O prietenie uitată: Alphonse Dupront – Mihail Sebastian

Ştefan LEMNY
Publicat în Dilema Veche nr. 808 din 15-21 august 2019
Mihail Sebastian – un portret jpeg

Pentru cine urmăreşte legăturile istoricului Alphonse Dupront, fostul director al Institutului Francez din România între 1932 şi 1940, cu intelectualii români, Jurnalul lui Mihail Sebastian apărut la Humanitas în 1996 aduce o precizare demnă de interes. Pe 10 aprilie 1940, acesta notează: „Dupront i-a spus lui Rosetti, alaltăieri, la un dejun, că are intenţia să mă trimită în Franţa. Ce-o mai fi şi asta?“.

E curios însă că acest pasaj lipseşte în traducerea franceză a jurnalului, apărută la Paris în 1998 (retipărită în 2007). Şi, din păcate, nu e singura omisiune: este şi cazul convorbirii lui Mihail Sebastian cu Alphonse Dupront, notată în acelaşi jurnal pe data de 2 iunie 1940, convorbire considerată de autor ca „extrem de instructivă“, dar uitată şi ea în ediţia franceză. Ne putem atunci întreba şi noi: Ce-o mai fi şi asta ? Este vorba, desigur, de o neatenţie a traducătorului. Ea apare însă regretabilă pentru că lectorii francezi ai cărţii sînt astfel lipsiți de două mărturii preţioase despre prietenia dintre cei doi intelectuali pe cale de a se consolida în împrejurările dramatice ale anului respectiv.

Se ştie că directorul Institutului Francez de la Bucureşti a avut un rol esenţial în dezvoltarea colaborării culturale franco-române, contribuind la trimiterea în Franţa a numeroşi tineri români în calitate de bursieri. Emil Cioran şi Eugen Ionescu au fost numele cele mai prestigioase. Mihail Sebastian ar fi putut fi al treilea?

Fineţea spiritului său, umanismul profund, împărtăşirea aceloraşi lecturi literare şi filosofice – Alain era filosoful-far pentru Dupront, dar şi pentru Mihail Sebastian, care-l consideră „un Montaigne trecut prin Descartes şi prin Marea Revoluţie“ – nu puteau decît să-l apropie şi mai mult de cel de care depindea în mare măsură obţinerea unei burse la Paris. Admiraţia istoricului francez în devenire pentru tînărul scriitor deja afirmat în literatura română era, în orice caz, enormă. Pe 21 martie 1935, el îi oferea ospitalitatea Institutului pentru conferinţa despre „Specificul naţional“ într-un moment în care conştiinţa lui Mihail Sebastian era profund tulburată de progresul antisemitismului în cultura română şi de odioasa prefaţă a profesorului său, Nae Ionescu, la romanul său De două mii de ani, apărut cu un an înainte. Cadrul destins, departe de pasiuni politice şi ideologice, pe care îl oferea instituţia franceză avea astfel să-i permită, după cum avea să recunoască chiar el, în cronica publicată pe 25 martie în paginile Rampei, abordarea „problemelor foarte delicate“ pe care le socotise „pînă atunci improprii unei dezbateri publice“.

Din păcate, ideea acordării bursei menţionate în aprilie 1940 nu s a realizat. Ea survenea oricum într-un moment extrem de nefavorabil ce va culmina curînd cu ocuparea Franţei de către trupele hitleriste şi cu instaurarea regimului de la Vichy. Aderînd de la bun început la Apelul generalului De Gaulle din 18 iunie, Alphonse Dupront avea să fie curînd revocat din funcţia sa. Pînă atunci, el va avea însă ocazia să se remarce încă o dată printr-o atitudine de aleasă demnitate patriotică şi culturală. O demonstrează conferinţa sa din 19 iunie 1940, la salla Dalles, despre „Spiritul iacobin al Revoluţiei“, conferinţă plină de semnificaţii atît pentru împrejurările în care ea avea loc, cît şi pentru mesajul ce o traversa. Presa timpului s-a făcut ecoul ei, subliniind încărcătura emoţională şi simbolică a tabloului schiţat de conferenţiar în momente de grea încercare pentru patria sa şi amintind „ropotele de aplauze“ prin care publicul i-a exprimat „entuziastul omagiu“, cum se poate citi într-o tăietură din Jurnalul (din 20 iunie 1940), conservată în arhivele istoricului.

Nimic nu ilustrează mai bine importanţa acestei conferinţe decît impresiile pe care Mihail Sebastian, prezent în public, s a grăbit să i le împărtăşească lui Alphonse Dupront, într-o scrisoare inedită din 20 iunie 1940: „Dragă domnule Dupront, aş fi dorit să vă strîng mîna după admirabila Dv. conferinţă de marţi. A fi avut curajul şi forţa de a vorbi într-o asemenea zi, în ciuda veştilor teribile care ne sfîşie inima, a fost o bună acţiune şi un frumos exemplu. (…) Am ieşit de la conferinta Dv., nu consolat, căci n-aş putea să fiu, dar cu sentimentul că dezolarea noastră trebuie să lase locul unei atitudini mai ferme, mai încrezătoare, mai curajoase. Nu, nimic nu este încă definitiv pierdut, nimic nu va fi pierdut definitiv“.

Dacă evenimentele amintite au cimentat prietenia dintre cei doi, ele au condus şi la despărţirea lor. Îndepărtat de la conducerea Institului Francez în octombrie 1940, Dupront va părăsi România la începutul anului următor, după ce şi-a luat rămas bun de la numeroşii săi prieteni, între care Mihail Sebastian. Cunoaştem împrejurările ultimei lor întîlniri tot datorită Jurnalului redactat de scriitor, adînc întristat că, odată cu plecarea lui Dupront, „sporeşte sentimentul că rămînem aici închişi, că cercul se strînge în jurul nostru, mereu mai aproape, şi că nu mai e, în nici o direcţie, scăpare“.

Se ştie urmarea: moartea lui Mihail Sebastian, într-un stupid accident, pe 29 mai 1945, tocmai atunci cînd el spera într-un nou curs al vieţii sale. Dar prietenia lui Alphonse Dupront a rămas vie. Mărturia ei cea mai emoţionantă se poate citi într-un scurt text de o pagină publicat în jurnalul L’Avant-Scène, sub formă de preambul la piesa de teatru a dramaturgului român, Édition de Midi, prezentată la Teatrul Gramont din Paris, pe 3 noiembrie 1958. Alain Guillermou, specialistul francez al operei lui Eminescu, colaboratorul istoricului francez, care a prefaţat în 1994 un număr din Cahiers Alphonse Dupront dedicat României, a lăsat în manuscris un scurt comentariu pe marginea acestui text despre care credea că a fost scris chiar „la moartea prietenului său“: „Se poate vedea la lectura acestei pagini – scria el – profunzimea legăturilor ţesute de directorul Institutului de Studii româneşti [unitate de cercetare din cadrul Sorbonei creată datorită lui Dupront] cu personalităţile de elită, dar există mai ales în acest portret plin de inteligenţă şi emoţie o mărturie a calităţii sufleteşti pe care o dovedea Alphonse Dupront în relaţiile sale cu ceilalţi“. 

Ștefan Lemny este istoric. A publicat, printre altele: Sensibilitate și istorie în secolul XVIII românesc, Editura Polirom, 2017.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Goana după adeverințele pentru bani în plus la pensie. Ce sume se iau în calcul pe noua lege a pensiilor
Bombardați cu informații despre recalcularea pensiilor și acordarea drepturilor bănești conform legii pensiilor care intră în vigoare la 1 septembrie 2024, pensionarii au luat cu asalt casele de pensii. O parte dintre documentele cu care se prezintă sunt deja în dosar.
image
Cum sunt săpate tunelurile din vestul României. Trenurile vor circula cu 160 km/h prin munte VIDEO
Lucrările de construcție a tunelurilor de pe noua magistrală feroviară din vestul României au acumulat întârzieri, care duc la prelungirea termenului de finalizare a investiției.
image

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.