Uneori e greu. E tare greu

Publicat în Dilema Veche nr. 836 din 27 februarie - 4 martie 2020
Ai fost, bă, careva fericit la viaţa ta? jpeg

Cine crede că nu există situații fără ieșire cînd ești profesor ar trebui să treacă, doi-trei ani, prin rolul de diriginte la o clasă eterogenă, cu copii din medii diferite, cu familii avînd poziții diferite pe scara socială, cu tipuri de familii diferite, de la cele standard la cele monoparentale din varii motive sau de tipul bunic-nepot, de etnii diferite, cu niveluri diferite de dezvoltare intelectuală și cu capacități diferite, respectiv cu motivații pentru învățare și educare uneori de-a dreptul disjuncte.

Ești pus, uneori, în situații-limită, din care efectiv nu mai știi cum să ieși, pe care nu știi cum să le mai gestionezi și, din păcate, aceste situații, oricît te zbați pentru a le gestiona, se scurg spre deznodăminte previzibile: absenteism, eșec școlar, abandon școlar. Vă luptați tu, ca profesor, tu, ca diriginte, colegii tăi, conducerea școlii, apelați la sprijin psihologic de specialitate, dar totuși bulgărele nu se oprește, se rostogolește implacabil. Și, totuși, știi că acolo exista alt potențial, exista potențialul binelui, al reușitei, al succesului și al integrării, dar ceva, cumva, la un moment dat, s-a întîmplat greșit, poate au fost mai mulți factori, o încrengătură, iar acum nu mai ai alte soluții decît clasicele și tristele sancțiuni școlare și observarea tiparului. Cine n-a trăit asta, zic să nu dea cu piatra.

Vorbesc cu o prietenă, îmi relatează un caz. Are o elevă în clasa a VII-a. La început, printr-a V-a, părea doar timidă. Mai rezervată, cu puține vorbe, răspundea doar întrebată fiind, rareori ridica mîna din proprie inițiativă, dar arăta interes și potențial. Caiete îngrijite, scris ordonat. Totuși, uneori simțea că ceva scîrțîie, că ceva nu e autentic, ceva e altfel decît trebuie cu ea. Uneori nu își făcea tema. Uneori zîmbea absentă sau chiar cu o umbră ce părea impertinență. Într-o discuție cu mama fetei, aceasta mărturisește că fata e perfecționistă, că stă pînă noaptea la unu sau două să își facă temele. Colega se miră: cum, dar așa ceva nu e posibil, nu o lăsați, fata trebuie să doarmă, nu primește oricum teme care să necesite atît de mult timp de lucru. Da, dar știți, nu o pot opri, ea vrea neapărat și eu nu o pot opri. Ceva scîrțîie, dar ce oare? Mama mai spune într-o doară și că sînt ceva probleme în familie, că relația cu soțul nu prea merge, în fine, nimic clar. Clasa a V-a se termină, fata are medii rezonabile, fără a fi printre primele în clasă, totuși.

În anul următor, clasa a VI-a, lucrurile devin mai grave. Fata începe să lipsească, acumulează mai multe absențe, dar mama o mai motivează, mai apar scutiri, fata pare a intra exact în compania colegelor care, adunate la un loc, par a fi un butoi de pulbere și de probleme. Cele care lipsesc, cele care nu sînt controlate de părinți, cele care generează conflicte cu alți colegi din alte clase, cele care în general sînt la limita supraviețuirii notelor. Situația nu pare chiar dramatică, deși se văd unele scăderi ale fetei față de anul precedent. Mama apare tot mai rar pe la școală, în semestrul al doilea deloc, profesoara încearcă de cîteva ori să o contacteze fără succes, anul trece, se încheie, mama nu mai apare, mediile fetei sînt simțitor mai mici ca în clasa a V-a.

Acum, cu ochiul liber, încă de la începutul semestrului I, fata pare în altă lume. Profesoara simte pericolul și începe să fie tot mai atentă. Mama nu vine la ședința cu părinții. Întrebată fiind de ce nu a venit mama ei, fata spune că nu a putut ajunge, lucrează. Fapt curios, totuși, căci ședința a fost seara. De ce nu m-a anunțat? Să mă sune, te rog! Bine, am să îi spun. Mama nu sună, sună profesoara. La telefon, nu răspunde nimeni. Trimite mesaj, nu primește răspuns. O vreme nu insistă. Într-o zi, absolut întîmplător, pe la ora cinci-șase după-amiaza, o vede din mașină pe fată, sprijinind un gard, pe o stradă oarecare, lăturalnică, parcă cu privirea în gol. Nu reușește să se oprească, e trafic, dar o întreabă a doua zi ce făcea, fata zîmbește și nu oferă nici un răspuns clar. Profesoara încearcă iar să o contacteze pe mamă, fără succes. La telefon fie nu răspunde nimeni, fie e închis. Pe WhatsApp nu răspunde, deși cineva citește mesajele. Apoi nu le mai citește. Colegii fetei îi spun profesoarei că, de fapt, numărul acela nu aparține mamei. Că și l‑ar fi schimbat. Fata o poartă cu vorba, ba că nu știe numărul pe de rost și nu are telefonul la ea, ba că una, ba că alta. Mai trece timp. Fata începe să aibă tot mai multe absențe, mai ales la primele ore, cînd în-tîrzie constant. Unghii lungi, vopsite multicolor, zîmbet absent sau semi-impertinent, răspunsuri moi, fără consistență, apatice. Note mici, tot mai mici. Primul semestru se încheie cu o corigență, cu nota scăzută cu cîteva puncte la purtare pentru absențe și cu absența majoră a părinților din dialogul cu școala.

Al doilea semestru începe aproape -abrupt, cu aceleași probleme. Mama de negăsit, absențe multe mai ales la primele ore, răspunsuri neclare ale fetei, zîmbet, anturajul nefericit, în plus profesoara află și că în orele de absență adesea fata fumează după un colț din apropierea școlii. După îndelungi încercări și insistențe, profesoara reușește să intre în contact cu tatăl. Sunînd pe un număr pe care îl credea al mamei, răspunde, de fapt, sora fetei. Ca urmare a acestui apel, după puțin timp pe profesoară o contactează tatăl. Dar, neștiind care e situația reală din familie, profesoara nu oferă detalii la telefon, insistînd ca ambii părinți sau măcar mama să vină la școală.

Ca să scurtez, în cele din urmă mama vine. Iar profesoara află descurajată că mama însăși se declară depășită. Că nu știe ce să facă. Pentru că fata o minte, pentru că ea o trimite dimineața la timp de acasă. Pentru că uneori pretinde că se duce să își cumpere un covrig și nu se mai întoarce decît noaptea. Pentru că uneori lipsește zile și nopți de acasă. Mama dă din umeri: nu știu ce să fac, nu o pot controla. Profesoarei nu-i rămîne nici ei decît să dea și ea din umeri, după ce propune intervenții specializate cu psihologul școlii, exprimîndu‑și în același timp temerea că acestea ar putea fi insuficiente. Și să anunțe, în același timp, care sînt urmările posibile, ca sancțiuni, pe care le riscă fata.

Poate vă pare prea puțin și, de altfel, profesoara nu își propune să renunțe. Dar e teribil de greu și uneori pare că soluțiile nu sînt nicăieri disponibile.

Horia Corcheș este scriitor și profesor de limba și literatura română.

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Goana după adeverințele pentru bani în plus la pensie. Ce sume se iau în calcul pe noua lege a pensiilor
Bombardați cu informații despre recalcularea pensiilor și acordarea drepturilor bănești conform legii pensiilor care intră în vigoare la 1 septembrie 2024, pensionarii au luat cu asalt casele de pensii. O parte dintre documentele cu care se prezintă sunt deja în dosar.
image
Cum sunt săpate tunelurile din vestul României. Trenurile vor circula cu 160 km/h prin munte VIDEO
Lucrările de construcție a tunelurilor de pe noua magistrală feroviară din vestul României au acumulat întârzieri, care duc la prelungirea termenului de finalizare a investiției.
image

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.