Odă pentru o băltoacă

Publicat în Dilema Veche nr. 730 din 15-21 februarie 2018
Odă pentru o băltoacă jpeg

Multe încercări veți avea de înfruntat, vitejilor, de vă veți încumeta să mergeți la Muzeul Național de Artă Contemporană. Mai întîi, zidul kilometric, aproape interminabil, ce înconjoară, precum o fortăreață, clădirea. Apoi, vajnicii cerberi care străjuiesc intrarea. Urmează drumeagul plin de gropi și cu dale mișcătoare, parcă dinadins puse acolo pentru a rupe gleznele celor care au reușit să treacă, cu bine, de primele două obstacole. Dar cel mai cumplit dintre toate e șanțul acesta cu apă infestată.

Se oglindesc pe luciul acestei ape mizerabile chipuri de miniștri degrabă tăietori de panglici, de iluștri muzeografi, de administratori și contabili neiertători cu bugetul culturii, de reputați curatori și artiști, se văd acolo figurile severe ale criticilor de artă, obligați, prin natura profesiei lor, să-și înmoaie mai des tălpile în mîzga groasă decît noi, ceilalți, se reflectă în mlaștină grimasele consternate ale eventualilor vizitatori străini dornici să descopere arta contemporană românească, răsar, printre unde, fețele noastre obosite și triste. Și, dacă privești cu atenție de pe celălalt mal al acestui ghiol, pe suprafața unsuroasă a aceleiași ape încep să se profileze turlele făloase ale viitoarei catedrale a mîntuirii neamului.

Băltoaca asta mizerabilă e acolo încă de la inaugurarea muzeului, în 2001. Jegul ăsta e acolo din 1984, cînd Ceaușescu a pus piatra de temelie a Casei Poporului. Infecția asta ordinară e acolo de la prima descălecare a lui Bucur. Ba chiar – sînt aproape sigur! – e acolo încă de la facerea lumii. Și, probabil, va rămîne tot acolo, neclintită, și după apocalipsă, ca un semn al biruinței complete și definitive a noroiului asupra civilizației.

Perenitatea ei îmi amintește de aceste rînduri scrise de Mircea Cărtărescu în Solenoid: „Arhitectul de geniu proiectase străzi strîmbe, canale desfundate, vile căzute pe-o rînă, invadate de bălării, case cu peretele de la fațadă căzut cu totul, școli impracticabile, magazine cu șapte etaje, șuie și spectrale. Și, mai ales, Bucureștiul fusese proiectat ca un mare muzeu sub cerul liber, muzeu al melancoliei și-al ruinării tuturor lucrurilor“.

Ruinarea tuturor lucrurilor începe, pentru mine, de la această eternă băltoacă jegoasă – sau, mai bine spus, de la blocajul administrativ care-i asigură perenitatea. Căci balta e în afara muzeului, nu înăuntrul lui, deci dincolo de „jurisdicția“ conducerii muzeului. În plus, băltoaca nici măcar nu se alungește pînă în dreptul corpului de clădire ce adăpostește MNAC, ea ocupă un perimetru aflat în vecinătatea unei secțiuni de construcție (abandonate ori încă nefinalizate) destinate Senatului. De altfel, clădirea însăși care adăpostește muzeul a fost cedată tot de Senat – aceasta e instituția care s-ar cuveni, deci, să administreze mlaștina. Dar care să fie soluția? Un pod care să traverseze lacul? Un tunel pe dedesubt? Reparații temeinice ale pavajului? Sau, poate – e și asta o soluție –, în loc să astupăm groapa, mutăm muzeul, cu totul, pe un teren uscat?

E nevoie de investiții, iar Senatul, probabil, nu dispune de fondurile respective, avînd alte priorități. O fi nevoie, probabil, și de un studiu de fezabilitate, ca la orice mare lucrare de infrastructură. Și de avize: de la Ministerul Dezvoltării Regionale, de la Transporturi, de la Interne (că doar e o zonă aflată sub paza Jandarmeriei), de la Ministerul Culturii (dacă se descoperă, în timpul săpăturilor, cine știe ce artefacte străvechi?), de la Finanțe (ca în cazul oricărei mari investiții), poate chiar și de la Ministerul Mediului o fi nevoie de vreun aviz, că cine știe ce viețuitoare nemaiîntîlnite și-au făcut habitat în această băltoacă.

În fine, se pune și problema banilor. Oare cît costă să desființezi o baltă?

Domnule director al muzeului, domnule ministru al Culturii, doamnă prim-ministru, domnule președinte al Senatului, domnule președinte al României, măicuță Precista și Doamne, Dumnezeule, rezolvați, cumva!

Foto: M. Martin

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Goana după adeverințele pentru bani în plus la pensie. Ce sume se iau în calcul pe noua lege a pensiilor
Bombardați cu informații despre recalcularea pensiilor și acordarea drepturilor bănești conform legii pensiilor care intră în vigoare la 1 septembrie 2024, pensionarii au luat cu asalt casele de pensii. O parte dintre documentele cu care se prezintă sunt deja în dosar.
image
Cum sunt săpate tunelurile din vestul României. Trenurile vor circula cu 160 km/h prin munte VIDEO
Lucrările de construcție a tunelurilor de pe noua magistrală feroviară din vestul României au acumulat întârzieri, care duc la prelungirea termenului de finalizare a investiției.
image

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.