● SOPHIE, Oil of Every Pearl’s Un-insides*, MSMSMSM, 2018. 

Cînd jurnalista publicației americane Billboard Kristin Wescott Grant îl întreba, într-un interviu din septembrie 2014, cum ar denumi genul căruia se circumscrie muzica lui, Samuel Long a replicat scurt: „advertising“. Un răspuns în general surprinzător pentru un muzician, dar nu și pentru scoțianul relocat în Los Angeles. O să încep cu începutul. Cu un an înainte de interviul amintit, „Bipp“, unul dintre primele single-uri lansate de SOPHIE, numele proiectului muzical al lui Long, se traducea printr-o repriză revoltător de simplă/simplistă, futuristă și adictivă, construită dintr-o linie de bas bubblegumică și o mantră vocală sintetizată„I can make you feel / If you let me“ –, dar, mai important, îl tracta pe scoțian în aria unei subgen, hyperpop-ul, construit aproape de unul singur de un label englez numit PC Music. La sfîrșitul lui 2014, SOPHIE și A.G. Cook, șeful casei londoneze, produc o piesă, „Hey QT“, pentru americana Quinn Thomas/Hayden Dunham.

O comandă pentru lansarea unei băuturi energizante care îi poartă numele, QT Energy Elixir, cîntecul se desprinde de scopul inițial și devine un hit hyperpop în care sînt mixate toate ingredientele din care este acesta construit: trance, K-pop, J-Pop, eurodance, UK bass, sinteză, multă sinteză și un slogan care i s-ar putea foarte bine atașa acestei subculturi: „Looks fizzy, tastes bouncy! 100% Supernatural“. Prin „Hey QT“, muzica devine product placement-ul perfect, este ea însăși produsul care vinde produsul. (Printr-o înscenare flamboaiantă, QT Energy Elixir va fi „prezentat“ de PC Music într-o instalație numită POP CITY, performată – culmea! – la Red Bull Music Academy Festival 2015, în New York.) Dacă „advertising“ este genul muzical pe care Long și l-a arogat, el rezidă, dincolo de ironie, în această perspectivă pe care hyperpop-ul o produce accesînd unul dintre visurile electrice ale pop-ului: o lume sintetică, o lume-produs/ă de laborator, în care supernatural se citește ca postnatural. În cealaltă lume, cea reală, „Lemonade“, un single lansat de SOPHIE în același an 2014, devenea coloană sonoră pentru o reclamă McDonald’s.

My face is the front of shop, / My face is the real shop front, / My shop is the face I front, / I’m real when I shop my front!“ La patru ani distanță de momentul acela, răstimp în care i-a apărut o compilație, Product, a colaborat cu Madonna, Kyary Pamyu Pamyu, Vince Staples, Lunice, Charlie XCX și Let’s Eat Grandma, SOPHIE și-a lansat primul album, Oil of Every Pearl’s Un-inside. Cînd basul acesta monstruos de pe „Faceshopping“, piesa din al cărei text am citat mai devreme, se sparge în mii de așchii metalice, știi că momentul „Bipp“ este într-un fel istorie. Poate că din el a rămas urma unei aspirații – „Artificial bloom, / Hydroponic skin, / Chemical release, / Synthesise the real, / Plastic surgery, / Social dialect, / Positive results, / Documents of life“. Samuel Long însăși/însuși a pus capăt unei tranziții, devenind vizibil, transformîndu-se într-o drag queen: „Progress / Pushing through the mould, / Tracing with my fingers, waking up, / Wanting growth“, se aude de pe -„Whole New World / Pretend World“. Și într-o drama queen, în siajul divelor R&B-ului din anii ’80-’90: „I was a teardrop in your eye? / I never thought I’d see you cry / Just know whatever hurts, it’s all mine / It’s OK to cry, it’s OK to cry…“ 

* Albumul de debut al lui SOPHIE, Oil of Every Pearl’s Un-insides, lansat de propriul label, MSMSMSM, poate fi cumpărat în format digital și ascultat online pe pagina de Bandcamp a artistului scoțian, la adresa https://sophieofficial.bandcamp.com/releases

Paul Breazu este jurnalist.