în comisiile la fel de delincvente din 2003 şi 2004 n-a figurat nici un critic, iar după "incidentul" prezenţei lui Gorzo în comisia din vara trecută, sistemul s-a-nvăţat minte. La judecarea contestaţiilor, reprezentanta în comisia de arbitraj a criticii din "linia Călin Căliman" şi UCIN n-a demisionat şi n-a declarat greva foamei, fie şi numai pentru că printre proiectele aprobate revizionist pentru finanţare se află unul în regia lui Adrian Popovici, cu scenariul lui Radu Aneste Petrescu (tandem consacrat în 2002 prin Imperiul vampirilor). Ce vi se pare mai important, la un critic/cronicar: verdictul sau "stilul"? Dacă există un "mai", primează ceea ce subînţelegem extensibil prin Ťstil»-ul pus de dumnevoastră între ghilimele. Primează elocinţa percepţiei şi a expresiei critice, fără de care arta comentată n-ar prinde corp public, n-ar exista. Ştim de mult şi bine că foarte mari critici au făcut erori de evaluare incredibile şi impardonabile, dar eliminatorie la examenul din branşă este proba "stilului". Iar în ce mă priveşte personal (dacă-mi îngăduiţi această digresiune în minor), i-am declarat totdeauna public, în scris, a fi mai buni decît mine pe cei care mă depăşesc în acest plan: regretatul George Littera, Alex. Leo Şerban, Andrei Gorzo şi nu numai. Însă, în eventualele şi deloc dramaticele cherele dintre talente critice veritabile şi apropiate, îmi place ("trebuie") să aibă cîştig de cauză (mai) bunii diagnosticieni. Ceea ce nu-i uşor, fiindcă avem şi daltonişti, şi mercenari în ce-am numit într-un titlu de articol "breasla de precupeţe", care încurcă şi strică totul. De aceea, "spre scandalizarea multora" (vorba lui Călinescu), mi-am îngăduit în Istoria critică... să-l situez pe Ion I. Cantacuzino, printre înaintaşii noştri venerabili, înaintea mai sclipitorului D.I. Suchianu.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
„Tobol”, arma secretă a lui Putin care bruiază semnalul GPS . Unde este plasată?
O arma secretă a Rusiei ar bruia sistemul GPS de navigație prin satelit al avioanelor și navelor comerciale, în regiunile din Marea Baltică, Marea Neagră și estul Mării Mediterane, potrivit The Sun.
image
Marea Britanie este „pe picior de război”. Ce anunț a făcut premierul Rishi Sunak din Polonia | VIDEO
Aflat într-o vizită oficială în Polonia, premierul britanic Rishi Sunak a declarat marţi că va creşte bugetul pentru apărare până la 2,5% din PIB. Sunak a subliniat că Marea Britanie „nu se află în pragul războiului”, ci „pe picior de război”.
image
„Pitești, am auzit că îți plac dungile”. O reclamă Sephora jignește miile de victime ale Experimentului Pitești. Reacții acide
Sephora România, filiala celebrului lanț francez cu produse de înfrumusețare și parfumuri, a postat pe pagina de Facebook și pe Instagram o reclamă jignitoare asociată cu teribila închisoare Pitești, unde mii de deținuți au fost torturați de comuniști. Postarea a fost ștearsă după câteva ore.

HIstoria.ro

image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.
image
Cuceritorii din Normandia
Normandia – locul în care în iunie acum 80 de ani, în așa-numita D-Day, aproximativ 160.000 de Aliați au deschis drumul spre Paris și, implicit, spre distrugerea Germaniei naziste.