Cărţi pentru valiză, rucsac & nisip

Publicat în Dilema Veche nr. 644 din 23-29 iunie 2016
Cărţi pentru valiză, rucsac & nisip jpeg

Ce relaxantă provocare îmi face Sever Voinescu! Cerîndu-mi propuneri de lectură pentru vacanţa onor cititorilor dilematici, mă teleportează-n urmă cu un sfert de veac, pe cînd scriam febril „călătoriile cu biblioplanul“ în suplimentul LA&I de la Cotidianul. Pe atunci, după o ediţie a Bookarest-ului, aveam şi cîte 40 de semnalări.

De la Chamfort la Cormac McCarthy prin 3,14

Îndeobşte, cînd vine vorba de lecturi estivale, gîndul se duce instinctiv către cărţile uşoare: odihnă, excursii, petreceri, aventură, motivaţionale, sport, grădinărit etc. În acest sens aş fi acţionat dacă mi s-ar fi cerut recomandări pentru abonaţii la Elle, Esquire, VIP ori Gazeta sporturilor. Doar că pentru publicul Dilemei vechi lucrurile stau binişor altfel. Aici vacanţa înseamnă nu doar liniştire, aerisire, turism cultural, ascensiuni, piscină şi huzur pe terase, ci şi recuperare, recalibrare, frăgezire emoţională, informare şi încărcare spirituală.

Mai întîi, să vă dezvălui cu ce bucoavne am de gînd să-mi burduşesc eu însumi rucsacul în sejurul campestru.

Ştiu că voi fi acuzat de captatio benevolentiae, dar îmi asum cu seninătate riscul: prima lectură de vacanţă va fi Cu ochii-n 3,14, de la Humanitas, eu fiind încă din preistoria Dilemei un sorbitor nesăţios al rubricii cu pricina. Îmi voi îngădui apoi un mic răgaz pentru o pură plăcere (Rivarol, Chamfort, Vauvenargues, L’art de l’insurgence, în seria „Bou­quins“ de la Robert Laffont, primită recent în dar de la un cioranofil amic parizian), după care musai să intru în scocul morii pentru Cartea de la ora 5 din septembrie: Virgil Nemoianu la Spandugino (Străin prin Europa şi Studii şi reflecţii. Literatură. Societate. Religie); tulburătorul Orologiu fără ore al Anei Blandiana, Levantul lui Cărtărescu (stupefiant de copios adnotat de Cosmin Ciotloş) şi „colajul memorialistic 1923-1946“ al lui Petre Solomon, toate la Humanitas; Bizanţul lui Jonathan Harris de la Baroque; Sexualitate şi societate, de Andrei Oişteanu, şi Munţii Înalţi ai Portugaliei (Yann Martel), de la Polirom. Plus, la Nemira, cu dor neostoit de Chandler, un roman cu Philip Marlowe din… 2014. Îi zice Blonda cu ochi negri, e scris de Benjamin Black (John Banville), iar Stephen King zice sec, dar eficient: „Mi-a plăcut mult“.

Ah, să nu uit: musai să citesc şi Meridianul sîngelui, de Cormac McCarthy, care mi-a fost recomandat de un cititor după ce în ultima vreme mi-am manifestat aproape ostentativ pe ecran plăcerea cu care am citit hipnotizanta „Trilogie a frontierei“. Dacă mă cam trag înapoi, e fiindcă am auzit că Meridianul la fel de plin de cruzimi ca No country for old men. Oricum, trag nădejde să nu fie chiar ca Sorgul roşu al lui Mo Yan, care m-a isterizat literalmente.

Lecturi compensatorii

Cei pentru care concediul înseamnă nu (doar) o baie de frivolitate, ci (şi) un prilej de levitaţie intelectuală şi frămîntare emoţională, pot căra cu folos în valiză două volume de Umberto Eco (Scrieri despre gîndirea medievală şi Cronicile unei societăţi lichide, Polirom), Cortina de Fier de Anne Applebaum (Litera: „represiunea sovietică în Europa de Est, 1945-1956“), Coşmar în Balcani, de Anna M. Wittmann (Cartier: „un sas transilvănean în cel de-al Doilea Război Mondial“), dar mai ales copleşitoarea Vremuri second-hand a Svetlanei Aleksievici (Humanitas) care m-a făcut să mă simt ca o nucă sub şenila unui tanc.

Apropo de Svetlana Aleksievici: dacă mai are cineva rezervele şi regretele pe care le-am avut eu cînd i-am auzit numele la Premiul Nobel (eu încă visînd, după Michel Tournier, la Cormac McCarthy, Amos Oz, Ian McEwan sau Haruki Murakami, ca să nu mai zic de Cărtărescu), să citească, alături de titlul deja citat, celelalte trei cărţi ale autoarei, existente acum şi în librăriile noastre: cartea despre Cernobîl, tradusă la Corint, plus Războiul nu are chip de femeie şi Ultimii martori, la Litera. Avea dreptate Ana Blandiana vorbind la Bookfest de Nobelul Svetlanei Aleksievici, anume că aşa s-a consfinţit o realitate greu previzibilă, dar în prezent indiscutabilă: faptul că nonficţiunea, în speţă documentarul psihoistoric, a covîrşit ficţiunea.

În aceeaşi ordine de idei, am observat că tot mai multă lume, în special bărbaţi, preferă cărţile de istorie, inclusiv aridele culegeri arhivistice, în defavoarea călătoriilor, aventurilor, detectivismului, SF ului ş.a.m.d. M-am bucurat să văd chiar la editura Trei masivul op dedicat Ecaterinei cea Mare (şi lui Potemkin) de Simon Sebag Montefiore, impetuoasa împărăteasă figurînd la loc de cinste şi în sumarul cărţii Saga reginelor de Jean des Cars (Corint), unde, pentru ediţia românească, autorul a adăugat-o pe Regina Maria, „Missy“ a noastră, alături de „Sissy“ austro-ungara, cea care-l fascina pe Cioran prin calitatea tristeţii. (Jean des Cars e prezent şi la editura Trei, cu Saga dinastiei de Habsburg.)

Semnalez şi apariţia celui de-al doilea volum din excelentele tablete de istorie („Cea mai frumoasă poveste“) administrate la TVR de Adrian Cioroianu (Nu putem evada din istoria noastră, Curtea Veche).

În fine, sînt de citat aici două cărţi cu percutanţă de upercut şi rezonanţă pe termen lung: 1945. Anul zero, de Ian Buruma, şi Marea carte a inumanităţii, de Mathew White, la Humanitas, pe care le-am recomandat insistent cu variate prilejuri.

Fervoarea vieţilor celebre şi alte romane

Cum ştim, printre lecturile intens compensatorii se numără (auto)biografiile VIP-urilor, aşa numitele succes stories. Capitol care mi-a oferit cele mai neaşteptate surprize în prima jumătate a lui 2016. E vorba de seria de la Victoria Books (Publica), unde – după ce m-am delectat cu povestea vieţii lui Roger Federer sau Ronnie O’Sullivan – am fost zdruncinat de biografia lui André Agassi (mai ales înfiorătoarea relaţie cu tatăl) şi în special de şocanta calitate a scriiturii. După care, văzînd mulţumirile din final ale tenismanului pentru un anume J.R. Moehringer, am ajuns la memoriile acestuia – Dulcele bar –, în fapt un adevărat (şi excepţional) roman care m-a făcut extrem de curios faţă de restul bibliografiei autorului.

În aceeaşi substanţial-suculent-instructivă serie editorială îi veţi găsi pe Eric Clapton şi Jimi Hendrix, pe Serena Williams, Rafael Nadal, Steffi Graff, dar şi pe Pink Floyd, Myke Tyson, Zlatan Ibrahimovici, plus nume de prim-plan din lumea afacerilor, IT ş.a.

La confesiuni incitante merită ataşate cel puţin încă două titluri.

Lumea în si bemol, unde perfect ghidatele întrebări ale Diei Radu dezvăluie surprinzător de multe, alambicate şi umbroase cotloane din biografia omului şi artistului Dan Grigore, luminate necruţător, cu o dezarmantă sinceritate. Şi pe cît se depliază picant viaţa intervievatului, pe atît se etalează subteranele (unele îmbibate de igrasie morală) ale vieţii artistice în deceniile comunismului valah.

Apoi Un altfel de jurnal, de Matei Călinescu, impresionant drum către moarte, ceremonial scriptic excelînd nobil-cavalereşte în dicţia suferinţei. Involuînd spre extincţie în paralel cu umbra fiului irepresibil marcat de sindromul Asperger (v. Portretul lui M), acest răvăşitor jurnal memorialistic îi (re)aduce sub lupa confesivă pe Borges, Nichita Stănescu, Vlad Georgescu, Eliade şi Jünger, pe Alexandru George, Mircea Ivănescu Norman Manea, Dan Petrescu, Adrian Marino, Lucian Raicu, Ion Vianu şi mulţi alţii. Sînt puşi în pagină cu o semnificativă indiferenţă faţă de excesele de altădată ale teoriei literare, accentul căzînd pe arcanele biografiei ca suită de încercări, praguri şi vămi.

Confesiuni acute, adesea cu anvergură pamfletară, veţi găsi şi la Andrei Pleşu (Nelinişti vechi şi noi, volum apărut la Humanitas concomitent cu reeditarea Caietelor lui Cioran), în vreme ce Lupta mea, de Karl Ove Knausgård (Litera), autoficţiune din care s-a tradus deja al doilea volum, impresionează prin tenacitatea sagace a citirii de sine. Iar dacă v a atras jocul detectivistic al „micuţului belgian“ Poirot cu ale sale „little grey ­cells“, neapărat căutaţi la RAO autobiografia lui David Suchet.

Delicios divertisment picaresc: Jonas Jonasson, Bărbatul de 100 de ani care a sărit pe fereastră şi a dispărut, urmat de Analfabeta care ştia să socotească, ambele la editura Trei. Şi tot acolo a apărut al doilea volet Joël Dicker – după revelaţia care a fost Adevărul despre cazul Harry Quebert – anume Cartea clanului din Baltimore.

Cu Omul de ianuarie de David Mitchell, convorbirile dintre Teodor Baconschi şi Dan-Liviu Boeriu (Anatomia ratării) şi volumul colectiv Bucureştiul meu la Humanitas, cu încă un Orhan Pamuk la Polirom (O ciudăţenie a minţii mele) şi seducătoarea serie zen Dominique Loreau de la Baroque (Arta simplităţii, Arta esenţei, Micul infinit, Iubeşte ploaia, iubeşte viaţa) sper că am croit un meniu îndeajuns de apetisant pentru mai toate gusturile.

Vă doresc sănătate, bucurie şi vreme dulce de citit!

Dan C. Mihăilescu este critic literar.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
„Tobol”, arma secretă a lui Putin care bruiază semnalul GPS . Unde este plasată?
O arma secretă a Rusiei ar bruia sistemul GPS de navigație prin satelit al avioanelor și navelor comerciale, în regiunile din Marea Baltică, Marea Neagră și estul Mării Mediterane, potrivit The Sun.
image
Marea Britanie este „pe picior de război”. Ce anunț a făcut premierul Rishi Sunak din Polonia | VIDEO
Aflat într-o vizită oficială în Polonia, premierul britanic Rishi Sunak a declarat marţi că va creşte bugetul pentru apărare până la 2,5% din PIB. Sunak a subliniat că Marea Britanie „nu se află în pragul războiului”, ci „pe picior de război”.
image
Republica Moldova, urmǎtoarea țintǎ a Rusiei. Cine sunt trimișii lui Putin ANALIZǍ
Federaţia Rusă devine tot mai prezentǎ în Republica Moldova, în contextul în care Ilan Şor, omul Kremlinului, a anunţat înființarea platformei Victoria, menitǎ sǎ adune opoziția pro-rusǎ

HIstoria.ro

image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.
image
Cuceritorii din Normandia
Normandia – locul în care în iunie acum 80 de ani, în așa-numita D-Day, aproximativ 160.000 de Aliați au deschis drumul spre Paris și, implicit, spre distrugerea Germaniei naziste.