În completarea Dosarului cu „Miorița“ pe care l-am coordonat, am descoperit tot felul de năzdrăvenii pe net, ziceri și clișee despre baladă, dar nu numai. Din cînd în cînd, apare și Miorița ca brand. Le am adunat într-un colaj care și-ar pierde farmecul dacă ar fi comentat.

 

 Ciobanul din Miorița nu a fost omorît. Poemul se încheie cu vorbele lui, după care el revine la oile sale și pleacă cu ele la păscut. Cercetarea anterioară a neglijat conjuncția condițională dacă și faptul că ciobanul pune verbele la condițional op­tativ și la conjunctiv (care în Gramatica Academiei sînt categorisite ca moduri prezumtive), iar în unele variante la modul imperativ. Totul este viziunea lui despre o eventualitate, care nu are loc. Dialogul ciobanului cu mioara este un monolog interior. Mioara este alter ego-ul său. George Călinescu și alții ne-au atras atenția că Miorița este un mit, nu o relatare despre o întîmplare concretă. Însă unii cercetători l-au desconsiderat pînă și pe Călinescu și au preferat să creadă că poemul descrie o crimă adevărată, mai apropiată de înțelegerea lor. De la înălțimea unor catedre, au tras concluzii pripite, aberante, jignitoare pentru demnitatea de român. (cunoastelumea.ro)

 Un cioban de 18 ani din Pietrari, Dîmbovița, a fost snopit în bătaie de alți doi baci, de la stîna din aceeași zonă. Agresorii erau convinși că victima le-a furat cîteva oi și l-au pedepsit crunt. Tînărul susține că nu are habar de oile despre care agresorii susțineau că le fuseseră furate. Nici nu crede că animalele au dispărut. Omul bănuiește că atacatorii au invocat de fapt un motiv oarecare, ca să-l ia la bătaie. Între proprietarii celor două stîne la care sînt angajați ciobanii există neînțelegeri mai vechi soldate, de-a lungul timpului, cu amenințări repetate. (stirileprotv.ro)

●Miorița este un basm frumos, totuși doar un basm. Și așa vrem să rămînă. Un basm. Free Miorița înseamnă ce vrei tu să însemne. Sau ce vrei tu să simți. Ar putea fi „Miorița liberă“, „Elibereaz-o pe Mioriţa“ sau „Eliberează-te de Mioriţa“. Dar înseamnă mai ales ce faci. Noi sîntem o mînă de oameni care vrem să eliberăm mințile de fatalismul mioritic. (freemiorita.ro)

 În cunoscuta baladă Mioriţa sînt descrise cîteva întîmplări în care sînt implicaţi doi criminali, o oaie turnătoare şi un cioban ce şochează prin prostia lui. („perlă“ la Bac)

 „Din întreaga poezie izbucnește năvalnic, ca un fluviu, vitalitatea dintotdeauna a omului din popor, dragostea oierului față de îndeletnicirea sa, față de artă, de viață, de natură și, mai ales, iubirea filială pentru mama sa. În structura compozițională a baladei, se pot distinge două mari părți: una epică, în care sînt narate faptele, și una lirică și dramatică, în care se exprimă gîndurile și sentimentele ciobănașului aflat în fața morții. (e-scoala.ro ­– referate)

 „Un istoric bulgar vine cu o teorie total schimbată a baladei Mioriţa. Nicolai Ivanov Todorov este convins că «statul de la nord de Dunăre» este o creaţie artificială şi de aceea încearcă demontarea falsei istorii mitologizante a românilor, care susțin întîietatea lor pe aceste meleaguri. (…) Astfel, bulgarii ar fi fost stăpîni ai civilizaţiei de la Dunărea de Jos, păstorii lor şi-au dus turmele din Balcani pînă în Carpaţi prin țara bulgarilor. Ţara Românească şi Moldova ar fi fost provincii tîrzii ale românilor. În Transilvania, românii ar fi o minoritate, Mioriţa, balada identitară pentru români, ar fi o creaţie bulgară, iar cîinele ciobănesc românesc ar fi şi el o creaţie bulgărească. (stiripesurse.ro)

 Părintele Dumitru Stăniloae vede în Miorița un profund sens creștin: „Miorița vorbește de Hristos și sufletul omenesc. Ciobanul care are oi mai multe este Hristos; ceilalți doi: Pilat și evreii… Și el are ca mireasă sufletul omenesc. Iată cît de adîncă este Miorița! Se simte că poporul nostru este un popor creștin“. (crestinortodox.ro)

 Botoșănenii au preocupări mai puțin obișnuite. Ei schimbă pe mail balada Miorița, în varianta nouă, plină de amuzament. Personajele sînt Băsescu, Geoană și Boc. Iată conținutul baladei: Pe-un picior de plai / La Izvor, pe Splai / Iată vin la vale, / Pentru confruntare / Două siluete, / Mîndre, violete. / Unul e Traian, / Baciul constănțean, / Mergînd pe furiș / Și privind cruciș. / Cu engleza „unsă“ / Și șuvița tunsă. / Iar celălalt e, / Lider PSD. / Familist convins, / Prostănac distins, / Care bea șampanii / Cînd îl bat dușmanii. (botosaninews.ro)

 Cel vrîncean și cel ungurean, în loc să mi-l piardă pe cel moldovean, că-i mai ortoman, să treacă și să facă împreună o asociație de oieri, să ia bani europeni și să devină toți trei mai ortomani. Iar miorița-laie, laie-bucălaie, în loc să vorbească de una singură, să se ducă să dea de veste că la noi, în România, oile au început să vorbească și că ușor-ușor abandonăm spiritul de turmă și începem să construim ceva demn de un picior de plai, o gură de rai.
(Dragoș Pîslaru, fost ministru al Muncii, pe Facebook)

 Încă o întrebare, tot despre Mio­rița… e un exercițiu: ce secvențe lipsesc și ce implicații are acest fapt asupra textului în ansamblu? Această întrebare se referă la faptul că în această baladă nu există punctul culminant și deznodămîntul? (Funda)

Răspunsuri: 1) Deznodămîntul lip­seș­te pentru că autorul anonim a dorit să ne imaginăm singuri ce se va întîmpla. 2) Auzi, dacă vrei sau, mă rog, voiai să îți faci tema, caută pe Google și ai rezolvat-o. (Tpu.ro)

 „Miorița“, 30 de ani, X.O. Special Reserve. Descriere: Pentru cei care au o viață plină de împliniri, acest vinars este doar o formă lichidă de încununare a succesului. Pentru cei ce aspiră la o viață plină de bucurie, de căldură și de împliniri, acest vinars este o picătură de curaj ce dă pofta de a depăși orice limite. (Vincon.ro)

 Personajul principal al baladei populare Miorița este ciobanul moldovean. El apare în toate momentele subiectului, fiind caracterizat direct și indirect. Frumusețea fizică a ciobanului rezultă din caracterizarea directă. Portretul fizic este izvorît din imaginația arsă de dor a măicuței care își caută cu disperare fiul. (Caracterizarea personajului principal din Miorița, afaceriardelene.ro)

 Miorița și Adriean Videanu sînt omniprezenți pe Litoralul românesc. Vremurile în care cei doi făceau parte din celebrul „grup de la Monaco“, petrecîndu-și vacanțele estivale pe Coasta de Azur, sînt deja istorie, iar afaceristul și stilata lui soție se mulțumesc cu băile de soare de la Mamaia. (wowbiz.ro)