Am citit un Top 10 trend-uri în consumul lui 2017 pe Euromonitor şi m-am luat cu mîinile de cap. Sufăr de:

1) „Midorexie“ – tendinţa de a arăta mai tînăr decît sînt. În jurul meu este o întreagă industrie: beauty, dating, fitness, food, health, life, money, startup şi călătorii. Toate celebrează, cică, faptul că vreau să întineresc.

2) Shopping-ul, obsesia globală, a devenit joc pentru copii. Sînt pregătiţi, astfel, să-şi cumpere singuri biberoanele şi ursuleţii.

3) Totul este prezentat ca extraordinar. De la modă şi design la locuri mai mari în avioane dedicate celor obezi. Totul este extra.

4) Se cumpără fără ca cineva să mai aibă răbdare. Sînt impulsiv şi, mai mult, ca un copil, vreau cadoul-recompensă imediat.

5) Identitatea este în top. De la identitatea personală la cea de grup şi de comunitate. Se caută identitatea într-o lume globalizată.

6) Personalizare. Chiar dacă producţia este industrială, consumatorul preferă personalizarea obiectului/serviciului prestat.

7) Comportamentul post-cumpărare, momentul în care consumatorul îşi exprimă aprecierea sau insatisfacţia pentru produsele achiziţionate. Consumatorul poate face „reclamă“ negativă şi acest lucru poate dăuna pe termen lung produsului. Aşa că e bine să reclamăm cît mai mult.

8) Ne place ca totul să fie privat şi sigur. Mai ales în contextul migraţiilor şi al populismului politic.

9) Starea de echilibru între minte şi corp-status individual. Grija pentru propriul corp-industrie şi pentru spirit, acceptarea mentoratului.

10) Promisiunea de autenticitate atrage și vinde cel mai tare. De la mîncare la tradiţii. Sanchi, eu am crezut că sînt autentic. Abia acum, cică, e vremea mea.