Cîte și mai cîte au trecut

Publicat în Dilema Veche nr. 858 din 17 - 23 septembrie 2020
Cîte și mai cîte au trecut jpeg

La început ni s-a spus că pandemia vine în valuri. După o vreme, specialiștii și-au luat seama: deocamdată, la noi e doar un val, dar cu două cocoașe. În fine, am folosit ideea de val pandemic drept pretext și am pus accentul pe val. Pentru că, dincolo de pandemia actuală, am fost atinși întruna de tot felul de valuri, de obicei nu atît de grave, care au venit și au trecut. Unele cu anvergură mondială, altele doar locale. Conținutul lor a fost mereu altul, dar mecanismul care le-a generat a fost de multe ori foarte asemănător. Astăzi sînt valurile de indignare de pe rețelele de socializare, care cresc și descresc frecvent ca undele formate de aruncarea unei pietre într-o baltă (de un nebun, cum zice vorba populară). Altădată au fost și valuri mai periculoase, de tipul mineriadelor (care lăsau în urmă pagube serioase), ori desele mode și metode prin care lumea era păcălită financiar (Caritas, Philadelphia, Gerald, SAFI, FNI, Banca Religiilor, băncile populare). A mai fost și „valul” privatizărilor prin așa-numita metodă MEBO sau „cuponiada lui Văcăroiu” prin care toată populația căpăta acțiuni. Ce s-a ales de ele?

Dar de isteria cu Y2K vă mai amintiți, acel sfîrșit al lumii care ar fi venit de la resetarea soft-urilor tuturor calculatoarelor în anul 2000? După doar alți 12 ani, peste noi a trecut o nouă spaimă apocaliptică stîrnită de „dezgroparea” unei vechi preziceri mayașe.

De fenomenul Emo, cu tinerii aceia fragili și nefericiți, își mai aduce aminte cineva? Dar de cruntele dispute de la începutul anilor ʼ90 dintre depeșari și rockeri? Cîtă energie au consumat și cît de repede au fost date uitării…

Isteria cu secta lui Bivolaru o mai știți? Dar moda consignațiilor, ca prime magazine particulare după comunism? Și apoi, cea a buticurilor (dacă n-aveai butic, nu existai)? Butic sau chioșc de termopan alb. Dar acoperișurile cu „onduline”? Peste ani o să ne amintim probabil și de „anveloparea blocurilor”, încă în plină desfășurare.

Presa a fost parte integrantă a acestor „valuri”. Întîi a fost ceaușescu scris cu „c” mic, apoi a venit moda publicațiilor grotești ale pubertății democrației noastre, d-alde Infractoarea mov, Sexy balamuc, Țîțe. A apărut și acel ziar „serios” condus de un „maestru”, în care găinile aveau trei picioare și nășteau pui vii. Ștafeta a fost ulterior preluată de televiziunile de scandal (unele fiind numite „de știri”). Cîte imagini, vorbe și cerneală nu s-au scurs pe scandaluri ca acelea dintre Irinel și Monica sau dintre Prigoană și Bahmuțeanu… S-a format fenomenul mediatic Elodia, în urma căruia a răsărit și un partid (al poporului) care a obținut în alegeri chiar locul al treilea, cu 14% din voturi. Ce s-a ales de el? Mai recent ne-a preocupat „cazul Dincă”. Sînt numai cîteva exemple. Toate nebuniile astea au fost trăite de public cu emoție și fervoare, și de regulă n-au dus nicăieri. Au fost repede uitate, de obicei pentru a face loc altora noi. Despre asta va fi vorba în Dosarul săptămînii, dar și despre lucruri care, prin contrast cu „modele” zilei, rămîn stabile, de referință, așa cum ar fi conservele pentru iarnă sau aurul. Da, aurul!

Ilustrație de Ion BARBU

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Goana după adeverințele pentru bani în plus la pensie. Ce sume se iau în calcul pe noua lege a pensiilor
Bombardați cu informații despre recalcularea pensiilor și acordarea drepturilor bănești conform legii pensiilor care intră în vigoare la 1 septembrie 2024, pensionarii au luat cu asalt casele de pensii. O parte dintre documentele cu care se prezintă sunt deja în dosar.
image
Cum sunt săpate tunelurile din vestul României. Trenurile vor circula cu 160 km/h prin munte VIDEO
Lucrările de construcție a tunelurilor de pe noua magistrală feroviară din vestul României au acumulat întârzieri, care duc la prelungirea termenului de finalizare a investiției.
image

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.