„În artă, ideea de piaţă ar trebui să fie nesemnificativă“ – interviu cu Voicu RĂDESCU

Publicat în Dilema Veche nr. 692 din 25-31 mai 2017
„În artă, ideea de piaţă ar trebui să fie nesemnificativă“ – interviu cu Voicu RĂDESCU jpeg

Nouă ediţii de Green Hours JAZZ Fest – ce s-a schimbat; ce-a rămas la fel?

Ușoară întrebare, dificil de răspuns! S au schimbat vremurile foarte tare. Lumea, care părea totuși că o ia un pic înainte, face pași înapoi, iar noi aici, la Green, din zona de pionierat pozitiv în care am început festivalul, ne cantonăm acum în una aproape defensivă, în care eforturile de a rezista ne iau poate cea mai mare parte din energia pe care o investim în festival.

Care sînt criteriile după care realizați line-up-ul festivalului? Cît este gustul propriu, cît gustul publicului şi cît alte circumstanţe?

Încercăm să menținem un echilibru între gusturile noastre și ale celor din jurul nostru din lumea jazzistică, direcțiile internaționale ale jazzului… Nu în ultimă instanță, în construirea unui line-up contează și costurile, și sprijinul pe care îl găsim în partenerii vechi sau noi ai festivalului.

Helge Lien Trio sînt, incontestabil, capul de afiş; dar de la cine credeţi că va veni marea surpriză?

Probabil că pentru tine sînt, incontestabil, capul de afiș. Noi căutăm să aducem atît artiști consacrați – și sînt mai mulți artiști superconsacrați (iartă-mi folosirea superuzitatului „super“) – cît și artiști tineri, emergenți, cărora le întrevedem traiectorii serioase. Și în sensul acesta cred că avem mînă bună. De exemplu, acum îl rechemăm pe Paweł Kaczmarczyk, care la ediția din 2010 a festivalului a venit ca un emergent, desigur valoros, iar în acest moment este un consacrat al citadelei jazzului european: scena poloneză.

Privind înapoi, care este marea satisfacţie legată de acest festival? Privind înainte, care este marele ideal legat de acest festival?

Privind înapoi, satisfacția este faptul că primul și se pare că încă singurul festival de jazz de club din România a rezistat, iată, pînă acum, nouă ediții. Mă uit înainte dorindu-mi să reziste cît mai mult în continuare, poate chiar să depășească acest moment de „post-tranziție“ prelungită, în care un mult prea mare efort este îndreptat spre această rezistență, în loc să fie, în special, creativ.

Green Hours JAZZ Fest, Jazz Night Out, Jazz Nouveau, Bucharest Jazz Festival, Jazz in Church, Jazz Fan Rising… Dacă stai să aduni, ies destule iniţiative bucureştene, mai vechi sau mai noi, dedicate jazzului. Există între acestea diferenţe conceptuale notabile?

Una importantă ar fi că, între toate acestea, prima a pornit din clubul Green Hours, fiind așadar cea mai veche. Ne bucurăm să știm că unii s-au inspirat cel puțin într-o măsură, sau alții copiază din ce am început noi. Rozana Mihalache, coordonatorul artistic al festivalului de cîteva ediții încoace, îmi șoptește un citat din Oscar Wilde: „Imitation is the sincerest form of flattery“.

Între cele menționate mai sus de tine, am o plăcere specială gîndindu-mă la faptul că omul care în 2010, la a doua ediție, m-a convins că Green Hours JAZZ Fest trebuie făcut anual, și nu bienal, Cristi Moraru pe numele lui, a inițiat și continuă (adică rezistă!) un festival cu adevărat original, deja recunoscutul -Jazz in Church.

Care-s avantajele şi dezavantajele organizării unui festival de jazz în Bucureşti? Şi ce lipseşte, în general, pieţei concertistice din Capitală?

Încerc să-ți răspund la o întrebare de tip 3 în 1!

1 din 3: Satisfacția interioară, plăcerea chiar, a mea și a celor din jur, care ne ocupăm de festival. Adică emoțiile – atingînd uneori transpirația groazei! – eforturile de nedescris, dar și zîmbetele… din care rezultă, pînă la urmă, fiecare ediție.

2 din 3: Fiind un festival outdoor, sîntem întotdeauna obligați să facem eforturi în plus pentru a diminua efectele ploii; totuși, un fenomen natural, pe care nu ne putem supăra (apropo, dragi spectatori, anul acesta, între 25 și 28 mai va fi cu siguranță vreme bună!). Un dezavantaj serios este curiozitatea oamenilor, atît de greu de incitat, în condițiile în care consumerismul, căruia mass-media îi este în prea mare măsură aservită, induce publicului lenea de a se bucura de lucruri noi și de valori reale.

3 din 3: Nu numai din punct de vedere al jazzului, eu nu i-aș spune piață, i-aș spune „zonă“. Continui să afirm cu tărie că cel puțin în cultură, în artă, ideea de piață ar trebui să fie nesemnificativă.

Sînt românii deschişi la a descoperi muzicieni noi?

Din cauzele pe care le-am menționat mai sus, cu mult mai puțin în mod concret decît ar exista potențial.

Cum vedeţi prezentul şi viitorul industriei muzicale, în condiţiile în care acum muzica este ascultată predominant în streaming?

Atît timp cît oamenii nu vor fi devenit chiar roboți, muzica live va continua să conteze și sper că, în jurul ei, și obiectele palpabile numite discuri, sau iată că, din nou, chiar și vinilurile.

Dacă v-aţi permite, dacă aţi putea îndeplini toate condiţiile necesare, pe cine aţi aduce să cînte pe o scenă românească: 1) din zona jazzului şi 2) din orice alt gen muzical?

Hai să încep cu orice alt gen muzical. Aș face toate eforturile posibile să-l văd pe Tom Waits în Green, în underground, cu o țigară (chiar stinsă) în colțul buzelor, cîntînd la pian, din voce și la orice alt instrument – căci știe! Iar din jazz, cu siguranță Abdullah Ibrahim, muzicianul care m-a făcut, atunci cînd am dat de el, la finalul anilor ’70, să mă orientez în special spre jazz. Iar din ceea ce se întîmplă acum în lume – în opinia mea cel mai aproape de geniu – John Zorn și ale sale Bagatelles.

Coordonatorul artistic al festivalului strigă din spate: Nick Cave / Wayne Shorter.

Dar pînă vom reuși, la ediția cu nr. 13, să-i aducem pe cei de mai sus, vă invităm la a noua ediție a GHJFest! 

Între 25 și 28 mai, în grădina Green Hours, va avea loc a noua ediţie a Green Hours JAZZ Fest. Mai multe la greenjazzfest.ro

a consemnat Marius CHIVU

Foto: Alex Filip

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Reacții după ce un preot a spus că fetele frumoase, abuzate sexual, trebuie să fie trimise la închisoare. Ministrul Justiției: „Este o invitație la viol!” VIDEO
Preotul Nicolae Tănase, președintele Asociației Pro Vita consideră că fetele frumoase, care au fost victimele unei agresiuni sexuale, „nu sunt chiar nevinovate” și că ar trebui să meargă și ele la închisoare. BOR se delimitează de aceste afirmații.
image
Drogul violului, cel mai periculos, dă dependență de la a treia utilizare. Expert: „Este posibil să asistăm la drame uriaşe”
Psihologul Eduard Bondoc, specialist în medicină la Clinica de Psihiatrie din Craiova, avertizează că cel mai periculos drog este cel cunoscut ca "drogul violului", care este insipid, inodor și incolor.
image
O bătrână din Spania și-a găsit casa ocupată de un cuplu de români. „Am crezut că proprietara a abandonat-o“
Un cuplu din România a stârnit controverse în Spania. Cei doi s-au mutat într-o locuință din cartierul Lavapiés din Madrid.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.