Ce este imaginația teologică și la ce folosește ea

Publicat în Dilema Veche nr. 967 din 20 octombrie – 26 octombrie 2022
© wikimedia commons
© wikimedia commons

Într-una dintre omiliile sale, Părintele Scrima numește cîteva dintre modalitățile prin care răul se instalează în lume: orgoliile mărunte, lenea, slăbiciunea, frica și, în mod ciudat, „lipsa de imaginație” (NUNC. Revue anthropologique, 2003, p. 76). Ultima primejdie menționată este stranie, cu atît mai mult cu cît, în același text, Părintele avertizează că Hristos de după Înviere nu mai este „așa cum ni l-am imaginat”, altfel spus în felul în care l-au închipuit ochii cei trupești. Prin urmare, ce este imaginația în ordinea vieții spirituale? O piedică sau un prilej?

Tradiția patristică răspunde răspicat la această întrebare: facultatea imaginativă ține de natura căzută a omului, întrucît ea unește (dar și separă, într-o dialectică stranie) simțurile și intelectul, „hainele de piele” de cel care le îmbracă. Mai mult încă, provenind din această pedeapsă a cărnii, ea poate să îndepărteze pe om de adevăr, să îl ispitească cu părelnicii și să îi încețoșeze realitatea pe care doar mintea netulburată o poate vedea. Așadar, imaginația este o piedică. 

Pe de altă parte, imaginația este considerată și ca un prilej, ca formă de a vedea lucrurile care însoțește discret fiecare dintre marile virtuți teologale. Cum poți avea speranță fără să vezi posibilitatea bucuriei chiar în momentul în care nimic nu pare să o anunțe? Cum poți avea credință cînd toată știința lumii pare să îi dezmintă conținutul? Cum poți, în fine, să iubești fără să vezi în celălalt, dincolo de trăsăturile feței lui, chipul lui Dumnezeu? Pentru G.K. Chesterton, creștinismul, atunci cînd este inteligent și binedispus, nu bigot și sever, este de neconceput fără imaginația care transformă lucrurile mărunte în minuni. 

Așadar, ce este imaginația în ordinea vieții spirituale? Argumentele care pot fi aduse în favoarea ei sînt de multe feluri. Aici doar voi aminti cîteva.

Primul argument este mai degrabă tehnic. Îl găsim la Gordon D. Kaufman, în The Theological Imagination. Constructing the Concept of God (1981). Teologul american vorbește din perspectiva unui relativism specific anilor 1970-1980 care îl cuprinde și pe Richard Rorty, dar și pe o sumedenie de alți gînditori europeni și americani certați cu filosofia modernă și cu pretenția ei de a descoperi un adevăr ultim și fără sfîrșit. Prin urmare, teologia, afectată și ea de relativismul general, se construiește plecînd de la două premise: pe de o parte, aceea că Dumnezeu este, cum ne învață vechea înțelepciune, cel „decît care nu e chip a se gîndi ceva mai mare”; pe de altă parte, însă, El este și un cuvînt al limbajului nostru. În măsura în care Dumnezeu intră în limbaj, acțiunea „imaginativă și constructivă” a limbajului afectează și pe cel care se dezvăluie prin el. Altfel spus, cînd vorbim despre Dumnezeu o facem în orizontul unei lumi pe care limbajul o creează (o imaginează), una care nu este nicidecum unică. Într-un fel îi spunem „Tată” în rugăciune, altfel „Creator” într-o disertație cosmologică, altfel „Domn” în plînsul cutremurat al Psalmilor. Teologia, este concluzia lui Kaufman, e înrudită mai degrabă cu literatura, care se știe rod al imaginației, decît cu știința, care adesea uită aceasta.

Al doilea argument (și, cred, mai convingător) îi aparține lui Nicolae Steinhardt. În Jurnalul fericirii acesta povestește cum, în temnița Gherlei, pentru a se mai alina, își recapitula din timp în timp teoria celor nouă ceruri. Parcurgerea etajelor celeste îl înfățișează pe Dumnezeu în mai multe ipostaze: mai întîi Creatorul, apoi Judecătorul a toate. În vîrful ierarhiei, evident, ne-am aștepta să se dezvăluie tainele ultime ale transcendenței. Și, cînd colo, ce întîlnește sufletul aflat în al nouălea cer? „Divinitatea din cerul al nouălea nu este o forţă sau o energie, cît mai impasibilă şi mai impersonală, un ascuns coordonator sau constructor, ci este Dumnezeu cel cu barbă albă, blînd şi bun. Dumnezeul copilăriei celei mai îndepărtate şi al colindelor, al cozonacilor, colindeţelor şi turtelor, al celor mai frumoase seri de Crăciun, cel din Dickens şi din Bibliothèque Rose”. Dacă îndărătul lucrurilor stă o poveste și nu vreo raznă metafizică? Nu este imaginația, mecanismul lăuntric al poveștilor, o cale privilegiată a apropierii de cele mai de sus adevăruri?

Un al treilea argument reformulează cu totul definiția imaginației. Ea nu mai este înțeleasă ca o formă de cunoaștere a lumii (cum se întîmplă cel mai adesea), ci ca o modalitate de a o simți, de a lega o relație afectivă cu ea. Imaginația, aici, ține de inimă, nu de minte și intră în rîndul experiențelor fundamentale ale copilăriei. Or, aflăm din Evanghelii, această vîrstă are teologia ei proprie, mai adîncă și mai smerită decît teologia celor îmbătrîniți. Chesterton, iarăși, formulează argumentul, într-un text aparent străin de problematica noastră: în micul eseu „The Red Angel”, publicat în Daily News și reluat într-o colecție de eseuri din 1909, Tremendous Trifles. Este vorba aici de puterea poveștilor de a alina frica și de a da limpezime unei lumi întunecate și triste: „Nu poveștile sînt cele care fac să se ivească în mintea copilului prima dată ideea unui Bau-Bau. Ceea ce creează poveștile este ideea că Bau-Bau poate fi învins. Pruncul îl cunoaște prea bine pe balaur, încă din momentul în care capătă imaginație. Ceea ce povestea îi dăruiește este un Sfînt Gheorghe care să ucidă balaurul. Povestea chiar asta face: printr-o serie de imagini limpezi îl obișnuiește pe copil cu ideea că toate grozăviile nesfîrșite au un sfîrșit, că toți vrăjmașii fără formă au la rîndul lor inamici pe cavalerii Domnului, că există în univers ceva mai tainic decît întunericul, mai puternic decît cea mai puternică frică” (trad. mea). În acest sens, imaginația nu este un simplu mecanism de creare a reprezentărilor, ci unul de articulare a lor într-un scenariu în care binele, frumusețea, sensul sau dreptatea luptă cu răul pentru a se înstăpîni în sufletul omului. Poveștile, fiice credincioase ale imaginației, dau speranță și întăresc credința; ele luminează sufletul și nasc bucuria, odată cu triumful eroului asupra zmeilor celor răi. Povestea sufletului se spune astfel treptat, din ce în ce mai puternic, iar gîndurile cititorului se hrănesc cu curajul, bunătatea și generozitatea eroului; pentru a urca treptele cerului, poate că nici nu este nevoie de mai mult.    

Revenind la cuvintele Părintelui Scrima, lipsa de imaginație este, poate, într-adevăr o rădăcină a răului pentru că ea ne pune în primejdia de a deveni neîncrezători în puterea binelui de a răzbi întunericul și a bucuriei de a încununa deznodămîntul oricărei povești adevărate.

Ioan Alexandru Tofan este prof. univ. dr. la Facultatea de Filosofie şi Ştiinţe Social-Politice, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza“ din Iaşi.

Sanatatea ficatului  Cum identifici semnele unui ficat bolnav jpg
Sănătatea ficatului: Cum identifici semnele unui ficat bolnav
Ficatul este un organ vital în corpul omului, fiind implicat în sute de procese, printre care: digerarea alimentelor, eliminarea deșeurilor din organism și producerea unor factori de coagulare care facilitează circulația sângelui.
Rolul esential al adjuvantilor in optimizarea pesticidelor jpg
Rolul esențial al adjuvanților în optimizarea pesticidelor
Condițiile de mediu, intemperiile, buruienile, precum și bolile și dăunătorii plantelor reprezintă tot atâtea provocări pentru fermierii moderni.
IMG 20240408 WA0011 jpg
Casa Memorială „Amza Pellea”, din Băilești, a fost redeschisă publicului
Manifestările dedicate cinstirii memoriei îndrăgitului actor român, născut în inima Olteniei, au debutat pe 6 aprilie, pe scena Teatrului Național Marin Sorescu din Craiova, locul în care și-a început fascinanta călătorie în lumea artistică.
pompy ciepła (2) jpg
Pompe de căldură - utilizarea, funcționarea și tipurile acestora
În ultimii ani, pompe de căldură s-au remarcat intre dispozitivele utilizate în sistemele moderne de încălzire.
header piese jpg
Sfaturi pentru conducătorii care apreciază piese auto online de calitate și serviciile unor profesioniști
Achiziționarea de piese auto online poate fi o modalitate convenabilă și eficientă de a-ți repara sau întreține mașina.
masa de paste jpg
Cum să aranjezi o masă festivă perfectă: trei sfaturi utile
Nu mai este mult până la sărbătorile de Paște. Chiar dacă poate părea cam devreme să începi pregătirile de sărbătoare, poți începe planificarea de pe acum dacă vrei să-ți impresionezi invitații.
caine in vacanta jpg
Cum să îți pregătești câinele pentru călătorii: 6 sfaturi pentru o vacanță fără probleme
Te pregătești să pleci în prima vacanță alături de câinele tău? Experiența de a pleca într-o călătorie cu cel mai bun prieten al tău poate fi una inedită, care te va încărca cu amintiri plăcute.
image png
Lumea în care trăim
Trăim ceea ce poartă numele de „marea epuizare”.
image png
Flori, lumi și profesoare
Flori le-am dus de cîte ori am avut ocazia, la propriu sau la figurat.
image png
Cît de puțin ne lipsește...
Zic alți psihologi: nu pierde copilul interior, „accesează-l”, joacă-te, have fun! Aiurea!
image png
Zoe, fii feminină!
În prezent, cînd vorbim despre feminism, nu ne mai raportăm la structura rațională a lui Beauvoir, ci la extremismele de tipul Solanas.
p 20 Aleksei Navalnîi WC jpg
O întrebare greu de ocolit
Pentru noi, astăzi, răul şi suferinţa nu sînt doar mari teme teoretice. Nici nu se limitează la experienţa lor privată.
image png
Tîlcuirile tradiției isihaste
O luminoasă excepție de la această triumfală decadență e de găsit în lucrarea Părintelui Agapie Corbu.
1038 21a centrul comunitar din Chiojdu, 2023 jpg
Arhitectura interesului public
Arhitectura interesului public reprezintă o dezvoltare rizomatică orizontală la nivel local.
p 24 M Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Un preot din Spania, împreună cu partenerul său, au fost arestați pentru că ar fi făcut trafic cu Viagra.
image png
Pe ce te bazezi?
Pe măsură ce avansez în vîrstă, tind să cred că ceea ce numim intuiție se bazează pe experiența noastră de viață.
image png
De primăvară
Florile înșiruite mai sus se vindeau pe stradă, din loc în loc, înveselind-o. Schimbînd-o.
image png
Școli private, școli de fițe?
Nu se schimbase nimic, eram din nou o guvernantă „creativă”.
p 20 Valentina Covaci jpeg
Cum vorbim despre Dumnezeu
Merită să explorăm ce spune asta despre societatea noastră și despre discursul public din România.
image png
Călătorii în istoria cultului
A doua carte este o monografie asupra unui obiect liturgic esențial, pe care doar slujitorii îl pot vedea în altar: Antimisul. Origine, istorie, sfințire (Editura Basilica, 2023).
p 21 Geneva WC jpg
Nostalgii helvete
Job-ul (le petit boulot) pe care mi l-am dorit cel mai mult a fost cel de asistent plimbat căței genevezi.
p 24 M  Chivu 2 jpg
Cu ochii-n 3,14
● Un gunoier își dirijează colegul de la volanul autospecialei: „Dă-i, dă-i, dă-i! / Dă-i, că merge, dă-i!”. O versificație relativ salubră. (M. P.)
image png
Acceptăm prinți!
Termenul „sindromul Cenușăreasa” a fost folosit pentru prima dată de dr. Peter K. Lewin într-o scrisoare către Canadian Medical Association Journal, în 1976.
image png
Mama și tarabele
Mama, deși avea gusturi mai nobile și, atunci cînd se juca, îi plăcea să se joace mai luxos, înțelegea și nevoia mea de kitsch-ul nu chiar dulce, ci simpatic.

Adevarul.ro

image
Cel mai crud torționar, Nicolae Moromete: „Porc mincinos. În Republica noastră populară, pentru «nimic» nu se capătă mai mult de zece ani!“
Pe unde a trecut, torționarul Nicolae Moromete a semănat teroare, fie că a fost la Aiud, Jilava sau Vacăreşti. Neavând niciun fel de studii, el a fost subiectul unor situații de-a dreptul hilare.
image
Afacerea care ia amploare în România. Locațiile apar ca ciupercile după ploaie, dar tot par neîncăpătoare: „Nu mai avem locuri disponibile”
În ultimii ani, în marile orașe ale României au fost amenajate foarte multe locații dedicate practicării sportului în aer liber. De cele mai multe ori este vorba despre terenuri de fotbal.
image
Admis cu 10 la Automatică. Ionuț Mihăilescu din Caracal a fost singurul decar din 3.500 candidați. A lucrat cot la cot cu bunica exerciții și probleme
Un elev de clasa a XII-a din județul Olt este deja admis la Facultatea de Automatică și Calculatoare din cadrul Politehnicii București, cu media 10. Bunica sa a jucat un rol determinant.

HIstoria.ro

image
Olimpia, cel mai tânăr muzeu al ţării
Primul muzeu din România dedicat istoriei sportului și turismului montan a fost deschis la Brașov, în an olimpic, la „Olimpia”, în fostul sediu al Reuniunii de patinaj, clădire construită la sfârșitul secolului al XIX-lea, restaurată de Muzeul Județean de Istorie Brașov.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.