Mnozil Brass, turneul Cirque. 

Șapte bărbați îmbrăcați ca de nuntă balcanică behăie și cotcodăcesc pe o scenă oarecare, înainte de a se lansa impetuos într-un yodel demn de renumitul Franzl Lang. Ne aflăm doar la prologul unei interpretări necanonice a celei mai faimoase uverturi a unei opere semnate de Gioachino Rossini. Care uvertură este, de fapt, pretextul unui zapping pop printr-o istorie culturală alandala. În altă parte, șase bărbați îmbrăcați ca de nuntă balcanică reinterpretează o faimoasă temă dintr-un oarecare film cu James Bond. În fața lor, solistul, îmbrăcat ca-n filmele cu mafioți din vremea Prohibiției, are – o aluzie foarte transparentă – un deget de aur. Un cover al hitului șaptezecist al lui Andrew Gold (sic!), „Lonely Boy“, devine pretextul unui număr de pantomimă, sfîrșit cu moartea protagonistului. Șapte bărbați îmbrăcați ca-ntr-o zi de luni liberă pentru clasa muncitoare cîntă o polcă ajutîndu-se și de picioare. Între teatru absurd și kitsch – un entuziast îi compara chiar cu Monty Python – distanța nu mai este deloc mare. Pe scenă sînt aliniate trei trompete, trei tromboane, o tubă și un simț onorabil pentru o duzină de clișee din commedia dell’arte. Ele par a fi ingredientele suficiente pentru succesul lui Mnozil Brass. Înființat în capitala Austriei la începutul anilor ’90, grupul acesta este un septet capabil, prin cuvintele celor care îl alcătuiesc, „să facă față oricărei provocări, să nu i se pară nici un ton prea înalt și, important, să nu considere nici un gen muzical inferior“. Combo ded(ic)at gagurilor muzicale, în care, de exemplu, amintitul Rossini, Haydn, Dvorak, Satie, Queen, Andrea Berg, Udo Jürgens, dar și Darude sau Pitbull sînt personajele către care se îndreaptă deopotrivă săgeți ironice și afecțiune, MB și-a -luat numele după o tavernă din vecinătatea Conservatorului vienez și a ajuns să concerteze în Royal Albert Hall din Londra, la Moscova și la Tokyo. Un performance al Mnozil Brass poate fi o călătorie trepidantă între un aranjament bîntuit de rîs al temei din Psycho și o „Moonlight Serenade“, evergreen-ul lui Glenn Miller, interpretată cu o morgă hilară. Îmbrăcați uneori și în costume de cosmonaut și făcîndu-i cu ochiul lui Buzz Aldrin, împărțindu-se întotdeauna între virtuozitate și clovnerie, schimonosind foarte eficient o piesă cît se poate de pretabilă unui astfel de gest, precum „Bohemian Rhapsody“, trupeții din Mnozil Brass joacă într-o comedie în care tot ei sînt, deopotrivă, și coloana sonoră.

Mnozil Brass va performa pentru prima oară la București luni, 26 iunie 2017, la Circ & Variete Globus, de la ora 19,30, în cadrul turneului Cirque. Biletele se pot cumpăra din rețeaua Eventim. 

Paul Breazu este jurnalist.