Princess Nokia, 1992*, Self-released, 2016. 

În 2013, Destiny Nicole Frasqueri descria motivul tranziției de la Wavy Spice la Princess Nokia, într-un interviu pentru Bullett Media, astfel: „Ca Princess Nokia îmi pot proiecta aspectul multidimensional al personalității mele așa cum nu o puteam face ca Wavy Spice. Ca Princess Nokia mă pot aventura pe orice teritoriu al muzicii și îmi pot alege măștile fără ca asta să mă confuzeze. Ca Princess Nokia fac o muzică aptă să vorbească pe limba tuturor oamenilor, de la fetele cool din Harlem la miresele adolescente din Orientul Mijlociu și băieții gay din Asia de Sud-Est. Etichetele nu înseamnă nimic pentru mine. Noua mea muzică e cosmică și tridimensională și vorbește despre ceea ce este Princess Nokia. Princess Nokia e sunet. Princess Nokia e progres. Asta e tot ceea se sînt“. „Nokia“, single-ul cu care debuta Frasqueri sub noul pseudonim, nu mergea însă prea departe de stilistica mai vechii ei „măști“ artistice, Wavy Spice. Între cloud rap, R&B nouăzecist și gașca lui A$AP Rocky, între trap, Mykki Blanco și Noisey TV, între o formulă adusă la zi a G-Funk-ului, declarații care-și mușcă singure cozile, precum cea pe care am citat-o mai devreme, și o charismă detonantă, PN amesteca genuri și formule cu dexteritate. Primele ei două mixtape-uri, Metallic Butterfly (2014) și Honeysuckle (2015), sînt doar asta: surfing remarcabil de articulat între diferite universuri sonore, cuplat cu texte în care, atunci cînd aluziile nu implică anumite personaje din Game of Thrones, marginalitatea se simte în siguranță.

Născută în 1992, an care și dă titlul primului său EP, lansat spre sfîrșitul anului trecut, Frasqueri are ascendență afro-latino și a crescut în Harlemul spaniol: „Looking to my future is like looking at the sky / Inner city orphan with my hand in apple pie. / A liar, a schemer, a cheater, I do it all / I used to switch schools each coming fall…“. Autoreferențialist și glisînd între introspecție și exhibiționism, 1992 e fotografia foarte personală a unui New York deja vintage astăzi, înecată în filtrele fabulosului deceniu al hip-hop-ului și R&B-ului: „A nerdy girl with nymphomanic tendencies / Everyone’s offended but nobody here offended me / 90’s mami dressing like Aaliyah, quite apparently / I’m heavy with the theory, I move with the groove / I’m Black like Shaolin, I tang with the Wu / Africa, my guy, with the bantu do“. „Saggy Denim“ – „1995, I’ma listen to Sublime / Drink that 40 oz. to Freedom to the day that I die / Gonna listem me Selena, drink a 40 a cry / Gonna roll me up a Beamer, I’ma go and get high“… – e nostalgie pură. Ca și „Green Line“. Ca și freestyle-ul de la sfîrșitul EP-ului, „Tweety Bird“.

Ca, într-un fel sau altul, întreg EP-ul unei artiste pe care Zeitgeist-ul și cultura populară East Coast a anilor ’90 o proiectează într-un prezent pe care îl găsește foarte problematic. 

* 1992 poate fi descărcat gratuit de pe site-ul artistei americane, princessnokia.org. 

Princess Nokia va performa la ediția de anul acesta a festivalului bucureștean Rokolectiv, care va avea loc între 20 și 23 aprilie. Pentru mai multe detalii, urmăriți pagina de Facebook a evenimentului, facebook.com/rokolectivfestival.

Paul Breazu este jurnalist.