Provenţa – laborator estival al identităţii europene

Publicat în Dilema Veche nr. 751 din 12-18 iulie 2018
Provenţa – laborator estival al identităţii europene jpeg

Poate că sînt subiectiv, dar cred că în nici o altă regiune din lume nu se mai produce, pe o durată atît de scurtă de timp (luna iulie), o mai mare efervescenţă creatoare ca în Provenţa. Trei oraşe apropiate unele de altele formează o triadă festivalieră fără egal: Avignon, Arles şi Aix-en-Provence. În acest triunghi magic al Franţei pulsează în luna iulie tot ce are Europa mai inventiv, mai nonconformist şi mai surprinzător în materie de teatru, de fotografie şi de operă. Trei oraşe care programează evenimente culturale majore, dar care sînt şi locuri de creaţie, de căutare, de dezbatere de idei. Ele provoacă o impresionantă transhumanţă culturală dinspre nord spre sud, atît a creatorilor, cît şi a unui public avizat, care consideră că vacanţele sînt un moment de destindere, dar şi de culturalizare…

Festivalul de teatru la Avignon, ajuns la a 72-a ediţie, a devenit, cel puţin din 1990, cînd l-am descoperit eu, un fel de centru internaţional al avangardei, dar şi al dezbaterilor civice. Mă întreb dacă mai există vreo ţară în lume care să fi instituţionalizat avangarda aşa cum a făcut-o Franţa. Incredibilă răsturnare de raporturi în materie de angajament artistic: ştim cu toţii că avangardele au fost nişte reacţii la ideile academice şi la tendinţele artistice oficiale, uneori burgheze. Cu o sută de ani în urmă, artiştii de avangardă erau nişte marginali, detestaţi de puterea oficială, care voiau să demoleze practici artistice osificate şi maniere dogmatice de a gîndi misiunea artei. Astăzi, creatorii de spectacole invitaţi să se exprime la Avignon primesc practic de la stat misiunea de a inova şi înnoi limbajele artistice, chiar cu riscul provocărilor extreme.

În materie de operă, festivalul de la Aix-en-Provence a devenit un reper internaţional prin faptul că este cel mai inovator. Sigur, Salzburg găzduieşte cel mai mare festival de operă din lume, Bayreuth se laudă cu festivalul de operă cel mai vechi (creat în 1876), iar despre cel de la Glydebourne se spune că este cel mai chic. Cel de la Aix-en-Provence, ajuns la a 70 a ediţie, se impune însă ca unul care are curajul de a-şi asuma riscuri artistice, iar în fiecare an propune cel puţin o nouă creaţie surprinzătoare (iar uneori derutantă, cum este cazul, anul acesta, cu opera Ariadna la Naxos de Richard Strauss, în regia britanicei Katie Mitchell).

Arles şi-a creat în 1970 un festival de fotografie care a devenit celebru în lumea întreagă. Oraşul însuşi este impregnat de intensa experienţă artistică pe care a trăit-o acolo, între 1888 şi 1889, Van Gogh. Cel care la ora aceea era considerat un olandez puţin nebun a pictat cu o febrilitate extremă la Arles: peste 200 de pînze şi tot atîtea desene. Majoritatea acestor lucrări erau de fapt imagini ale Provenţei, care s-au răspîndit apoi în întreaga lume, făcîndu-i acestei provincii franceze o reclamă imensă, fenomen poate fără precedent în istoria artei. Nu întîmplător deci Arles a devenit o capitală mondială a fotografiei, iar mai nou a unor experienţe digitale total stupefiante, publicului propunîndu-i-se imersiuni în diverse realităţi virtuale (de exemplu, o scufundare virtuală în mijlocul unui grup de rechini). Orice artist fotograf care se respectă ştie că vara trebuie să efectueze un pelerinaj la Arles, unde pot fi văzute şi retrospective ale celor mai cotaţi fotografi din lume.

Franţa a ştiut întotdeauna să atragă pe teritoriul ei talente din toată Europa şi chiar de pe alte continente. În 2013 a apărut, la Editura Robert Laffont, un dicţionar foarte interesant, intitulat Ces étrangers qui ont -fait la France (Aceşti străini care au făcut Franţa). Autorii dicţionarului arată în prefaţă un lucru pe care îl bănuiam, dar nu îl găsisem niciodată formulat atît de clar: prima ţară care s-a format în epoca modernă după modelul pe care îl credem american, adică printr-un aport imens de energii şi talente străine, este Franţa. Aceiaşi autori explică însă şi în ce a constat diferenţa dintre modelul american şi modelul francez. America i-a topit pe toţi străinii într-o naţiune prin bani şi prin competiţie. Franţa i-a topit (pînă la un punct) prin ideologie, prin maşina republicană destinată să transforme pe oricine punea piciorul pe teritoriul Hexagonului într-un bun francez.

Spun aceste lucruri pentru că festivalurile de la Avignon, Arles şi Aix-en-Provence nu ar fi ceea ce sînt fără marele număr de regizori, artişti şi creatori străini invitaţi să-şi aducă partea de contribuție la aceste laboratoare de creaţie şi la aceste forumuri de deconstrucţie a ideilor preconcepute. E imposibil de enumerat aici lista exhaustivă a acestor artişti invitaţi. Pe la Avignon, de exemplu, au trecut (şi au lăsat amprente puternice) Peter Brook, Pina Bausch, Declan Donnellan, Romeo Castellucci, Oskaras Korsunovas, Silviu Purcărete, Krzys-ztof Warlikowski, Thomas Ostermeier, Ivo van Hove… La Aix-en-Provence, printre marile nume care au regizat opere în aceşti ultimi ani se numără britanicul Simon McBurney şi rusul Dmitri Tcherniakov. Iar la Arles sînt celebraţi anul acesta cîţiva mari artişti fotografi americani, printre ei Robert Franck şi William Wegman.

Aici, în inima Provenţei, în această lună iulie, simt ce forţă culturală este Europa şi cîtă unitate îi dau artiştii. Păcat că oamenii politici încearcă uneori să distrugă ceea ce Europa a construit deja prin cultură: o inconfundabilă identitate creativă. 

Matei Vișniec este scriitor, dramaturg și jurnalist.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Calculele Coaliției. Independentul Cătălin Cîrstoiu la Capitală, împărțire politică la sectoare
Lunga căutare a Coaliției pentru un candidat care să-l învingă pe Nicușor Dan a luat sfârșit. Iar până la urmă, PSD și PNL par să se fi oprit la un independent, medicul Cătălin Cîrstoiu, favorit în rândul Puterii pentru intrarea în cursa pentru Capitală.
image
Destinul crud al Arynei Sabalenka, al cărei iubit a murit azi-noapte. Și-a pierdut și tatăl, la aceeași vârstă
O veste-șoc a lovit-o pe jucătoarea din Belarus, chiar înainte de debutul în turneul de la Miami.
image
Româncă obligată de justiție să își trimită copiii în plasament în Marea Britanie
Curtea de Apel București a hotărât ca o mamă din județul Vaslui să-și trimită copiii în plasament în Marea Britanie. Femeia este acuzată de răpire internațională de minori de către serviciile sociale din Newham, Londra, care au sesizat autoritățile române.

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.