Unde e locomotiva?

Mihai TUDOR
Publicat în Dilema Veche nr. 753 din 26 iulie – 1 august 2018
Unde e locomotiva? jpeg

Nu este o întrebare retorică, aşteptîndu-şi încă răspunsul. Gara geme de călători înfriguraţi şi deprimaţi. Din păcate, un tren nu se poate deplasa singur, avînd nevoie de o locomotivă bună şi puternică. Altfel, va zace în continuare, plin de rugină, tăcut şi singuratic, într-o gară uitată de lume.

De unde să luăm locomotiva? O producem, o să ziceţi. Îi trebuie, însă, fiabilitate şi performanţă, şi un mecanic pe măsură. Mai are nevoie de drumuri care să i deschidă perspective şi destinaţii noi. E foarte greu să ai o locomotivă bună, pe care să te poţi bizui. Dacă sînt perturbări în trafic, mulţi cred că mecanicul este de vină sau că locomotiva nu-şi cunoaşte drumul. La fel de important este ca şi trenul să poată ţine pasul, altfel rămîne uimit şi dezorientat şi pufăie ca un trabuc.

De ce nu merge locomotiva? Pentru că a stat prea mult timp în triaj şi trebuie recondiţionată şi adaptată la cerinţele şi standardele marilor companii feroviare din lume. Pentru că oamenii trebuie din nou să înveţe să muncească şi s-o pregătească pentru viitor. Pentru că întreg traficul trebuie reorganizat pe criterii moderne şi eficiente. Pentru că mecanicul, în primul rînd – ca de altfel întreg personalul CFR –, are datoria să vegheze permanent la buna desfăşurare a călătoriilor. Imaginaţi-vă ce s-ar în-tîmpla dacă n-ar funcţiona semnalul, s-ar deteriora terasamentul, locomotiva n ar mai răspunde la comenzi sau ar adormi mecanicul. Haos, dezastru, ruină.

Dar trenul? Ce ar trebui să facă? Trenul are nevoie de vagoane solide, compartimente elegante şi curate, căldură şi lumină, şi trebuie să încerce să urmeze locomotiva oriunde e nevoie.

Unde merge oare locomotiva? Pe un drum bun? Răspunsul nu poate fi decît afirmativ, pentru că nu există cale de întoarcere. Niciodată şi pentru totdeauna. Chiar dacă mecanicul e priceput, obişnuindu-se deja cu traseul, este el într-adevăr cel dorit? Să spunem că da, deşi drumul este foarte anevoios şi necesită construirea unei întregi infrastructuri care să poată răspunde exigenţelor călătorilor.

Călătorii plătesc biletele şi aşteaptă ca trenul să-i ducă la destinaţie. Rapid şi fără complicaţii. Ei nu înţeleg că, dacă locomotiva nu are direcţia, ritmul şi viteza potrivite, trenul se poate prăbuşi. Iar alte trenuri sînt greu de prins, mai ales că sînt atît de rare…

Ce trebuie să facem pentru a putea călători cît mai lipsiţi de emoţii şi griji? Să căutăm o locomotivă care să nu ne înşele aşteptările, capabilă să accelereze şi să frîneze după cum o cer împrejurările, să asigurăm trenului mersul de care avem nevoie şi să avem încredere în ţelul călătoriei pe care o vom întreprinde şi căreia trebuie să ne dedicăm.

Unii spun că ar fi bună o locomotivă nouă, care să dărîme totul în cale, alţii vor locomotiva aceea veche care pocnea şi huruia din toate încheieturile, sînt şi voci care doresc o locomotivă de tip străin. Cert este faptul că locomotiva cu care mergem stă să se prăbuşească, iar trenul poate deraia oricînd.

Ce e de făcut? Mecanicii de pînă acum n-au catadicsit decît să dea vina pe defecţiunile şi greşelile anterioare, continuîndu-le seria cu rezultate prea puţin mulţumitoare şi ignorînd senin şi detaşat călătorii suferinzi şi consternaţi.

Nu ajunge să construim doar gări şi linii ferate, deşi sînt indispensabile, şi nici să ne mulţumim cu un personal bine calificat, dacă nu avem locomotive care să pună întreg traficul în mişcare.

Locomotiva poate fi schimbată dacă mecanicul ştie unde şi cum să o conducă.

Viteza este îngrijorător de mică, iar disfuncţionalităţile traficului atît de mari, încît călătorii, disperaţi şi revoltaţi, au început de mult şi tot mai des să-şi caute alte mijloace de locomoţie, de care pot fi cu adevărat mulţumiţi.

Nimeni nu ştie unde e locomotiva aceea care să poată străbate obstacolele apărute în cale şi să găsească ieşirea din tunel. E greu să mai tolerezi locomotive prost conduse de mecanici slab pregătiţi şi incompetenţi, care nu se gîndesc decît cum să rămînă cît mai mult la cîrma trenului.

Amintirea gradului de degradare a gărilor actuale, a reţelei ferate insuficiente sau anevoioasa funcţionare a structurilor de conducere sînt la fel de insuportabile.

Toate ne conduc la aceeași simplă şi gravă concluzie: nu am găsit locomotiva căreia să-i vină, o dată pentru totdeauna, un mecanic de hac. Poate că ar trebui să „importăm“ unul, ca la începuturile căilor ferate, dar unui mecanic străin nu i se potrivesc o locomotivă şi un tren care nu cunosc nici măcar regimurile de viteză.

Mă încearcă un gînd dureros uitîndu mă la vechea şi atît de melancolica noastră gară. De ce nu putem circula şi noi ca alţi călători, de ce trebuie să aşteptăm la nesfîrşit prin staţii, de ce biletele de călătorie sînt tot mai scumpe, de ce pentru unii trenurile sînt atît de rare şi, mai ales, unde este locomotiva?

Îmi revine mereu, obsesiv, această întrebare, dar încerc să o alung şi să mă liniştesc. Ce altceva aş putea face? Sînt multe semnale care tind să-i anunţe prezenţa, dar toate se pierd într-o suspectă nepăsare şi apatie.

Puţine sînt locomotivele care încearcă să găsească soluţiile optime pentru desfăşurarea normală şi civilizată a traficului. Cele mai multe se preocupă de bulversarea lui, chiar de întreruperea sa, împiedicînd sau izolînd activitatea celorlalte.

Trăiesc totuşi cu speranţa că-şi vor aduce aminte mai des de călătorii obosiţi şi trişti, şi nu vor uita că facem parte din acelaşi tren, pe care îl dorim şi îl aşteptăm să sosească cît mai curînd, sau cît mai e timp…

Pînă atunci, aşteptăm semnalul, acela al unei locomotive adevărate, și căutăm un mecanic potrivit.

Foto: wikimedia commons

pompy ciepła (2) jpg
Pompe de căldură - utilizarea, funcționarea și tipurile acestora
În ultimii ani, pompe de căldură s-au remarcat intre dispozitivele utilizate în sistemele moderne de încălzire.
header piese jpg
Sfaturi pentru conducătorii care apreciază piese auto online de calitate și serviciile unor profesioniști
Achiziționarea de piese auto online poate fi o modalitate convenabilă și eficientă de a-ți repara sau întreține mașina.
masa de paste jpg
Cum să aranjezi o masă festivă perfectă: trei sfaturi utile
Nu mai este mult până la sărbătorile de Paște. Chiar dacă poate părea cam devreme să începi pregătirile de sărbătoare, poți începe planificarea de pe acum dacă vrei să-ți impresionezi invitații.
caine in vacanta jpg
Cum să îți pregătești câinele pentru călătorii: 6 sfaturi pentru o vacanță fără probleme
Te pregătești să pleci în prima vacanță alături de câinele tău? Experiența de a pleca într-o călătorie cu cel mai bun prieten al tău poate fi una inedită, care te va încărca cu amintiri plăcute.
image png
Lumea în care trăim
Trăim ceea ce poartă numele de „marea epuizare”.
image png
Flori, lumi și profesoare
Flori le-am dus de cîte ori am avut ocazia, la propriu sau la figurat.
image png
Cît de puțin ne lipsește...
Zic alți psihologi: nu pierde copilul interior, „accesează-l”, joacă-te, have fun! Aiurea!
image png
Zoe, fii feminină!
În prezent, cînd vorbim despre feminism, nu ne mai raportăm la structura rațională a lui Beauvoir, ci la extremismele de tipul Solanas.
p 20 Aleksei Navalnîi WC jpg
O întrebare greu de ocolit
Pentru noi, astăzi, răul şi suferinţa nu sînt doar mari teme teoretice. Nici nu se limitează la experienţa lor privată.
image png
Tîlcuirile tradiției isihaste
O luminoasă excepție de la această triumfală decadență e de găsit în lucrarea Părintelui Agapie Corbu.
1038 21a centrul comunitar din Chiojdu, 2023 jpg
Arhitectura interesului public
Arhitectura interesului public reprezintă o dezvoltare rizomatică orizontală la nivel local.
p 24 M Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Un preot din Spania, împreună cu partenerul său, au fost arestați pentru că ar fi făcut trafic cu Viagra.
image png
Pe ce te bazezi?
Pe măsură ce avansez în vîrstă, tind să cred că ceea ce numim intuiție se bazează pe experiența noastră de viață.
image png
De primăvară
Florile înșiruite mai sus se vindeau pe stradă, din loc în loc, înveselind-o. Schimbînd-o.
image png
Școli private, școli de fițe?
Nu se schimbase nimic, eram din nou o guvernantă „creativă”.
p 20 Valentina Covaci jpeg
Cum vorbim despre Dumnezeu
Merită să explorăm ce spune asta despre societatea noastră și despre discursul public din România.
image png
Călătorii în istoria cultului
A doua carte este o monografie asupra unui obiect liturgic esențial, pe care doar slujitorii îl pot vedea în altar: Antimisul. Origine, istorie, sfințire (Editura Basilica, 2023).
p 21 Geneva WC jpg
Nostalgii helvete
Job-ul (le petit boulot) pe care mi l-am dorit cel mai mult a fost cel de asistent plimbat căței genevezi.
p 24 M  Chivu 2 jpg
Cu ochii-n 3,14
● Un gunoier își dirijează colegul de la volanul autospecialei: „Dă-i, dă-i, dă-i! / Dă-i, că merge, dă-i!”. O versificație relativ salubră. (M. P.)
image png
Acceptăm prinți!
Termenul „sindromul Cenușăreasa” a fost folosit pentru prima dată de dr. Peter K. Lewin într-o scrisoare către Canadian Medical Association Journal, în 1976.
image png
Mama și tarabele
Mama, deși avea gusturi mai nobile și, atunci cînd se juca, îi plăcea să se joace mai luxos, înțelegea și nevoia mea de kitsch-ul nu chiar dulce, ci simpatic.
image png
Tramvaie
Timpul de așteptare e afișat electronic și calculat la secundă.
image png
După 20 de ani: cît ne-a schimbat Facebook viețile?
În 2020, Facebook anunța că nu va verifica reclamele politicienilor pe platformele sale, permițînd astfel și publicarea informațiilor false.
p 20 WC jpg
Proba gustului
Se susţine şi în Vechiul Testament, şi în Noul Testament, spunea Andrei Pleşu într-un curs de angelologie, că „omul e bine să aibă sare, adică să aibă gust bun...

Adevarul.ro

image
Motivul absurd pentru care o vânzătoare a refuzat doi tineri. „Poate credea că îl folosiți la orgii“
Doi tineri, unul de 25, iar celălalt de 21 de ani, susțin că o vânzătoare a refuzat să-i servească și le-a cerut să vină însoțiți de părinți, deși aveau actele și puteau să demonstreze că sunt majori. De fapt, ei nici măcar nu au cerut țigări, alcool sau alte produse destinate exclusiv adulților.
image
Prețul amețitor cu care se vinde un garaj din lemn în Brașov: „E inclusă și mașina în preț?"
Un anunț imobiliar din Brașov pentru vânzarea unui garaj din lemn a stârnit ironii din partea românilor. Garajul de 22 metri pătrați din lemn costă cât o garsonieră.
image
Ianis, sufocat de Hagi: cum un părinte, „orbit“ de subiectivism, a ajuns să facă țăndări imaginea băiatului său
Managerul Farului a mai creat un caz, deranjat că selecționerul nu i-a titularizat băiatul în amicalele cu Irlanda de Nord și Columbia. Episodul lungește lista derapajelor unui părinte care persistă în greșeala de a-și promova agresiv fiul, mărind și mai mult povara numelui pe umerii acestuia.

HIstoria.ro

image
Bătălia codurilor: Cum a fost câștigat al Doilea Război Mondial
Pe 18 ianuarie a.c., Agenția britanică de informații GCHQ (Government Communications Headquarters) a sărbătorit 80 de ani de când Colossus, primul computer din lume, a fost întrebuințat la descifrarea codurilor germane în cel de Al Doilea Război Mondial.
image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.