Teatrul sub ocupaţie

Publicat în Dilema Veche nr. 710 din 28 septembrie – 4 octombrie 2017
Teatrul sub ocupaţie jpeg

Vinerea trecută, un grup de artiști a pătruns în holul principal al teatrului și a pus stăpînire pe clădire. #occupy e un protest și un spectacol – activiștii care au „montat“ toată tărășenia insistă asupra acestei duble dimensiuni a întreprinderii lor. Totul a pornit de la o supărare mai veche: înlocuirea fostului director al teatrului. Se știa deja de cîțiva ani că lui Frank Castorf avea să i se încheie contractul și că în locul lui va veni Chris Dercon. Dar nici actorii, nici spectatorii nu s-au obișnuit cu ideea. Și nici nu s-au resemnat.

● Legendarul Frank Castorf a condus teatrul vreme de peste 25 de ani. E chiar (re)fondatorul instituției, după 1989, și unul dintre cei mai creativi regizori germani. Datorită lui, Volksbühne e nu doar teatrul cel mai iubit de berlinezi, ci şi un spaţiu al inovaţiei, o scenă pe care s-au produs (şi care a produs) marii actori contemporani germani. Un adevărat brand al Capitalei şi al Germaniei, Volksbühne şi-a adaptat în permanenţă repertoriul la „societatea reală“, la problemele de actua-litate, la temele relevante. Atunci cînd a montat Shakespeare sau Cehov, Castorf a adus mereu o perspectivă contemporană. Spectacolele sale – mai mult sau mai puţin reuşite – nu au lăsat pe nimeni indiferent. Multe dintre ele sînt „material didactic“ în şcolile de teatru. Înlocuirea lui Castorf cu managerul de artă și teoreticianul Chris Dercon, director, pînă acum, al Tate Modern Londra, înseamnă și o schimbare de viziune. Noul director a spus deja că vrea spectacole mai scurte (Castorf, de pildă, a montat un Faust cu o durată de șapte ore), cu text mai puțin și, pe cît posibil, în limba engleză. Volksbühne se vrea un teatru mai atractiv, orientat spre un public foarte larg, inclusiv spre turiști. Un teatru mai puțin preocupat, deci, de problemele locale, de temele polemice, de politică și societate.

„Protestul de acum“ – spun participanții – „nu e îndreptat împotriva noului director; ci împotriva politicilor culturale ale orașului, care privilegiază comercialul, arta vandabilă. Chris Dercon director al Volksbühne ar fi doar o culme a acestei concepții despre cultură. Însă, dincolo de schimbarea noului director, grupul de acțiune numit Staub und Glitzer (Praf și Sclipici) mai are și alte revendicări. Nici una dintre ele nu și-a găsit o formulare concretă. E un grup foarte pestriț de oameni tineri care se luptă, destul de nearticulat, cu următoarele: neoliberalismul, capitalismul, rasismul, sexismul, consumerismul… Și, în fine, cu fenomenul gentrificării.

● E adevărat, după ce multă vreme la Berlin cererea de locuințe a fost mai mică decît oferta, de vreo cîțiva ani piața imibiliară s-a dezvoltat și chiriile au început să crească. Dar chiar și așa, Berlinul rămîne un oraș mult mai ieftin decît alte capitale europene. Fenomenul gentrificării îi afectează mai ales pe tineri și pe oamenii care nu au venituri constante. De la una dintre tribunele montate în holul teatrului, cineva a propus chiar ca Volksbühne să devină o casă a oamenilor fără adăpost. (Ba nu, un parlament al oamenilor fără adăpost, a completat cineva.)

● Cîțiva activiști fac apel la solidarizare cu… angajații teatrului. Tehnicienii chiar sînt la serviciu, sub ocupație. Mai aduc un microfon, mai sting sau aprind luminile în foaier. Nu sînt prea amabili. Dar sînt politicoși și li se răspunde cu politețe. Trupa joacă Ifigenia în Taurida pe o scenă temporară la aeroportul Tempelhof. De-abia din noiembrie, în noua stagiune, ar trebui să se întoarcă la sediul obișnuit. Însă programul de repetiție e perturbat.

● Oamenii sînt rugați insistent să nu strice nimic și să nu intre în sala de spectacole. Nici un pericol, sînt ascultători. Adevărul e că rareori am văzut un protest mai pașnic: în afară de afișe și de manifeste, care sînt lipite și aruncate peste tot, nu sînt semne că clădirea ar fi sub ocupație. Pare mai degrabă un minifestival de teatru independent în holul celui mai mare teatru de stat. Probabil că de aceea nici Poliția nu a intervenit pentru a dezocupa sediul teatrului.

● Deasupra barului, în foaier, cineva a scris „Alles allen“. Totul tuturor, adică. Berea, însă, nu e pe gratis. Aici, baloanele de săpun ale utopiei comuniste se risipesc.

● La intrare, activiștii au afișat o listă cu lucruri necesare pentru a ține vie flacăra revoluționară. Printre altele, e nevoie și de klopapier.

Foto: wikimedia commons, Chris Dercon

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Goana după adeverințele pentru bani în plus la pensie. Ce sume se iau în calcul pe noua lege a pensiilor
Bombardați cu informații despre recalcularea pensiilor și acordarea drepturilor bănești conform legii pensiilor care intră în vigoare la 1 septembrie 2024, pensionarii au luat cu asalt casele de pensii. O parte dintre documentele cu care se prezintă sunt deja în dosar.
image
Cum sunt săpate tunelurile din vestul României. Trenurile vor circula cu 160 km/h prin munte VIDEO
Lucrările de construcție a tunelurilor de pe noua magistrală feroviară din vestul României au acumulat întârzieri, care duc la prelungirea termenului de finalizare a investiției.
image

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.