Portretul lui Ivan Ilici ca Dasein

Costică BRĂDĂŢAN
Publicat în Dilema Veche nr. 735 din 22-28 martie 2018
Portretul lui Ivan Ilici ca Dasein jpeg

Costică Brădățan (n. 1971) este profesor de studii umaniste la Universitatea Texas Tech, SUA, și profesor onorific de filozofie la Universitatea din Queensland, Australia. De-a lungul anilor a mai lucrat la Universitatea Cornell, Universitatea din Miami, Universitatea din Wisconsin-Madison, Universitatea Notre Dame și Universitatea Arizona State, precum și la o serie de universități din Europa și Asia. A scris, printre altele, O introducere la istoria filosofiei românești în secolul XX (Editura Fundației Culturale Române, 2000), Jurnalul lui Isaac Bernstein (Nemira, 2001), The Other Bishop Berkeley: An Exercise in Reenchantment (Fordham University Press, 2006), Dying for Ideas: The Dangerous Lives of the Philosophers (Bloomsbury, 2015) și In Praise of Failure (în curs de apariție la Harvard University Press). Lucrările sale au fost traduse în diverse limbi. A publicat de asemenea recenzii de carte, eseuri și editoriale în The New York Times, Washington Post, Times Literary Supplement, Aeon, Dissent, The New Statesman etc. Costică Brădățan face parte din echipa redacțională a revistei Los Angeles Review of Books și coordonează două colecții de carte: „Philosophical Filmmakers“ (Bloomsbury) și „Philosophy beyond Boundaries“ (Columbia University Press). Fragmentul de faţă reprezintă o avanpremieră din cartea A muri pentru o idee. Despre viața plină de primejdii a filozofilor, în traducerea lui Vlad Russo, carte în curs de apariţie la Editura Humanitas. 

Specialiștii au observat că, în Fiinţă și timp, Heidegger vorbește despre Dasein ca „fiinţă întru sfîrșit“ într un mod foarte asemănător cu cel în care Tolstoi tratează moartea în Moartea lui Ivan Ilici (Smert’ Ivana Il’icia, 1886). Pe alocuri asemănarea este atît de izbitoare, încît termenul „pastișă“ n-ar fi deplasat. Şi totuși, în chip ciudat, Heidegger îl citează pe Tolstoi în cartea sa o singură dată – ba chiar și atunci într-o simplă notă de subsol. Recunoaște că l a citit, dar o face atît de fugitiv, încît posibilitatea unei influenţe semnificative e scoasă din discuţie.

De fapt, vrînd parcă să-l îndrume pe cititor pe o pistă falsă, el lasă impresia că a citit greșit nuvela: „În nuvela sa Moartea lui Ivan Ilici, Tolstoi a înfăţișat fenomenul zdruncinării și prăbușirii acestui «se moare»“. Numai că subiectul nuvelei lui Tolstoi nu e ăsta – sau nu în primul rînd. Lucrul absolut remarcabil în acest paralelism este că moartea ambelor personaje – Dasein-ul lui Heidegger și Ivan Ilici al lui Tolstoi – e proiectată pe fundalul vieţii neautentice a impersonalului „se“. În mod obișnuit, crede Heidegger, noi nu sîntem noi înșine: trăim într-o stare de alienare. Gîndim cum „se“ gîndește, ne îmbrăcăm cum „se“ îmbracă lumea, în general trăim cum „se“ trăiește. „Dasein-ul – spune Heidegger – se află sub autoritatea celorlalţi.“ Propriu-zis, „el însuși nu este; fiinţa i-a fost confiscată de către ceilalţi. Bunul-plac al celorlalţi dispune de posibilităţile de fiinţă cotidiene ale -Dasein-ului.“ El este jucăria impersonalului „se“, și ca atare nu-și aparţine. „«Fiecare dintre noi» aparţine celorlalţi și le consolidează puterea.“ Ceilalţi sînt aici o masă indistinctă, o entitate fără chip și nume. I-am întreba zadarnic cine sînt cu adevărat: „«Cine»-le nu este nici cutare și nici cutare, nici «fiecare dintre noi», nici cîţiva și nici suma tuturor. «Cine»-le este neutrul, impersonalul «se» [das Man]“. Impersonalul „se“ este aproape oricine și nimeni în particular. El poate fi imitat și înlocuit la nesfîrșit. Dacă vreunul dintre ei își dă duhul, un altul îi ia locul imediat. Nimeni nu va remarca deosebirea, fiindcă nu există deosebire: „fiecare altul este precum celălalt“. Faptul că impersonalul „se“ e interșanjabil nu înseamnă că e lipsit de putere. Puterea lui e formidabilă și provine tocmai din faptul că poate fi reprodus la infinit: „În această ne-ieșire în evidenţă și neputinţă a distingerii, impersonalul «se» își desfășoară adevărata dictatură“.

Una dintre cele mai importante funcţii ale lui „se“ este să dea naștere la norme, reguli și standarde ale bunului-gust. Dacă vrei să trăiești în societate, trebuie să te comporţi așa cum „se“ spune că trebuie, și făcînd asta lași impersonalul „se“ să-ţi pătrundă în viaţă. Așadar, în cotidianitatea sa medie, Dasein-ul există sub forma impersonalului „se“ – și exact așa și-a trăit viaţa și Ivan Ilici. Mai mult, în viziunea lui Tolstoi, aceasta este o trăsătură în cel mai înalt grad „distinctivă“ a lui Ivan Ilici: „Încă din primii ani se arătase atras ca musca de lumină de oamenii situaţi în poziţii înalte“. Mereu gata să le fie pe plac, „își însușise felul lor de a fi, concepţiile lor asupra vieţii“. În nuvelă, rolul impersonalului „se“ e jucat de „oamenii situaţi în poziţii înalte“, care rămîn, așa cum se și cuvine, lipsiţi de chip și nume, dar exercită o influenţă covîrșitoare asupra unor oameni ca Ivan. Tolstoi analizează conștiinţa eroului său pe măsură ce se transformă în urma întîlnirii cu impersonalul „se“. Vedem cum toate impulsurile bune care i-ar fi putut sta în fire sînt treptat înlocuite cu tot ce „se“ declară a fi de dorit.

Impersonalul „se“

Ca student, bunăoară, Ivan făcuse unele lucruri „care i se păruseră înainte mari ticăloșii și care îi inspirau un dezgust faţă de el însuși chiar în timp ce le săvîrșea“. Dar, mai tîrziu, văzînd că „oamenii de rang înalt procedau la fel fără a se simţi prost din pricina asta“, a lăsat dezgustul la o parte „și nici măcar amintirea lor nu mai reușea să-i provoace amărăciune“. Cîtă vreme se comportă potrivit normelor stabilite de impersonalul „se“, Ivan Ilici nu are a se teme. Ba chiar o asemenea comportare îi sporește „respectabilitatea“ socială. Impersonalul „se“ e un stăpîn generos, iar supunerea faţă de puterea lui se lasă cu recompense frumușele. Mai tîrziu, ca tînăr procuror, Ivan se va deda chiar unor „chefuri“ și unor „vizite într-o stradă îndepărtată după cină“. Va încerca chiar „să cîștige bunăvoinţa șefului, ba chiar și a soţiei șefului“. Dar toate astea „într-un ton atît de just, că nu se putea spune nimic rău despre el“.

În chip aproape firesc, sînt îngăduite și gesturi de revoltă, atîta vreme cît ele urmează calea care „se“ cuvine. Mai mult chiar, cu condiţia să aibă aprobarea prealabilă a celor sus-puși, un dram de contestare e bun – atît pentru autoritatea contestată, cît și pentru contestatar. Cea dintîi capătă astfel o aparenţă de mai mare legitimitate, iar cel de-al doilea pare mai puţin laș în propriii ochi. La un moment dat, de pildă, se spune că Ivan Ilici „păstra o distanţă demnă faţă de autorităţile guberniale“, afișînd „o vagă nemulţumire la adresa guvernului“.

Toate astea sînt de-a dreptul înduioșătoare. La Heidegger, Dasein nu face nici el altceva: „Ne desprindem de «marea masă» și ne retragem așa cum se retrage îndeobște; ne «indignăm» de tot ce îndeobște se consideră demn de indignare“. Dar distanţa pe care atît Ivan, cît și Dasein-ul o iau faţă de impersonalul „se“ nu e nici cu o cîtime mai mare decît cantitatea de libertate iluzorie pe care acest „se“ le-o lasă spre a se juca cu ea. Pe măsură ce Ivan Ilici urcă pe scara socială, viaţa lui se conformează total postulatelor lui „se“. E atît de priceput în arta obedienţei, încît, pînă și atunci cînd ia hotărîri ce-ar trebui să fie personale – bunăoară, cînd alege o carte de citit –, nu el face alegerea, ci impersonalul „se“: uneori, după prînz, Ivan citea „o carte care făcuse vîlvă“. Şi exact același lucru îl face și Dasein-ul lui Heidegger într-o situaţie asemănătoare: „citim, privim și judecăm literatura și arta așa cum se privește și se judecă“.

Putem ţine cartea în mînă, dar de citit nu noi o citim, ci impersonalul „se“. Ba chiar de cele mai multe ori același „se“ o și scrie. Confirmînd observaţia lui Heidegger potrivit căreia, în cotidianitatea noastră, „ne bucurăm așa cum se bucură îndeobște“, Ivan adop-tă un stil de viaţă care, departe de a l individualiza, îl așază în rînd cu gustul și moda dominate de acest „se“. Să luăm, de exemplu, felul în care-și aranjează noua casă. Abia promovat și vrînd să se ridice pe scara socială, Ivan se lansează într-un grandios proiect, acela de a face din casa lui cel mai original și mai atrăgător cămin pentru el și familia lui. Iar rezultatul este „uimitor“. Enormele sale eforturi dau roade. Numai că, după cum remarcă Tolstoi cu fină ironie, Ivan făcuse „ceea ce fac toţi oamenii dintr-o anumită clasă pentru a semăna cu toţi oamenii dintr-o anumită clasă“.

În final, casa lui „semăna în asemenea măsură, încît nu mai avea cum să-ţi atragă atenţia“. Şi firește că așa era – cîtă vreme nu el și-a decorat casa, ci impersonalul „se“, nici nu putea fi altfel. Orice ar face, Ivan Ilici nu e niciodată el însuși, ci întotdeauna altcineva: o fiinţă lipsită de chip și nume. Ivan este chiar impersonalul „se“. „Astfel își ducea viaţa“, spune Tolstoi. Şi-a creat un „cerc de prieteni“, iar în casa lui „veneau și oameni importanţi“. Iată deci cum a trăit Ivan Ilici. Dar oare cum a murit? A scăpat măcar cu acest prilej de impersonalul „se“?

Foto: Lev Tolstoi, wikipedia

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Goana după adeverințele pentru bani în plus la pensie. Ce sume se iau în calcul pe noua lege a pensiilor
Bombardați cu informații despre recalcularea pensiilor și acordarea drepturilor bănești conform legii pensiilor care intră în vigoare la 1 septembrie 2024, pensionarii au luat cu asalt casele de pensii. O parte dintre documentele cu care se prezintă sunt deja în dosar.
image
Cum sunt săpate tunelurile din vestul României. Trenurile vor circula cu 160 km/h prin munte VIDEO
Lucrările de construcție a tunelurilor de pe noua magistrală feroviară din vestul României au acumulat întârzieri, care duc la prelungirea termenului de finalizare a investiției.
image

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.