Drama (in)certitudinii

Publicat în Dilema Veche nr. 842 din 9 - 15 aprilie 2020
Drama (in)certitudinii jpeg

Repetăm foarte des: nimic nu e sigur în lumea noastră. Cu o unică excepție, desigur – moartea. Omniprezența incertitudinii în sistemul de referință al omului a și făcut posibilă, de altfel, la un moment dat, o observație paradoxală, tulburătoare, de acest tip: „Nu este sigur că totul ar fi nesigur” („Il n’est pas certain que tout soit incertain”). L-am citat pe francezul (matematician și filozof) Blaise Pascal cu un aforism din celebrele lui Cugetări (Pensées). Adică, așa cum sesizam deja, nesiguranța ajunge, pe palierul umanului, nu doar modus vivendi, ci și modus operandi, invalidînd pînă și speranța unei „certitudini a incertitudinii”. Poate de aceea (din cauza inaccesibilității sale carevasăzică!) tindem să considerăm că starea de certitudine nici nu sugerează, la urma urmelor, ceva necesarmente virtuos. O asociem, de regulă, unei tipologii obtuze din mentalul colectiv, tipologia individului „lipsit de dileme”, descrisă cîndva, strălucit, de Andrei Pleșu într-un editorial devenit clasic. Insul în chestiune se dovedește campionul siguranței absolute, nefiind vreodată bîntuit de umbra celei mai mici îndoieli. Eu am fost mai drastic în actul tipizării și m-am gîndit mereu la ipochimenul nedilematic în termeni neeleganți. L-am suprapus „prostului solemn”. De ce? Pentru că m-a frapat la el violența contrastului (exprimat ceremonios) dintre realitatea instabilă la care se raportează și tonalitatea gnomică a discursului prin care o evaluează. Nu are dubii, nu ezită și nu vede evenimentele nuanțat. Existența îi apare limpede precum cristalul.

Prostul solemn nu dezvăluie predispoziția îngîndurării, nu e apăsat de probleme metafizice. Faptul îl ilustrează, psihologic vorbind, impermeabil la neîncrederea în sine și, prin determinare, inapt de exercițiul analitic. Ideile îi sînt „împachetate” în formule hermeneutice imuabile. Simplifică teribil complexitatea vieții, reducînd-o la decorul unei singure opoziții, aceea dintre alb și negru. Semenii vor fi inventariați, bogumilic, în „buni” sau în „răi”, iar societatea va fi percepută ca o consecință imposibil de schimbat/clintit/transformat a interacțiunii celor doi poli. Este firesc să-l auzi pe prostul solemn perorînd des pe tema „sistemului”. În viziunea lui, acesta cade din cer, constituie o „monstruozitate” de neabordat și de neprovocat, un „dat” insurmontabil. Ca atare, principala certitudine a eroului nostru e că „sistemul” nu poate fi învins. Trebuie acceptat. De aici decurg alte zeci de convingeri deposedate de fior dubitativ, precum: „frica păzește bostănăria”, „fă-te frate cu dracu’ pînă treci podul”, „capul plecat sabia nu-l taie”, „hoțul neprins este negustor cinstit”, „frate, frate, dar brînza-i pe bani”, „vorba dulce mult aduce” ș.a.m.d. Prostul solemn se crede pragmatic, inventiv, cu „școala vieții”. Pe el nu-l surprinzi, nu-l afli pe picior greșit, nu-l intimidezi. Deține „centura neagră” în arta supraviețuirii, are „potențial”, „vînă”, „stamină”, „sînge”, „bază”, „spate”, „zvîc”. În cantități atît de mari, încît se arată oricînd dispus să-ți „dea” și ție, să te „instruiască”. Printre certitudinile sale se numără și aceea de a fi un bun pedagog, un învățător redutabil.

Și nu ar putea fi oare și așa? Departe de mine intenția de a mă juca cu mințile dumneavoastră, însă aș cere permisiunea unei scurte pledoarii și din perspectiva „avocatului diavolului”. Să încercăm să vedem lucrurile din unghiul opus. Acceptînd că singura „certitudine” a existenței rămîne moartea, noi, dubitativii, dilematicii, analiticii, metafizicii, ne contrazicem, în fond, pe noi înșine. Să admitem că, dacă, inevitabil, murim, atunci, la fel de inevitabil, vom îmbătrîni, ne vom îmbolnăvi și vom cunoaște suferința, teama, dezamăgirea, eșecul, precaritatea și dezolarea. O multitudine de „certitudini” adiacente deci, pe care le putem „îndosaria” ferm, alături de compulsia dispariției noastre din univers, cu un sentiment de siguranță nebănuit inițial. Să notăm totodată un amănunt: „certitudinile” de mai sus se întîlnesc pe terenul morbidității necesare. Nu vorbea cumva prostul solemn despre lumea ca „dat”, despre societatea/sistemul ca „destin implacabil”? Pe căi diferite, „analitice”, am ajuns, iată, fix la axiomele lui (suspectate odinioară de facilitate). Trăim revelația feței ascunse a prostului solemn, de (neașteptat) înțelept epicureic. Cu două calități, în plus, incontestabil superioare orizontului de așteptare al „omului cu dileme”: pe de o parte, insul respectiv nu se arată contradictoriu, fiind consecvent cu opțiunile sale, pe de alta, prin acceptarea „datului”, el nu pare traversat de obsesia morbidității, de vocația tragicului, cum ar veni. Meditînd la nesfîrșite dileme, dimpotrivă, dubitativul trăiește iluzoriu, fie în trecut, fie în viitor.

Prostul solemn este numai individul prezentului. Pe simplitatea sa fermecătoare, gospodărească, emanată dintr-o „filozofie a clipei”, se sprijină, ultimativ, întreaga istorie. Trist, dar adevărat.

Foto: wikimedia commons

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Scene horror în centrul Londrei. Mai mulți cai plini de sânge și-au aruncat călăreții și au lovit mașini și oameni VIDEO
Cinci cai ai Household Cavalry au rămas liberi în centrul Londrei după ce și-au aruncat călăreții militari în timpul exercițiului de miercuri dimineață, potrivit Daily Mail Online.
image
8 obiceiuri care te fac să îmbătrânești mai repede. Ai putea trăi cu 20 de ani mai mult
Experții în longevitate avertizează asupra comportamentelor care provoacă „daune celulare”. Chiar dacă nu putem încetini timpul, îi putem încetini efectele asupra noastră, potrivit experților. Cheia este să facem alegeri mai sănătoase și să ne dezicem de câteva obiceiuri.
image
Amănuntul care l-a scăpat de nouă ani de puşcărie pe un şofer fără permis, care a ucis trei femei
Un şofer iresponsabil, care a comis un grav accident rutier în apropiere de oraşul Târgu Neamţ, a fost aspru condamnat în primă instanţă, dar magistraţii de la instanţa superioară au decis altceva.

HIstoria.ro

image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.