Publicitatea şi gîndul ascuns al cumpărătorului

Alexandra BĂDICIOIU
Publicat în Dilema Veche nr. 122 din 25 Mai 2006
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Dacă subconştientul reprezintă cam 90% din potenţialul cerebral al individului, companiile au dat mîna cu ştiinţa, hotărîndu-se că a venit timpul să îl pună la treabă. Acum 50 de ani, cînd a ajuns în lumina publică, publicitatea subliminală a înfricoşat lumea. Sperietura în masă a fost zdravănă: nu e frumos să se joace cineva cu creierul tău fără să ştii, aşa că teoriile conspiraţiei s-au îmbogăţit cu un val proaspăt de imaginaţie (se spunea chiar, la un moment dat, că, în timpul războiului rece, URSS-ul transmitea o undă care genera starea de depresie). Practica a fost disecată apoi, cu calm, pe o faţă şi pe alta, pentru ca lumea ştiinţifică să se pună de acord în final în a-i lua creditul. Vicary însuşi, cel care a pornit întreaga dezbatere, a mărturisit, peste cîţiva ani, că studiul său fusese o lucrătură. Cu acest mesaj de pace, oamenii au dormit liniştiţi, iar fenomenul s-a transformat, ca multe altele de felul lui, într-un mit academico-urban. Guvernele din SUA, Marea Britanie şi Australia au luat măsuri tăcute de precauţie însă, interzicînd practica prin lege. Prudenţa s-a transmis mai departe, ajungînd prin 2000 şi în legislaţia din România, dar numai în ceea ce priveşte publicitatea. Ajunsă în acest prag de uitare, forţa subliminală îi îngrozeşte încă pe unii oameni sensibili, iar pe alţii îi amuză rece, ca orice poveste cu criminali în serie, care s-a petrecut demult şi, bineînţeles, nu în oraşul lor. Nipeic Tol şi cercetătorii olandezi Dar iată cei de la New Scientist răscolesc mitul şi liniştea. "Publicitatea subliminală s-ar putea să funcţioneze pînă la urmă" - susţinea cu litere roşii titlul ediţiei speciale din luna aprilie a acestui an. Mai precis, profesorul Johan Karremans de la Universitatea Nijmegen din Olanda a testat iar practica cu tendinţe ludice în limitele percepţiei. 61 de voluntari au fost rugaţi să ducă la îndeplinire o sarcină aparent fără sens: să numere de cîte ori apare litera mare B într-un şir de litere mici. Fiecare astfel de literă apărea timp de 300 de milisecunde şi, înaintea ei, un alt şir de caractere îşi făcea simţită prezenţa printr-un mesaj subliminal de 23 de milisecunde. Pentru jumătate din ei, mesajul era "Lipton Ice", iar pentru ceilalţi un şir de caractere fără înţeles - "Nipeic Tol". La final, participanţii experimentului au fost rugaţi să aleagă între două băuturi răcoritoare, iar cei din prima parte au ales într-o mai mare măsură Lipton Ice. Într-un al doilea studiu, echipa de cercetători le-a oferit voluntarilor o acadea sărată, înainte de experiment. De data aceasta, 80% dintre cei care fuseseră expuşi la mesajul subliminal au ales marca, comparativ cu doar 20% dintre ceilalţi. În sala de aşteptare Studiul nu aduce nimic nou în şirul experienţelor cu privire la publicitatea subliminală. Înaintea lui, o întreagă serie de cercetători propagase ideea de mai sus. Alţii - cum ar fi Wilson Bryan Key (autorul "Subliminal Seduction" şi al "Media Sexploatation") - susţineau că simbolurile sexuale subliminale sînt cele mai folosite cînd publicitatea vrea să momească mintea de pe urmă a consumatorului. New Scientist readuce însă în discuţie mitul, şi acesta este un lucru bun: tema nu şi-a găsit încă o concluzie, iar instrumentele de cercetare sînt mult mai apte în prezent să tranşeze problema cum se cuvine. Cînd consumatorul nu este sincer, companiile acţionează The Guardian povestea despre ceva şi mai fresh în domeniul tehnicilor publicitare. Pe la mijlocul anilor '90, profesorul Gerry Zaltman de la Harvard s-a ocupat cu neuromarketing-ul. Fenomenul apelează la transmiterea de imagini prin rezonanţă magnetică (MRI, o tehnologie folosită pentru detectarea tumorilor cerebrale, dar care permite şi citirea modului în care creierul receptează, prelucrează şi interpretează imaginile care îi sînt prezentate). În felul acesta, se poate afla cum răspunde creierul uman la mesajul publicitar, iar oamenii de marketing îşi pot ascuţi tactica în lupta cu promovarea. De exemplu, într-un studiu al companiei Daimler-Chrysler, cercetătorii au aflat că centrele "de recompensă" din creierul bărbaţilor au fost activate de maşinile sport, în acelaşi mod în care acestea răspund la alcool sau droguri. Cînd producţia unui spot TV costă cîteva milioane de euro, agenţiile nu îşi precupeţesc eforturile pentru a-i înţelege impactul - aşa se întîmplă, de altfel, în cazul Coca-Cola, BMW, Procter& Gamble sau Motorola. Nesiguranţa sondajelor a fost principala vinovată în lansarea acestui trend: oamenii nu spun ceea ce gîndesc cu adevărat. Prin urmare, lumea publicităţii s-a hotărît să îşi ia singură informaţiile de care are nevoie.

Sanatatea ficatului  Cum identifici semnele unui ficat bolnav jpg
Sănătatea ficatului: Cum identifici semnele unui ficat bolnav
Ficatul este un organ vital în corpul omului, fiind implicat în sute de procese, printre care: digerarea alimentelor, eliminarea deșeurilor din organism și producerea unor factori de coagulare care facilitează circulația sângelui.
Rolul esential al adjuvantilor in optimizarea pesticidelor jpg
Rolul esențial al adjuvanților în optimizarea pesticidelor
Condițiile de mediu, intemperiile, buruienile, precum și bolile și dăunătorii plantelor reprezintă tot atâtea provocări pentru fermierii moderni.
IMG 20240408 WA0011 jpg
Casa Memorială „Amza Pellea”, din Băilești, a fost redeschisă publicului
Manifestările dedicate cinstirii memoriei îndrăgitului actor român, născut în inima Olteniei, au debutat pe 6 aprilie, pe scena Teatrului Național Marin Sorescu din Craiova, locul în care și-a început fascinanta călătorie în lumea artistică.
pompy ciepła (2) jpg
Pompe de căldură - utilizarea, funcționarea și tipurile acestora
În ultimii ani, pompe de căldură s-au remarcat intre dispozitivele utilizate în sistemele moderne de încălzire.
header piese jpg
Sfaturi pentru conducătorii care apreciază piese auto online de calitate și serviciile unor profesioniști
Achiziționarea de piese auto online poate fi o modalitate convenabilă și eficientă de a-ți repara sau întreține mașina.
masa de paste jpg
Cum să aranjezi o masă festivă perfectă: trei sfaturi utile
Nu mai este mult până la sărbătorile de Paște. Chiar dacă poate părea cam devreme să începi pregătirile de sărbătoare, poți începe planificarea de pe acum dacă vrei să-ți impresionezi invitații.
caine in vacanta jpg
Cum să îți pregătești câinele pentru călătorii: 6 sfaturi pentru o vacanță fără probleme
Te pregătești să pleci în prima vacanță alături de câinele tău? Experiența de a pleca într-o călătorie cu cel mai bun prieten al tău poate fi una inedită, care te va încărca cu amintiri plăcute.
image png
Lumea în care trăim
Trăim ceea ce poartă numele de „marea epuizare”.
image png
Flori, lumi și profesoare
Flori le-am dus de cîte ori am avut ocazia, la propriu sau la figurat.
image png
Cît de puțin ne lipsește...
Zic alți psihologi: nu pierde copilul interior, „accesează-l”, joacă-te, have fun! Aiurea!
image png
Zoe, fii feminină!
În prezent, cînd vorbim despre feminism, nu ne mai raportăm la structura rațională a lui Beauvoir, ci la extremismele de tipul Solanas.
p 20 Aleksei Navalnîi WC jpg
O întrebare greu de ocolit
Pentru noi, astăzi, răul şi suferinţa nu sînt doar mari teme teoretice. Nici nu se limitează la experienţa lor privată.
image png
Tîlcuirile tradiției isihaste
O luminoasă excepție de la această triumfală decadență e de găsit în lucrarea Părintelui Agapie Corbu.
1038 21a centrul comunitar din Chiojdu, 2023 jpg
Arhitectura interesului public
Arhitectura interesului public reprezintă o dezvoltare rizomatică orizontală la nivel local.
p 24 M Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Un preot din Spania, împreună cu partenerul său, au fost arestați pentru că ar fi făcut trafic cu Viagra.
image png
Pe ce te bazezi?
Pe măsură ce avansez în vîrstă, tind să cred că ceea ce numim intuiție se bazează pe experiența noastră de viață.
image png
De primăvară
Florile înșiruite mai sus se vindeau pe stradă, din loc în loc, înveselind-o. Schimbînd-o.
image png
Școli private, școli de fițe?
Nu se schimbase nimic, eram din nou o guvernantă „creativă”.
p 20 Valentina Covaci jpeg
Cum vorbim despre Dumnezeu
Merită să explorăm ce spune asta despre societatea noastră și despre discursul public din România.
image png
Călătorii în istoria cultului
A doua carte este o monografie asupra unui obiect liturgic esențial, pe care doar slujitorii îl pot vedea în altar: Antimisul. Origine, istorie, sfințire (Editura Basilica, 2023).
p 21 Geneva WC jpg
Nostalgii helvete
Job-ul (le petit boulot) pe care mi l-am dorit cel mai mult a fost cel de asistent plimbat căței genevezi.
p 24 M  Chivu 2 jpg
Cu ochii-n 3,14
● Un gunoier își dirijează colegul de la volanul autospecialei: „Dă-i, dă-i, dă-i! / Dă-i, că merge, dă-i!”. O versificație relativ salubră. (M. P.)
image png
Acceptăm prinți!
Termenul „sindromul Cenușăreasa” a fost folosit pentru prima dată de dr. Peter K. Lewin într-o scrisoare către Canadian Medical Association Journal, în 1976.
image png
Mama și tarabele
Mama, deși avea gusturi mai nobile și, atunci cînd se juca, îi plăcea să se joace mai luxos, înțelegea și nevoia mea de kitsch-ul nu chiar dulce, ci simpatic.

Adevarul.ro

image
Reacții după ce un preot a spus că fetele frumoase, abuzate sexual, trebuie să fie trimise la închisoare. Ministrul Justiției: „Este o invitație la viol!” VIDEO
Preotul Nicolae Tănase, președintele Asociației Pro Vita consideră că fetele frumoase, care au fost victimele unei agresiuni sexuale, „nu sunt chiar nevinovate” și că ar trebui să meargă și ele la închisoare. BOR se delimitează de aceste afirmații.
image
Drogul violului, cel mai periculos, dă dependență de la a treia utilizare. Expert: „Este posibil să asistăm la drame uriaşe”
Psihologul Eduard Bondoc, specialist în medicină la Clinica de Psihiatrie din Craiova, avertizează că cel mai periculos drog este cel cunoscut ca "drogul violului", care este insipid, inodor și incolor.
image
O bătrână din Spania și-a găsit casa ocupată de un cuplu de români. „Am crezut că proprietara a abandonat-o“
Un cuplu din România a stârnit controverse în Spania. Cei doi s-au mutat într-o locuință din cartierul Lavapiés din Madrid.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.