Mă bucur enorm că piața este plină de obiecte diverse, care să-i facă viața mai ușoară nou-născutului și, mai ales, părinților lui: scutece, biberoane, suzete, cărucioare, piureuri, ceaiuri, aparate de sterilizat, medicamente cu gust de căpșune și mango, vitamine cu chip de marțieni sau forme de dinozauri etc. Mi-aduc aminte și acum, cu frisoane, de cazanele mari din vremea copilăriei mele, în care se fierbeau scutece, de cozile și scandalurile care însoțeau orice încercare de a obține o sticlă de lapte sau o cutie de lapte praf, de șpăgile oferite pentru un gram de unt sau pentru o jucărie mai acătării adusă de peste hotare. Așa că pot să îmi imaginez ce ușurare este pe sufletul părinților de azi cînd au totul la îndemînă. Și totuși: uitîndu-mă pe ofertele magazinelor de profil, la miile de produse gîndite toate pentru a satisface „nevoile“ unui bebeluș de cîteva luni, am impresia că oferta se adresează celui mai sofisticat, pretențios, mofturos, rafinat „client“, cu măcar vreo douăzeci de ani experiență în cele mai stilate și mai exotice feluri de mîncare, haine sau mobilier. Dau cîteva exemple.

Caut, pe site-ul unui magazin, hrană pentru bebeluși. Și găsesc 125 de feluri de lapte praf, cu denumiri științifico-fantastice și promisiuni de sănătate deplină: Nan 1, Bio 1, Comfortis 2, Lapte de continuare, Combiotic pentru sugari, Lapte organic pentru sugari, Combiotic lapte de început, Combiotic lapte de creștere, BioLactana Kinder, Lapte prebiotic, Baby premium Nutrasense, BabyBio Formula 2 de capră, Lapte praf Transilat, lapte praf de noapte etc. Mă întreb cum fac bieții părinți să își construiască niște criterii cît de cît rezonabile pentru a alege, căci pericolele par că sînt la tot pasul: dacă, de pildă, un lapte este de creștere, înseamnă că cel de început e pentru stopat bebelușul din evoluție? Sau că cel care este de noapte e toxic pentru zi? La cerealele pentru bebeluși, lucrurile stau la fel: peste 120 de mărci de produse, cereale pentru bebeluși de 6 luni, de 4 luni, de 10 luni sau de 12 luni, cereale Junior, cereale Vise Plăcute, cereale fără lapte, dar cu 7 cereale și 3 fructe, cereale cu lapte și 5 fructe, cereale cu fulgi de orez și gust de vanilie, multicereale Mini Pufs, cereale bio Mogli Pantera (! – e vorba chiar de Mowgli, desenat pe cutie), cereale cremă Plasmon Pappa Lattea, cereale Noapte bună, cereale Bio Choco Piu Stars, cereale Babymusli etc. Să mai vorbim de piureuri pentru bebeluși? Sînt 149 de feluri: toate combinațiile posibile de fructe, cereale, biscuiți, miere, ovăz, iaurt, păstîr-nac. Există chiar hîrtie bio din coacăze negre pe post de gustare sau de ornament pentru tort. Există și piure din carne de vițel sau de pui.

La tetine şi biberoane, imaginația firmelor este fără margini: tetine pentru hrănire, tetine cu debit variabil, tetine cu debit lent, cu debit mediu, tetină cu flux foarte lent, tetină cu un orificiu, tetină cu 4 orificii, biberon anticolici cu sistem de ventilație, tetină cu suzetă și cu clemă pentru suzetă, biberon în formă de rață Primii Pași, tetină calmă cu biberon, set cu supapă anticolici, biberon pentru antrenament cu tetină anticolici și sistem ventilație, cană Explora Sipper Izotermă, biberon pentru fetițe, biberon pentru băieți, biberon pentru noapte etc. În fine, sînt vreo 1500 de tipuri de produse. Sînt peste 2000 de modele de cărucioare, cu denumiri luate parcă din Star Wars: 3 în 1, 2 în 1, Aspena Grand Prix, Carlo Lux Baby Seca, Arrow Switch, Juju Happy In the Park, Quiny Buzz Rebel Red, Peg Perego Pliko Mini Denim Ghiro Si Ghiro, Bexa Dangela Grey Black etc. Toate promit, evident, un somn ca în sînul lui Avram, cu zeci de mii de accesorii care se strîng, se pliază, se transformă miraculos, se aprind, se desprind, scot sunete vioaie sau, dimpotrivă, melancolice.

Bun, ca una care a trăit printre landouri delabrate, tîrîndu-se prin cartier, și cu piure făcut de mama acasă din ce găsea în piețele sărace, știu ce binefacere e capitalismul. Dar cred că o asemenea ofertă enormă, produsă pentru un bebeluș, începe, cumva, să își piardă din efectele benefice. Iată două motive: în primul rînd, nevoile reale ale unui bebeluș sînt mult mai simple decît încearcă să ne convingă marketingul producătorilor, drept care cel puțin 80% din produse sînt doar nevoi închipuite sau dorințe firești ale adulților de protecție și îngrijire, transformate în condiții obligatorii pentru o evoluție sănătoasă a copilului. În al doilea rînd, presiunea generată asupra părinților este, îmi imaginez, una teribil de grea: dacă nu iau decît cereale cu fructe de pădure și nu pe cele cu fructe de pădure, dar și cu mango, oare nu îl afectează pe cel mic? Dacă îi cumpăr un cărucior cu salteluță din cocos și pernă termică, și nu unul cu salteluță din alge și două perne termice, nu cumva va răci mai des?

Și asta numai pînă la vîrsta de un an. Ofertele irezistibile pentru părinți sînt copleșitoare, orice vîrstă ar avea fiul sau fiica lor. Vom mai vorbi despre ele. 

Maria Iordănescu este psiholog.

Foto: wikimedia commons