Portalul către jazz-ul de dincolo

Publicat în Dilema Veche nr. 755 din 9-15 august 2018
Portalul către jazz ul de dincolo jpeg

Apusenii au avut întotdeauna un soi de aură magică pentru cei care li s-au aventurat în pîntece. Verdele, apele și liniștea, combinate cu dialectul molcom al băștinașilor, s-au combinat într-un creuzet mistic și au produs o zonă în care pînă și vrăjitoarele ar cere azil politic. Ei bine, în acest areal de poveste a prins viață, în urmă cu doi ani, o întîmplare nemaipomenită – Festivalul de jazz de la Smida (17-19 august). Mai multe la www.smidajazz.ro. 

Pornit la drum gospodărește, cu o ediție-pilot în care au fost testate toate variabilele, evenimentul crește organic, astfel că aceasta va plasa, indiscutabil, festivalul pe un meridian superior precedentelor. Meritul cel mai important al organizatorilor nu este neapărat alegerea locului și nici programul (fără a diminua cumva importanța acestor aspecte), ci hotărîrea cu care au decis să transforme un sat izolat din Apuseni, destul de greu accesibil, într-un epicentru al muzicii de calitate. Sau, mai degrabă, o sumă a tuturor acestor factori. Plus faptul că nu s-au îndoit nici o secundă de reușită. Cu propria rețetă în dinți, s-au aventurat în bucătăria deja ocupată de adulții industriei și s-au așezat la fereastra cu vedere la munte, loc de unde nu par să vrea să se mute prea curînd.

Afișul acestei ediții păstrează traiectoria de prospețime inițiată odată cu ediția pi-lot, explorarea diverselor sonorități reunite sub denumirea generică și generoasă a jazz-ului fiind declarația evidentă de intenție a tinerilor care fac acest festival. Timp de trei zile, poiana de la coada lacului Beliș va deveni locul de pelerinaj al noii secte a Smidienilor, grup pentru care ritualul absolut de trecere este combinația de natură, oameni și muzică bună.

Vineri, 17 august

Grupul care deschide festivalul este Muntet (România), cvartet de tineri muzicieni inițiat de saxofonistul Alex Munte, care-i are alături de Albert Tajti – pian, Michael Acker – contrabas și Victor Stoica – tobe. Incursiunile inspirate în lumea free jazz-ului lui Ornette Coleman sau John Coltrane și momentele de improvizație colectivă, de jazz de avangardă, vor fi combinate cu compozițiile proprii.

Immortal Onion (Polonia). Una dintre revelațiile noului val de muzică de avangardă, un trio de pian care ia cu asalt lumea jazzistică europeană. Stilul unic al celor trei foarte tineri muzicieni e rezultatul unei varietăți mari de influențe, de la minimalism și fusion pînă la chamber jazz sau metal-rog. Într-un articol de pe NextBop apare comparația cu deja faimoșii GoGo Penguin, prezenți la Smida la ediția din 2017, dar urechea îmi spune că nici muzica lui Tigran Hamasyan nu le este foarte străină. Albumul lor de debut, Ocelot of Salvation (Requiem Records, 2017), este unul extrem de îndrăzneț și bine definit, concretizîndu-se într-o excelentă declarație de intenție.

Portico Quartet (UK). Comparați de The Guardian cu Radiohead, The Cinematic Orchestra și Efterklang, membrii Portico Quartet vor umple spațiul smidian cu o combinație de sunete ce va transforma poiana într-un cinematograf în aer liber, din simplul motiv că muzica lor este coloana sonoră ideală a oricărei întîmplări imaginabile. Încă de la debut, în 2005, au fost un grup eclectic, greu de definit, astfel că abia după nominalizarea la Mercury Prize, în 2008, au început să fie identificați și ca parte a scenei de jazz. Renumiți pentru folosirea instrumentului de percuție numit hang, Portico Quartet au ajuns să semneze (după Knee-Deep in the North Sea, 2007, albumul nominalizat la Mercury Prize și desemnat de Time Out London albumul de jazz al anului) cu Real World, casa de discuri a celebrului Peter Gabriel, unde au scos două albume (2009 și 2012). În 2015, sub titulatura Portico, scot albumul Living Fields la casa Ninja Tune, pentru ca în 2017 să lanseze pe piață Art in the Age of Automation la Gondwana Records, casă la care sînt semnate celelalte două trupe de referință ale noului val jazzistic – GoGo Penguin și Mammal Hands. De la folk la trip-hop, electronic și minimal, vă invităm să experimentați fuziunea de stiluri creată de Duncan Bellamy (tobe), Milo Fitzpatrick (bas), Keir Vine (clape) și Jack Wyllie (saxofon). Primul dintre vîrfurile festivalului!

Sîmbătă, 18 august 

Proiectul KRiSPER (România) a fost inițiat de Adi Stoenescu (pian electric), alături de ceilalți doi membri din Arcus Trio: Alex Arcuș (saxofon) și Marcel Moldovan (tobe), cărora li s-au alăturat Michael Acker (bas) și Harvis Cuni Padron (trompetă). Băieții ăștia care știu cu muzica vin la Smida direct de pe scena fu-sion din București și se remarcă printr-un sound modern și foarte eclectic, obținut dintr-o combinație de jazz, rock și pop, cu o afinitate aparte pentru improvizație și experiment. Trupă de live prin definiție!

Barabás Lörinc Quartet (Ungaria). Trompetistul Barabás Lörinc, considerat un catalizator al muzicii de improvizație din Budapesta, s-a făcut remarcat pe scenele internaționale precum Montreux Jazz Festival sau iTunes Festival (Londra), iar în 2015 a pus bazele Barabás Lörinc Quartet. La Smida, cvartetul muzicianului maghiar vă așteaptă să vă bucurați de sunetul lor unic, ce îmbină ritmurile groovy, liniile de bas, clape și trompetă cu influențele de jazz și rock ale anilor ’70.

Kimmo Pohjonen (Finlanda). Este considerat artistul care a revoluționat acordeonul, instrument la care cîntă de la vîrsta de 10 ani și pe care l-a modificat radical. Amprenta sa este schimbarea permanentă a paradigmelor concertelor, în care include elemente de dans, intervenții vocale și efecte vizuale. Numit de All About Jazz „un artist care nu face nici un compromis cînd se aventurează în genurile muzicale ce-i trezesc interesul“, Kimmo concertează atît în formulă solo, cît și în colaborări precum cele cu Kronos Quartet, cu o parte dintre membrii King Crimson sau în formula de trio, alături de fiicele sale. După ce l-am văzut la Gărîna, pot afirma fără teama de a greși că recitalul său va fi unul dintre cele mai fierbinți ale acestei ediții.

Duminică, 19 august

Paperjam (România). Proiectul fondat în anul 2012 de către Mihai Moldoveanu (JazzyBIT) propune o adevărată explorare muzicală, oferind muzicienilor invitați libertate completă de exprimare. Formula în care vor concerta la Smida Jazz 2018 îi mai are în componență pe Lucian Naste (Helen), Alexei Țurcan (Travka) și Radu Pieloiu (Sebastian Spanache Trio), care vor oferi un mix stilistic de jazz, muzică electronică, rock și hip-hop.

Sons of Kemet (UK). Unul dintre cele mai apreciate grupuri britanice ale momentului, al cărui lider este saxofonistul Shabaka Hutchings, un star al noii generații de muzicieni din jazz. Premiați cu Best Jazz Act la MOBO Awards 2013 (important premiu britanic acordat „muzicii cu origini negre“), Sons of Kemet se remarcă printr-o combinație instrumentală atipică – două tobe, saxofon și tubă – și printr-o diversitate de influențe caraibiene, etiopiene, afro-beat și europene. Chiar dacă Seb Rochford, unul dintre tobarii mei preferați, nu mai face parte din grup, sînt convins că recitalul lor va fi unul năucitor, cel mai probabil axat pe noul album (Your Queen Is a Reptile, scos în martie 2018 la Impulse Records).

Spirit Cave (Danemarca/Norvegia). Supergrupul care a luat naștere la inițiativa percuționistei daneze Marilyn Mazur, o muziciană de avangardă renumită pentru colaborările cu artiști precum Eberhard Weber, Miles Davis sau Jan Garbarek, întregește afișul acestei ediții. Avînd alături alți trei muzicieni de top – Nils Petter Molvaer (trompetă, considerat drept pionier al future-jazz ului), Eivind Aarset (unul dintre cei mai avangardiști și inovatori chitariști de jazz) și Jan Bang (live sampling), Spirit Cave creează o muzică ce ține de simțuri, senzuală și surprinzătoare. Libertatea cu care improvizează împreună, trecînd de la ritmuri meditative la explozii de energie și ritm, transformă fiecare recital al acestora într-un spectacol complet. Ultimul, dar și cel mai important moment al festivalului, din punctul meu de vedere. 

Cătălin Toader este jurnalist freelancer.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Calculele Coaliției. Independentul Cătălin Cîrstoiu la Capitală, împărțire politică la sectoare
Lunga căutare a Coaliției pentru un candidat care să-l învingă pe Nicușor Dan a luat sfârșit. Iar până la urmă, PSD și PNL par să se fi oprit la un independent, medicul Cătălin Cîrstoiu, favorit în rândul Puterii pentru intrarea în cursa pentru Capitală.
image
Destinul crud al Arynei Sabalenka, al cărei iubit a murit azi-noapte. Și-a pierdut și tatăl, la aceeași vârstă
O veste-șoc a lovit-o pe jucătoarea din Belarus, chiar înainte de debutul în turneul de la Miami.
image
Româncă obligată de justiție să își trimită copiii în plasament în Marea Britanie
Curtea de Apel București a hotărât ca o mamă din județul Vaslui să-și trimită copiii în plasament în Marea Britanie. Femeia este acuzată de răpire internațională de minori de către serviciile sociale din Newham, Londra, care au sesizat autoritățile române.

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.