Cartea de poveşti

Publicat în Dilema Veche nr. 124 din 8 Iun 2006
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

- convorbire cu Anca EFTIME, director la Editura Corint Junior - În condiţiile în care piaţa românească de carte este încă destul de hotică, vag compartimentată şi puţin specializată, Corint Junior, aparţinînd Grupului Editorial Corint, este una dintre puţinele edituri care se încumetă să publice exclusiv literatură pentru copii. De la poveşti ilustrate, la basme "de manual", de la poveşti moderne cu personaje, devenite în scurt timp brand-uri prezente pe ambalaje de sucuri şi de gumă de mestecat, la cărţi clasice de aventuri cu căpitanul Blood şi Robin Hood. Se pot cîştiga însă în România bani din poveşti? Despre tirajele poveştilor... Dat fiind faptul că poveştile clasice editate de Corint Junior figurează şi în bibliografia şcolară, tirajele acestor cărţi sînt semnificative, mai ales că multe titluri sînt reeditate succesiv. Vînzările titlurilor clasice, editate de noi în colecţii precum Bibliografie şcolară, "Literatură universală", "Bestseller Junior", "Călătoriile extraordinare de Jules Verne", "Aventura Corint Junior" sînt constante, iar tirajele se epuizează în timp relativ îndelungat. La polul opus, se află genul nou adoptat de noi: scriitori premiaţi, cărţi bazate pe brand-uri internaţionale recunoscute, ecranizări de succes şi titluri vîndute în străinătate în milioane de exemplare. La astfel de titluri, tirajele au fost epuizate în cîteva luni de la lansare, aşa cum s-a întîmplat cu Codul Emily Post al bunelor maniere pentru copii: un prim tiraj de 5.000 de exemplare, vîndut în doar două luni de la lansare; în prezent, vînzările acestui titlu se apropie de 10.000 de exemplare. Seria Ice Age 2, cu un tiraj total de 45.000 de exemplare, s-a bucurat de o situaţie fără precedent, întreg tirajul fiind epuizat încă din faza de producţie, prin precomenzi. Am beneficiat de campania de promovare internaţională a filmului Ice Age 1 şi de atmosfera, extrem de benefică pentru noi, de aşteptare a părţii a doua. Tirajele se stabilesc în urma analizelor de prospectare a pieţei, pe bază de precomenzi de la distribuitorii majori şi, nu în ultimul rînd, pe baza intuiţiei şi curajului editorului. Nu trebuie omisă forţa financiară a editurii. Ar mai trebui menţionat un aspect care ţine de o anumită mentalitate: mulţi părinţi şi chiar şi media tratează literatura pentru copii ca pe un "rău necesar" sau ca pe un lucru prea facil pentru a fi băgat în seamă. Se ignoră astfel tocmai rolul formativ al acesteia. Probabil că, dacă ar exista o altă atitudine (cum se întîmplă în Occident, unde acest sector e foarte prolific şi înfloritor), atunci şi la noi tirajele cărţilor pentru copii ar fi mai mari. ...şi despre brand-urile lor Brandul unui titlu ne ajută în mare măsură, atunci cînd acesta a penetrat şi pe piaţa noastră: exemplele cele mai bune sînt seria cărţilor Ice Age 2 şi X-Men 3. Chiar ajutaţi de recunoaşterea brandurilor, campaniile de promovare a titlurilor noastre continuă să acopere mai toate canalele media. O altă situaţie este cea în care brand-ul e foarte solid în afara ţării, ca la seria "Angelina Balerina", dar total necunoscut, pînă acum cîteva luni, în România. Pe lîngă prima lansare a cărţilor şi a brand-ului ca atare, organizăm periodic evenimente inspirate din cărţi (sau în ton cu acestea), cum ar fi recenta "Petrecere a Angelinei Balerina", organizată la Diverta Plaza România, de 1 iunie. Evident, toate aceste brand-uri promovează, alături de cărţi şi jucării, rechizite, jocuri pe calculator etc., dar problema licenţierii acestora iese din sfera publishing-ului, iar organizarea de cross-promotions pentru un brand este o problemă destul de nouă în lumea editorială românească. Rentează să publici poveşti? Se simte o revigorare a pieţei de carte pentru copii. Titlurile care incită interesul celor mici sînt din genul fantasy - şi pentru asta trebuie să recunoaştem meritul lui J.K. Rowling. Cu siguranţă rentează să publici literatură pentru copii, gen care e greu de tradus, greu de conceput şi greu de promovat şi care, aşadar, pune probleme concurenţei noastre. La nivelul Grupului Editorial Corint vînzările cărţilor pentru copii au un sensibil avans faţă de celelalte genuri, în condiţiile în care şi campaniile de promovare sînt semnificative.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Un gigant italian deschide o nouă fabrică în România și angajează 800 de oameni
România pare extrem de atractivă pentru investitorii străini dat fiind că în ultima perioadă tot mai multe companii aleg să construiască noi fabrici în țara noastră.
image
Prețul uriaș cerut pentru un apartament din București. „Se vinde și strada? În Berlin e mai ieftin!”
Prețurile proprietăților imobiliare cresc de la o zi la alta în marile orașe, iar Bucureștiul e printre cele mai scumpe. Chiar dacă nu a ajuns încă la nivelul Clujului, Capitala e plină de oferte inaccesibile românilor de rând.
image
Cum să-i facem pe aliații NATO să ne sprijine ca pe baltici și polonezi. Un expert român pune degetul pe rană
NATO și SUA sunt mult mai puțin prezente în partea de sud a flancului estic decât în zona de nord, ceea ce creează un dezechilibru. Chiar dacă, anul trecut, Congresul SUA a votat ca regiunea Mării Negre să devină zonă de interes major pentru americani, lucrurile se mișcă încet.

HIstoria.ro

image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.
image
Cuceritorii din Normandia
Normandia – locul în care în iunie acum 80 de ani, în așa-numita D-Day, aproximativ 160.000 de Aliați au deschis drumul spre Paris și, implicit, spre distrugerea Germaniei naziste.
image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.