Loto pentru patrimoniu

Publicat în Dilema Veche nr. 745 din 31 mai - 6 iunie 2018
Loto pentru patrimoniu jpeg

Nu se poate spune că Franţa nu are grijă de patrimoniul cultural: clădirile-reper sînt în general bine renovate şi întreţinute, obiectele de patrimoniu sînt în stare bună de conservare, marile valori sînt nu doar expuse, ci şi accesibile. Nu e vorba doar de potenţa financiară a unui stat care a consacrat conceptul de „excepţie culturală“, ci şi de un întreg ansablu de legi şi politici culturale menite să stimuleze conservarea şi promovarea patrimoniului. E, pînă la urmă, şi o chestiune de eficienţă a finanţării, pentru că în Franţa subvenţia nu mai e de multă vreme privită doar ca o contribuţie a statului pentru a susţine cultura, ci şi ca o investiţie.

Dacă administraţia culturală e (şi) business, care să fie profitul după o asemenea investiţie? Un specialist în economia bunurilor culturale, Xavier Greffe, a realizat o cercetare amănunţită a veniturilor generate de Muzeul Luvru. A luat în calcul nu doar încasările din bilete, ci şi chiriile şi concesiunile comercianţilor care vînd diverse produse în muzeu sau în curţile palatului, chiriile ocazionale percepute pentru producţii televizuale şi cinematografice, vînzarea unor drepturi de reproducere. A adăugat veniturile indirecte generate de simpla existenţă a muzeului: milioane de turişti care-şi cheltuiesc banii prin hoteluri şi restaurante pariziene, doar pentru a vizita muzeul. Toate acestea ar aduce un miliard de euro pe an. În plus, muzeul Luvru are în jur de două mii de angajaţi şi generează alte zece mii de locuri de muncă indirecte în industriile creative.

Nu toate muzeele sînt însă atît de „norocoase“. Şi nu toate aduc profit (nici nu trebuie). Cum poate statul să le administreze pe toate fără să împovăreze peste măsură bugetul de stat (sau bugetele locale)? Franţa tocmai şi-a creat un nou mecanism de finanţare pentru muzeele publice. E vorba de o Loterie a patrimoniului. Din vînzarea biletelor se vor obţine sumele necesare pentru a susţine renovarea a 18 muzee. Criteriile de finanţare: urgenţa lucrărilor şi posibilitatea unei intervenţii rapide pentru a salva patrimoniul în pericol. Ministerul Culturii speră să obţină în jur de 20 de milioane de euro prin această loterie. Sumele sînt, evident, insuficiente, în comparaţie cu nevoile – a explicat dna ministru Françoise Nyssen. Însă demersul va încuraja, probabil, mecenatul colectiv, acest tip de finanţare participativă. E un model care ar putea fi preluat şi de România. Mai ales că problemele muzeelor de aici sînt cu mult mai grave. Iar capacitatea statului de a le gestiona – infinit mai mică. 

O urgenţă ar fi, de pildă, recuperarea obiectelor de artă pe care statul (muzeele) le retrocedează. Sute de lucrări de artă valoroase, luate cu japca de statul totalitar comunist, au fost recuperate în instanţă de proprietari sau de moştenitorii lor. Muzeele nu au fondurile necesare pentru a le achiziţiona şi se golesc încetul cu încetul. Eşecul achiziţionării, prin subscripţie publică, a Cuminţeniei Pămîntului e doar un caz de mare răsunet; sînt însă multe, multe altele...

Mai e, apoi, problema sediilor de muzee. La Galaţi, Palatul Episcopal în care îşi avea sediul Muzeul de Artă Vizuală a fost retrocedat Bisericii. Iar colecţia de artă contemporană s-a mutat la bloc (!), în nişte încăperi înghesuite, greu de folosit ca săli de muzeu. Şi la Ploieşti, Muzeul „I.L. Caragiale“ a fost retrocedat după ce moştenitoarea fostului proprietar a cîştigat în instanţă dreptul asupra clădirii. Conform sentinţei, clădirea va avea, în următorii zece ani, tot destinaţia de muzeu, dar nu e clar ce se va petrece după aceea.

Ca să nu mai spun că statul n-a mai deschis de ani buni muzee noi şi că, în general, domeniul muzeografic se află, peste tot, la limita subzistenţei: muzeele sînt subfinanţate, numeroase clădiri se află în stare critică (Muzeul Naţional al Ţăranului Român e în curs de consolidare – o situaţie fericită, dar singulară) şi muzeografii sînt plătiţi prost şi subapreciaţi.

Domnule Soros, jpeg
Cai, cîini, oameni
Va apărea multă frustrare în cazul în care Bucureștiul va continua patru ani cu aceeași garnitură administrativă. Dar Gabriela Firea, aleasă azi cu mai puține voturi decît oricare alt primar general al Bucureștiului, are dreptate să arate spre rezultatele alegerilor.
Noua Democrație și vechea criză jpeg
Noua Democrație și vechea criză
Situația e mai bună și mai proastă ca oricînd pentru un nou început politic. Și tocmai asta propune Noua Democrație.
Domnule Soros, jpeg
Referendum pentru turul II
La Palatul Cotroceni, cineva pare să creadă că un scor bun al PNL și al Alianței 2020 va fi începutul formal al înlăturării PSD de la putere.
Domnule Soros, jpeg
Conspirații la lumina zilei
Opoziția română speră în secret că timpul le va rezolva pe toate. Speră că președintele PSD va fi înlăturat de Justiție sau de cine știe ce schismă internă a partidului, iar drumul spre victorie va fi astfel deschis.
Derive ale democrației jpeg
Căpşunarii români şi competitivitatea germană
De fapt, tocmai legislaţia muncii e problema, şi nu presupusa „creştere economică“ din ţările care exportă forţă de muncă ieftină. Lucrătorilor agricoli de import li se oferă salariul minim (adică 8,84 euro pe oră). Însă nu atît oferta salarială e descurajantă, cît condiţiile contractuale generale.
Domnule Soros, jpeg
Dragnea născut la București
Pînă la urmă, Victor Ponta e Dragnea născut la București. Sau invers, dacă vreți – Liviu Dragnea e Ponta de la Gratia. Micile diferențe culturale sînt atît și nimic mai mult.
Domnule Soros, jpeg
Următorul Parlament a dezamăgit deja
Efortul pe care îl fac zilele astea partidele noi sau independenții e cea mai bună unitate de măsură pentru inechitatea sistemului electoral românesc.
Ceta i bine… Titipu i pe ducă jpeg
Orbán von Visegrad
A făcut pohta ce-a pohtit, adică a căpătat de la maghiari un sprijin de-a dreptul putinian (98%) la referendumul de duminică.

Adevarul.ro

image
Reacții după ce un preot a spus că fetele frumoase, abuzate sexual, trebuie să fie trimise la închisoare. Ministrul Justiției: „Este o invitație la viol!” VIDEO
Preotul Nicolae Tănase, președintele Asociației Pro Vita consideră că fetele frumoase, care au fost victimele unei agresiuni sexuale, „nu sunt chiar nevinovate” și că ar trebui să meargă și ele la închisoare. BOR se delimitează de aceste afirmații.
image
Drogul violului, cel mai periculos, dă dependență de la a treia utilizare. Expert: „Este posibil să asistăm la drame uriaşe”
Psihologul Eduard Bondoc, specialist în medicină la Clinica de Psihiatrie din Craiova, avertizează că cel mai periculos drog este cel cunoscut ca "drogul violului", care este insipid, inodor și incolor.
image
O bătrână din Spania și-a găsit casa ocupată de un cuplu de români. „Am crezut că proprietara a abandonat-o“
Un cuplu din România a stârnit controverse în Spania. Cei doi s-au mutat într-o locuință din cartierul Lavapiés din Madrid.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.