O sută de milioane de euro

Publicat în Dilema Veche nr. 868 din 26 noiembrie - 2 decembrie 2020
Bătălia cu giganții jpeg

Despre pierderile suferite de sectorul cultural în această perioadă dificilă, marcată de restricții, se vorbește de multă vreme: sute de antreprenori culturali din varii domenii sînt în pragul colapsului financiar încă din primăvară, de la debutul stării de urgență. Măsurile de combatere a pandemiei, care se bazează pe distanțare fizică, au presupus închiderea sălilor de spectacole, a muzeelor și galeriilor, a librăriilor etc., precum și anularea tuturor evenimentelor programate – cu consecințe dramatice asupra întregului sistem cultural. Un festival anulat înseamnă zeci de contracte revocate, adică sute de artiști, tehnicieni și personal administrativ cu veniturile diminuate. Așa-zisa relaxare din vară, de scurtă durată, nu a făcut decît să arate inechitățile și vulnerabilitatea de fond ale întregului eșafodaj de instituții culturale. Nu poți crea evenimente culturale „pe stoc”, nu poți face teatru sau muzică dacă nu ai certitudinea unei întîlniri cu publicul – și, mai ales, siguranța că poți acoperi cheltuielile. Cu cîteva excepții notabile (ediția de anul acesta a TIFF, cu proiecții doar în aer liber și cu măsuri speciale de securitate sanitară, a arătat că e posibil să organizezi evenimente cu public și în timpul unei pandemii, cam toate evenimentele importante au fost anulate și riscă să se piardă fără un sprijin din partea publicului și din partea statului. Iar redeschiderea controlată a instituțiilor, cu măsuri de siguranță sporite și reducerea considerabilă a locurilor disponibile pentru public, a eșuat: costuri mai mari, dar mai puține bilete vîndute e, evident, o rețetă falimentară. Deciziile ezitante și uneori contradictorii strică socotelile operatorilor culturali. Nu poți programa un spectacol dacă nu știi cum vor evolua lucrurile peste două săptămîni, dacă regulile se pot schimba peste noapte, dacă deciziile de politică sanitară influențează programarea culturală. Oricum, autoritățile au reimpus restricțiile odată cu izbucnirea valului al doilea al pandemiei. Mutarea în online nu e o soluție, ci un compromis de moment.

De unde și urgența unor măsuri de sprijin din partea Guvernului. Schema de ajutor de stat anunțată săptămîna trecută va fi aplicată cel mai probabil la începutul anului viitor. Guvernul nu a dat detalii cu privire la modul cum vor fi atribuite aceste finanțări. Și întregul demers e complicat, căci presupune un acord cu Bruxelles. Suma anunțată se ridică la 100 de milioane de euro – e cel mai mare pachet de ajutor acordat culturii în România. Cum vor fi împărțiți acești bani? Deocamdată, Guvernul a anunțat cîteva principii de bază. Schema de ajutor are în vedere cinci măsuri: microgranturi pentru operatorii culturali care nu obțin venituri din vînzări de bilete (în valoare de 4.000 de euro pentru fiecare solicitant); granturi pentru organizatorii de festivaluri – echivalentul a 25% din valoarea biletelor vîndute la ediția din 2019, dar nu mai mult de 800.000 de euro; granturi pentru organizarea de evenimente (în funcție de numărul de evenimente organizate anul trecut se acordă între 5% și 9% din valoarea biletelor, dar nu mai mult de 800.000 de euro); granturi pentru librării (25% din valoarea brută a vînzărilor de carte de anul trecut, dar nu mai mult de 800.000 de euro); granturi pentru edituri (25% din valoarea brută a vînzărilor directe din 2019, dar nu mai mult de 800.000 de euro).

E o veste bună pentru pentru sectorul cultural. Dar sînt și multe necunoscute. Și chiar îngrijorări legitime. Schema de ajutor se adresează în primul rînd entităților care contribuie la difuzarea culturii. Artiștii, creatorii nu sînt acoperiți de acest ajutor. Principiul de bază e că, susținînd difuzarea culturii, e încurajată, implicit, și creația. Doar că lucrurile nu stau așa în realitate, nu întotdeauna. Și, dacă Guvernul s-a gîndit că această schemă de ajutor va contribui la relansarea sectorului cultural în viitor, atunci cînd întîlnirea cu publicul va fi din nou posibilă, acordarea granturilor se bazează pe activitatea trecută și va acoperi, probabil, pierderile din anul curent.

Guvernul a prezentat public intenția de a acorda acest ajutor de stat înainte să fi redactat efectiv legea. E normal, e campanie electorală, cifrele mari sînt un vector de imagine eficient. Însă incertitudinea provoacă tulburare în mediul cultural. În așteptarea normelor de implementare, vacarmul se amplifică: organizatorii de festivaluri, organizatorii de evenimente, cei care produc cultură fără să vîndă bilete etc. simt că au intrat într-o competiție acerbă, deși nu e nici un concurs. Cei rămași pe dinafară sînt revoltați. Și mai peste tot plutește un aer de neîncredere. Ca să nu mai vorbim de faptul că – așa a anunțat Guvernul – o (pre)condiție pentru accesarea acestor granturi e înscrierea societăților comerciale sau, după caz, a ONG-urilor în Registrul Sectorului Cultural pînă la 25 noiembrie. Or, la acea dată, legea pentru acest ajutor de stat încă nu exista…

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Reacții după ce un preot a spus că fetele frumoase, abuzate sexual, trebuie să fie trimise la închisoare. Ministrul Justiției: „Este o invitație la viol!” VIDEO
Preotul Nicolae Tănase, președintele Asociației Pro Vita consideră că fetele frumoase, care au fost victimele unei agresiuni sexuale, „nu sunt chiar nevinovate” și că ar trebui să meargă și ele la închisoare. BOR se delimitează de aceste afirmații.
image
Drogul violului, cel mai periculos, dă dependență de la a treia utilizare. Expert: „Este posibil să asistăm la drame uriaşe”
Psihologul Eduard Bondoc, specialist în medicină la Clinica de Psihiatrie din Craiova, avertizează că cel mai periculos drog este cel cunoscut ca "drogul violului", care este insipid, inodor și incolor.
image
O bătrână din Spania și-a găsit casa ocupată de un cuplu de români. „Am crezut că proprietara a abandonat-o“
Un cuplu din România a stârnit controverse în Spania. Cei doi s-au mutat într-o locuință din cartierul Lavapiés din Madrid.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.