Anorexic & bulimic

Publicat în Dilema Veche nr. 391 din 11-17 august 2011
Anorexic & bulimic jpeg

- rolul mass-mediei în răspîndirea imaginii corpului slab -

Dacă vreo civilizaţie extraterestră monitorizează conţinutul mediatic din spaţiul euroatlantic, există o singură concluzie la care poate ajunge: cultura noastră e obsedată de pierderea în greutate. Zilnic, prin intermediul mass-mediei, sîntem bombardaţi cu sfaturi şi studii: ce dietă e la modă, ce alimente sînt nesănătoase, ce alimente sînt sănătoase, dar bogate în calorii, care e cea mai eficientă rutină de exerciţii fizice etc. Mai mult, în mod eronat se propagă asumpţia conform căreia autocontrolul este singurul factor care influenţează greutatea corporală. 

Mass-media a jucat un rol major în răspîndirea imaginii corpului slab într-un mod care nu ar fi fost posibil înainte de apariţia televiziunii, respectiv a Internetului. Pentru multe femei (pentru că problema e una de natură genizată), idealul de frumuseţe promovat de media, impus zilnic prin intermediul televiziunii, al revistelor, al filmelor, le distorsionează imaginea de sine. Sub presiunea de a fi cît mai slabe, încrederea în sine a femeilor este zdruncinată în mod sistematic. Iar consecinţele pot fi dezastruoase: anorexia şi bulimia sînt boli din ce în ce mai răspîndite. Adesea, în mărturiile anorexicilor sau ale bulimicilor întîlnim un concept menţionat mai sus, şi anume cel de autocontrol, deoarece iniţial se crede că înfometarea, respectiv regurgitaţia se pot controla. Astfel, un „proiect“ de îmbunătăţire a aspectului fizic poate deveni un „proiect“ de autodistrugere. 

Anxietăţile feminităţii 

Numărul tot mai mare de cazuri de tulburări de alimentaţie, în special cele de anorexie, care sînt mai uşor de identificat, i-a făcut pe cercetătorii din domeniul psihologiei sănătăţii să îşi îndrepte atenţia şi înspre mass-media, explicaţiile de natură psihologică nemaifiind suficiente pentru a determina cauzele care stau la baza tulburărilor de alimentaţie. 

În The Media & Body Image, Maggie Wykes şi Barrie Gunter analizează precedentele istorice ale înfometării şi identifică schimbările care au survenit la nivelul motivaţiilor. Expansiunea unei culturi adresate în principal tinerilor şi care, prin urmare, valorifică tinereţea, precum şi expansiunea unor industrii ca cea a modei şi frumuseţii, eliberarea femeilor, dar şi atenţia acordată de mass-media stilului de viaţă al femeilor, problemelor femeilor – toate acestea constituie contextul în care perspectiva asupra autoînfometării, deci asupra anorexiei s-a schimbat. Perspectiva contemporană asupra tulburărilor de alimentaţie – spun Wykes şi Gunter – constă în faptul că acestea sînt văzute, înainte de toate, ca avînd o legătură directă cu estetica unui corp slab, singurul tip de corp care caracterizează femeia ideală. 

Deşi majoritatea cercetătorilor şi teoreticienilor acordă întîietate contextului cultural, deci implicit rolului pe care îl joacă mass-media, nu toţi subscriu la această viziune cînd vine vorba de anorexie. Teoria lui René Girard, de exemplu, este una a mimetismului, una care minimalizează contextul mediatic. În Anorexie et désir mimétique, Girard susţine că anorexia reprezintă un cîmp al rivalităţii dintre femei şi ţine, prin urmare, de voinţă. O primă analiză mimetică duce spre concluzia că epidemia actuală de cazuri de anorexie este o contagiere printre adolescentele care, văzînd modelele de frumuseţe din media, îşi doresc şi ele să fie la fel de slabe. Însă dorinţa de imitaţie vine şi din înclinaţia înspre rivalitate, înspre competiţie. Anorexia poate fi corelată şi cu un sentiment de neputinţă şi cu o tentativă de revoltă împotriva acestui sentiment de neputinţă. Anorexia ar fi, astfel, o tentativă de control absolut. Această abordare se îndepărtează de interpretarea psihanalitică a anorexiei, conform căreia anorexia reprezintă refuzul feminităţii sau identificarea cu mama, şi face din anorexie o boală la baza căreia stă voinţa. 

Femeia anorexică – spune Girard – nu pune sub semnul întrebării idealul feminin propus de societate şi nici nu bănuieşte că, dîndu-şi toată silinţa să îl atingă, se îndreaptă spre autodistrugere. Nimeni nu reuşeşte să o convingă de faptul că este într-adevăr bolnavă şi că are nevoie de ajutor. Femeia anorexică vede în eforturile celor din jur, de a o ajuta, invidie – aceştia doresc să o facă să renunţe la „victoria“ ei, doar pentru că ei înşişi nu sînt capabili să o egaleze. Girard merge chiar mai departe, afirmînd că multe femei şi-ar dori să fie anorexice, însă, din fericire, puţine reuşesc. 

René Girard vine să minimalizeze din nou rolul mass-mediei în diseminarea imaginii corpului slab, prin aceea că susţine că, de fapt, cultura noastră a fost întotdeauna una anorexică, printre exemplele enumerate fiind povestirea „Un artist al foamei“ de Kafka. Mai mult, în încercarea de a-şi argumenta cît mai puternic propria teorie, Girard minimalizează chiar rolul pe care îl are societatea de consum în construirea obsesiei pentru corpul slab. Corpul ca obiect al societăţii de consum constituie un aspect important, atît în teoria socioculturală, cît şi în teoria feministă referitoare la tulburările de alimentaţie. Girard susţine însă că sistemul capitalist nu este cu nimic responsabil atunci cînd vine vorba de tulburări de alimentaţie – sistemul capitalist preferă consumul în detrimentul abstinenţei. Punct valid în cazul anorexiei, însă nu şi în cazul unor tulburări precum bulimia sau mîncatul compulsiv – unde sentimentul de vinovăţie care vine odată cu mîncatul, respectiv luarea din nou în greutate –, elemente pe care se bazează industria de diete. Teoria lui Girard este similară cu interpretările date anorexiei în discursul pop, despre care vorbeşte şi Eliza Burke în articolul său, „Feminine Visions: Anorexia and Contagion in Pop Discourse“. Conform acestor interpretări, cauza principală a anorexiei este contagierea, adică privirea feminină. Cu alte cuvinte, femeile se compară unele cu altele şi astfel se creează un oarecare mediu competitiv în care miza este un corp cît mai slab. Noţiunea de contagiere sugerează că argumentul societăţii de consum, deşi s-a dovedit a fi util în interpretările feministe ale anorexiei, limitează posibilităţile de înţelegere a relaţiei dintre femei, în calitatea lor de consumatori, şi imaginile media ale corpului feminin slab. Noţiunea de contagiere spune despre femei că acestea nu sînt doar un pericol pentru ele însele, ci şi pentru celelalte femei. Eliza Burke este însă de părere că această idee de contagiere, care este propagată şi prin intermediul articolelor din presă, din presa tabloidă de cele mai multe ori, constituie o forţă contraproductivă care întreţine o serie de anxietăţi legate de feminitatea actuală. 

Fără teorii, doar thinspiration 

Lupta împotriva tulburărilor de alimentaţie este îngreunată şi de reţeaua de pro-anorexici, respectiv pro-bulimici care s-a creat prin intermediul Internetului. Organizaţiile care luptă împotriva acestor site-uri sînt, de cele mai multe ori, depăşite de situaţie, deoarece în momentul în care un astfel de site este închis, un altul apare. În viziunea pro-anorexicilor, anorexia şi bulimia nu sînt nişte boli şi în nici un caz nu necesită a fi tratate. Anorexia şi bulimia sînt – am putea spune – prietenele lor: Ana şi Mia. 

Pe lîngă forumul nelipsit de pe orice site pro-ana, mai există şi numeroase liste şi sfaturi grupate sub titulatura thinspiration. Cu alte cuvinte, sînt listate acolo o serie de lucruri care să îi motiveze pe pro-anorexici. Paginile de thinspiration constau, în general, în numeroase fotografii cu modele şi vedete, fotografii care nu sînt diferite de cele pe care le vedem în orice revistă şi mai ales în publicitate. În plus, sfaturile cu privire la lucrurile care se pot face pentru a-ţi distrage atenţia de la mîncare nu sînt deloc diferite de sfaturile găsite în revistele pentru femei. 

Cultul celebrităţilor 

Din presă putem afla oricînd ce dietă urmează vedeta noastră preferată. La fel, dacă o vedetă a slăbit recent, vom avea pictoriale care ne prezintă „victoria“ acesteia în lupta cu kilogramele. Însă atunci cînd o vedetă a mers prea departe cu dietele şi a ajuns să sufere de anorexie, presa o ia în vizor, nu pentru a o felicita, ci pentru a o ridiculiza (Mary-Kate Olsen şi Calista Flockhart sînt doar două exemple). 

În mod cert, tulburările de alimentaţie le afectează cel mai mult pe femeile care deţin aşa-numitele display jobs, corpurile lor trebuind să fie pregătite pentru a fi arătate publicului oricînd. Iar în astfel de domenii chiar se încurajează comportamente nesănătoase care pot duce în cele din urmă la anorexie sau la bulimie, şi uneori chiar la moarte. Înfometarea şi regurgitaţia sînt privite ca practici normale la Hollywood, la fel ca alte obiceiuri de tip anorexic şi bulimic: folosirea laxativelor, a pilulelor pentru slăbit, exerciţii fizice efectuate excesiv, diete constante etc. 

Faptul că vedetele reprezintă modele pentru adolescente ar trebui să-i responsabilizeze pe producătorii de produse media. Din păcate, lucrurile nu stau deloc aşa. Dimpotrivă, publicul-ţintă al strategiilor de marketing, de promovare a vedetelor este din ce în ce mai tînăr, iar strategiile – din ce în ce mai agresive. În acest context, chiar nu mai este surprinzător faptul că fetiţe de cinci ani sînt îngrijorate din cauza greutăţii lor. 

Deşi mass-media nu poate fi considerată o cauză directă a tulburărilor de alimentaţie, rolul acesteia nu poate fi minimalizat. Prin spaţiul mare acordat metodelor de slăbit adoptate de celebrităţi, media încurajează obiceiuri nesănătoase, de tip anorexic şi bulimic.

Anamaria Dobinciuc este absolventă a masteratului de Societate mediatică, Facultatea de Studii Europene, Universitatea „Babeş-Bolyai“ din Cluj-Napoca.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Germania a arestat doi cetăţeni ruşi care ar fi conspirat să atace o bază militară americană
Doi cetățeni ruși au fost arestați în sudul Germaniei, fiind suspectați că au plănuit atacuri de sabotaj împotriva unor instalații militare americane, au anunțat joi procurorii germani.
image
O româncă se judecă de zece ani cu Elon Musk. Inițialele numelui său sunt pe acumulatorii mașinilor Tesla Model S
Brașoveanca Cristina Bălan a fost un inginer de mare viitor la Tesla, dar a fost concediată pentru că a atras atenția asupra unor defecte de fabricație. După zece ani încă se judecă cu Elon Musk
image
Cum arată interiorul „celei mai scumpe case” din lume, cu 100 de camere. Pentru ce sumă fabuloasă este scoasă la vânzare VIDEO
Castelul vast Chateau d'Armainvilliers din Seine-et-Marne, Franța, considerat a fi cea mai scumpă casă din lume, este scos la vânzare pentru 363 de milioane de lire sterline, potrivit Express.co.uk.

HIstoria.ro

image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.
image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.