Bucureştiul văzut de un trotinist

Teodor FROLU
Publicat în Dilema Veche nr. 655 din 8-14 septembrie 2016
Bucureştiul văzut de un trotinist jpeg

Apel către toţi trotiniştii din Bucureşti. Ironizaţi de fraţii lor mai mari, bicicliştii, şi ignoraţi de îngîmfaţii de automobilişti, e timpul să ne adunăm! Vrem piste suspendate pentru trotinete!

Bucureştiul este deja într-o mare fierbere. Organizaţiile de biciclişti, apărute ca ciupercile după ploaie, în ultimii ani, se luptă la baionetă pentru un „drept“ greşit înţeles de către administraţie. Pietonul nu are organizaţii dedicate, pentru că este asimilat cu cetăţeanul, aşa că tema „dreptului la trotuar“ se pierde printre multe alte probleme pe care Bucureştiul le ignoră de multă vreme. Aşa că am să încerc să vorbesc despre aspiraţiile unui trotinist ca mine, care are avantajul de a fi cel mai versatil cetăţean bucureştean, măcar din perspectiva mobilităţii. De ce spun asta? Pentru că trotinistul are avantajul că poate circula pe trotuar fără să supere nimeni, apoi poate instantaneu să devină pieton sau să se urce într-un mijloc de transport în comun, tot aşa, fără să supere pe nimeni (mă rog, trebuie doar să aibă grijă să nu şi îndese trotineta într-un rucsac cu care să incomodeze, ţanţoş, partenerii de autobuz). Desigur că poate folosi pistele dedicate pentru biciclete, dacă are o viteză adecvată de croazieră. De altfel, recomand trotineta electrică pentru deplasări mai lungi, şi nu doar pentru că sîntem printre inventatorii trotinetei electrice (a trecut destul de repede ştirea pe Facebook, deşi am aflat că deţine şi Justin Bieber una!). Iar cînd trebuie să parcurgă distanţe cu adevărat mari, cînd îşi doresc un confort special sau cînd merg cu familia, pot pune trotineta în portbagaj, şi aşa devin pasageri sau şoferi cu maximum de operativitate.

Mobilitatea nu este doar o funcţie urbană, ci este şi un mod de interacţiona, de a „consuma“ oraşul cultural. De fapt, pentru a te bucura de oraşul modern, e indicat să foloseşti toate aceste ipostaze ale mobilităţii, pentru că fiecare dintre ele îţi oferă o altă perspectivă. Oraşul modern trăieşte prin interacţiune umană, el trebuie utilizat, gustat, mirosit, asimilat şi, în ultimă instanţă, înţeles şi iubit cît mai eficient şi în modalităţi cît mai diverse. Dacă irosim aceste oportunităţi şi ne limităm la a ne deplasa, pur şi simplu, dintr un punct în altul, şi dacă ignorăm toate aceste interacţiuni oferite de oraş, nu doar că fiecare dintre noi pierde ceva, dar chiar şi comunitatea, de cealaltă parte, îşi reprimă o parte importantă din vocaţia pe care o are. Oraşul modern este un creuzet social, în care cultura urbană este factor de schimbare, dinamism şi dezvoltare (nu este doar distracţie, cum pare să îşi imagineze uneori administraţia locală). Cultura urbană înseamnă şi cum „folosim“ oraşul. Şi tocmai de aici poate apărea inovaţia. Din ea se naşte viziunea de dezvoltare, iar aspiraţiile oraşului, ca să fie autentice şi împărtăşite, se construiesc prin contagiune şi colaborare. Pe scurt, prin interacţiune.

Un oraş viu şi dinamic nu se bazează doar pe investiţii de infrastructură. Acest moment a fost depăşit de mult în urbanismul modern. Bucureştiul este şi el într-un proces de revenire la viaţă, de recuperare a oraşului la scara umană. Dar pentru asta avem nevoie de „spaţiu“ pentru fiecare dintre aceste nevoi: de acces facil la funcţiuni publice de calitate şi de mobilitate, în primul rînd. Apoi, de socializare, de cultură, de petrecere a timpului liber etc. Problema majoră, din perspectiva mea de trotinist, este că aceste „spaţii“ sînt văzute de administraţie separate, ca o sumă de destinaţii distincte în cadrul oraşului, ce trebuie „conectate“ cu infrastructura rutieră. Din păcate, oraşul este văzut ca o sumă de locuri, de drumuri, mall-uri, spaţii de locuit, instituţii culturale. Nu cred că vine din rea-voinţă, ci dintr-o viziune greşită şi din lipsa de înţelegere a felului în care funcţionează un oraş modern. Este nevoie de o schimbare de paradigmă în logica investiţiilor, pe care nici un primar al Bucureştiului nu a făcut-o pînă acum. Din păcate, nu au cum! Pentru că toţi primarii îşi petrec cel mai mult timp în oraş în trafic – în maşina de serviciu. Nu ai cum să iei decizii corecte dacă nu iei locurile la pas, fără escortă şi eventual fără a fi recunoscut (cu un pic de efort, se poate atinge chiar şi această performanţă), dacă nu ai experimentat bucuria de a te plimba cu bicicleta (eu pot oferi o trotinetă oficială albastră – fără girofar). Ca să fii un primar bun şi să-ţi înţelegi bine oraşul, trebuie să fii un pieton curios, să-ţi placă să mergi pe jos, să afli direct de pe caldarîm dacă e mai bine să pietruieşti cu dale pişcot sau cu dale pătrate. Poate ar fi interesant să încerce cîteva tururi ghidate, la un loc cu mulţimea de oameni care au descoperit acest produs cultural, dezvoltat exclusiv prin iniţiativă privată. Eu, unul, nu am văzut un primar în funcţie, pînă acum, să experimenteze oraşul mai degrabă ca pieton. Să se bucure de el, nu să fie în „misiune“. Desigur, ştim, şi ni s a spus recent, oamenii cu funcţii importante în stat trebuie să se concentreze pe rezolvarea problemelor mari. Dar e la latitudinea primarului să decidă cum anume îşi „ia datele“ pentru identificarea corectă a problemelor. Din maşină, pe baza sfaturilor consilierilor care citesc în diagonală concluziile unor studii, şi atît, sau şi prin mers pe jos, vorbit cu oamenii, văzut cu propriii ochi şi bătut cu propriul picior? Oare primarul Londrei circulă cu metroul doar pentru a fi popular sau pentru că ştie ce important este să fii cît mai aproape de problemele oraşului?

Aşa că o să îndemnăm în continuare, că poate aude cineva: prioritatea în oraşul modern o are pietonul. O spun trotiniştii, bicicliştii, o spun şi Peter Bishop, şi Jan Gehl. Da, pie­tonul. Urmat de transport public şi biciclişti (eu, cu trotineta, cum vă spuneam, mă regăsesc în toate). Comisia de circulaţie care dă avize este una dintre funcţiile administrative toxice şi anacronice. Comisia trebuie să fie „de mobilitate“, adică să fie în stare să armonizeze mai mult decît doar interesele automobiliştilor. În „trafic“ nu au de-a face doar cu maşini, e o chestiune de reprezentativitate. Se văd interesele pietonilor, ale bicicliştilor, trotiniştilor şi ale celorlalţi „nemotoriziaţi“ din birourile ei? Pînă la urmă, toată discuţia se rezumă la expertiză şi la capacitatea de comunicare a administraţiei cu oraşul. „Oraşul“ ştie ce are nevoie, dar oare îl ascultă cineva? Cînd totul devine administrativ şi administrabil, şi se combină cu comunicarea strict politică, tare mă tem că se produce un cocktail Molotov.

Dar să ne întoarcem la opiniile de trotinist şi la rolul mobilităţii în dezvoltarea oraşului. Ca să fie limpede: nu există automobilişti şi biciclişti, pietoni şi trotinişti, roller-skater-i şi skate-boarder-i. Sîntem cu toţii la un loc, şi depinde doar de noi cît de inteligent putem folosi oraşul în care trăim. E cam riscant să aşteptăm pasivi să apară primarul luminat. E foarte posibil ca acela să nu vină prea curînd sau, poate, niciodată, aşa că haideţi să-l luminăm prin prezenţă publică şi dialog. De aceea, vă chem, pe toţi trotiniştii, să ne adunăm în fiecare zi pe străzile Bucureştiului şi să ne cîștigăm respectul cuvenit. 

Teodor Frolu este arhitect. Antreprenor în industrii creative şi iniţiatorul mai multor proiecte de dezvoltare în Bucureşti şi în Deltă, alături de Ivan Patzaichin. Se deplasează cu trotineta şi cu barca cu vîsle.

Foto: adevarul.ro

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Paradisul care atrage turiști români cu prețuri neschimbate de 10 ani. „Numai la noi se practică japca”
Românii aleg demulte ori să-și petreacă vacanțele în străinătate, în special vara, spre disperarea hotelierilor care se plâng de lipsa clienților. Însă, în foarte multe cazuri, turistul român face această alegere pentru că, nu e un secret, un sejur în străinătate e mai ieftin decât în propria țară
image
Radonul, ucigașul invizibil din Ardeal. Medic: „Se atașează de aerosol și rămâne la nivelul de 1-1,5 m înălțime, exact unde respiră copiii”
A crescut numărul cazurilor de cancer pulmonar la nefumători, iar un motiv este iradierea cu radon, un gaz radioactiv incolor și inodor foarte periculos pentru sănătate dacă se acumulează în clădiri.
image
Căutătorii de artefacte milenare. Fabuloasele noi descoperiri ale detectoriştilor, arheologii amatori plini de surprize
Înarmaţi cu detectoare de metal, colindând locuri numai de ei ştiute din ţinutul Neamţului, arheologii amatori au reuşit, graţie hazardului şi perseverenţei, să aducă la lumină vestigii din vremuri trecute

HIstoria.ro

image
„Monstruoasa coaliție”, Cuza și francmasonii, în „Historia” de aprilie
De ce au ales adversarii lui Cuza să-l răstoarne de la putere? Care a fost rolul masoneriei în acest proces? Este apartenenţa lui Cuza la masonerie confirmată documentar?
image
Oltcit, primul autovehicul low-cost românesc care s-a vândut în Occident
La Craiova se produc automobile de mai bine de 40 de ani, mai exact de la semnarea contractului dintre statul comunist român şi constructorul francez Citroën. Povestea acestuia a demarat, de fapt, la începutul anilor ’70, când Nicolae Ceauşescu s- gândit că ar fi utilă o a doua marcă de mașini în România.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.