Mi-e teamă să nu dezamăgim cu filmele următoare

Publicat în Dilema Veche nr. 145 din 3 Noi 2006
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

- interviu cu Radu MUNTEAN - Absolvent al Academiei de Teatru şi Film în 1994, Radu Muntean a regizat peste 300 de spoturi publicitare (pentru agenţii ca McCann Erickson, Saatchi&Saatchi, D’Arcy, Leo Burnett, Grey, Tempo sau Graffiti BBD), cu care a obţinut peste 40 de premii naţionale şi internaţionale la festivaluri de publicitate. Hîrtia va fi albastră, cel de-al doilea lungmetraj al lui Radu Muntean, a fost declarat anul acesta cel mai bun film, la Festivalul de Film Eurasia din Antalya, şi a cîştigat şi Premiul special la Festivalul de Film de la Namur. Filmul are în palmares şi o menţiune specială a juriului, şi premiul CICAE, ambele obţinute la Festivalul Internaţional de Film de la Sarajevo. Scenariul filmului este semnat de Radu Muntean, Alexandru Baciu, Răzvan Rădulescu; din distribuţie fac parte Paul Ipate, Adi Carauleanu, Tudor Aaron Istodor, Andi Vasluianu, Dragoş Bucur, Ana Ularu şi Ion Sapdaru. Sînteţi la al doilea lungmetraj, după Furia (2002); de data aceasta aţi ales să faceţi un film despre noaptea din 22 spre 23 decembrie 1989. De ce? După Furia a fost foarte important să găsesc un subiect care să-mi fie foarte aproape şi care să se bazeze pe o experienţă intensă, trăită şi de mine. În timpul Revoluţiei am fost în armată, soldat la Bacău, şi am trecut prin mai toate senzaţiile şi emoţiile trăite de personajele din Hîrtia va fi albastră. Pe de altă parte, discutînd cu prieteni de-ai mei, am constatat că fiecare îşi are povestea fascinantă despre cum şi-a petrecut zilele din decembrie 1989. Care este miza filmului: reconstituirea atmosferei Capitalei sau relatarea unei drame umane? Eu nu mi-am propus să fac un film istorico-politic care să trateze tot felul de "conspiraţii". Am preferat o poveste care tratează acel moment la nivelul uman. Nu am datele suficiente să fac o investigaţie sociologică şi istorică şi nici nu am dorit aşa ceva. Nu cred că sînt făcut pentru astfel de filme. Aţi trăit în armată şi entuziasmul personajului Costi interpretat de Paul Ipate? Cam toţi din pluton ne doream să mergem să luptăm cu teroriştii, mă rog, să apărăm Televiziunea, la Bucureşti. La Bacău însă nu s-a întîmplat nimic. Atunci, mai toţi aveam o pornire entuziastă, greu explicabilă astăzi. În film, am încercat să îmbin emoţia trăită acum 16 ani cu detaşarea de astăzi. Care a fost aportul lui Răzvan Rădulescu la scrierea scenariului? Eu am avut ideea acestui film acum patru ani, dar, din motive variate, am lăsat-o să dospească cumva. Acum un an şi jumătate, m-am întîlnit cu Răzvan şi am hotărît să scriem scenariul împreună. I s-a părut interesantă ideea şi a considerat că merită dezvoltată. Am lucrat şi cu Alex Baciu. Ne-am împărţit în trei sccenariul şi fiecare a intervenit şi pe bucata celuilalt. Am avut cu Răzvan o colaborare foarte plăcută pe care am şi repetat-o, de altfel. Am mai scris un scenariu, în aceeaşi "formulă de trei", pe care îl vom depune la CNC. Despre ce este vorba în următorul film? E povestea unor prieteni de 30 şi ceva de ani - chiar aşa se şi cheamă filmul 30 şi ceva -, care se întîlnesc la mare, de 1 Mai, în locurile din tinereţe. Prin ce se deosebeşte Hîrtia va fi albastră de celelalte filme de dinainte de 1989, care relatează momente istorice? În primul rînd nu m-a interesat să fac o analiză istorică a momentului. Cu toţii ştim cum erau filmele istorice înainte de ’89. Erau filme de comandă, menite să exacerbeze patriotismul în fiecare român. Erau forme de paranoia reflectate în cinematografie, cu întreg arsenalul de forţe militare, cu eroi legendari... Pentru cine a văzut Hîrtia va fi albastră, e limpede că filmul reprezintă altceva. Nu doar filmele mele, toate peliculele realizate de colegii mei de generaţie încearcă să construiască, în mod onest, poveşti şi personaje credibile, fără trucuri cinematografice desuete. Din perspectiva personajelor din film, Revoluţia pare o experienţă ratată. Ca spectator, am simţit în timpul filmului că ceva trebuie să se întîmple, aşteptam un crescendo... Formula cinematografică nu este una clasică, eu cred că duce către un crescendo emoţional, pe măsură ce te ataşezi de personajele din film. Lucrurile dramatice se întîmplă la început, cînd cei doi tineri mor, apoi filmul se derulează pînă în secunda iniţială. Sigur că observaţia dvs. pune o problemă, mai ales din perspectiva faptului că spectatorii sînt obişnuiţi să înghită nişte reţete şi atunci orice film, care vine în contradicţie, e înţeles mai greu. Se pare că spectatorii nu mai au răbdare să vadă poveşti care se desfăşoară în alt ritm decît cel american, hiperalert. În general, publicul consumă cinematografie şi televiziune de modestă calitate. Cum a fost primit filmul la Locarno? Au fost înţelese detaliile, ironia de limbaj? Acolo spectatorii sînt diferiţi. Presa a fost extrem de favorabilă. La fel, cunoscătorii, cinefilii avizaţi au prins mesajul. Am avut la premiera de la Locarno un număr de 3000 de spectatori. În România, cu cinci cópii, adică în cinci săli de cinema, au venit tot 3000 de spectatori, dar într-o săptămînă. E trist din punctul meu de vedere. Cred că avem de-a face cu un colaps şi nu numai pentru cinematograful românesc. La noi oamenii nu se mai duc nici măcar la filme comerciale, autohtone sau străine. Participarea la Festivalul de Film de la Sarajevo a deschis şi uşile cinematografelor europene. Unde va mai rula filmul? Nu ştiu încă. Noi ne-am cam grăbit cu Hîrtia va fi albastră; în mod normal, dacă eram înţelepţi, am fi căutat agenţi, un distribuitor... Poate era mai bine să aşteptăm iarna, să mergem cu filmul la Berlin. Avem nişte contacte, eu sînt răbdător şi optimist în privinţa distribuţiei. Spre exemplu, un agent din Paris l-a văzut, i-a plăcut, dar mi-a spus: "Uite, problema e că în momentul acesta sînt încă două filme cu acelaşi subiect în sălile de cinema". Din punct de vedere comercial îl înţeleg, eu am fost al treilea, şi imediat, dar asta e... Trist e că nu mă aşteptam ca acest argument să fie un neajuns şi pentru publicul din România. La Corneliu Porumboiu e şi mai surprinzător. Am citit în box-office că în week-end A fost sau n-a fost a făcut doar 25 de spectatori. Mă gîndesc să lansez următorul meu film direct pe net, odată cu premiera din cinematografe. Furia a avut, acum patru ani, 9500 de spectatori doar în primul week-end. Astăzi lumea nu mai merge să vadă filme. Ce scenă din film a fost cel mai greu de filmat şi de ce? Au fost greutăţi de tip diferit. Cea mai tensionantă a fost secvenţa de început pentru că a depins de multă tehnică. Erau capsele soldaţilor care trebuiau să explodeze, nu puteam filma decît două duble pe zi, dar am lucrat cu o echipă extrem de profesionistă. Am filmat dimineaţa, înainte de apariţia soarelui. Din punct de vedere actoricesc au fost mai multe secvenţe complicate. A fost greu să filmăm în cadre lungi de cîte cinci minute cu cinci personaje; dacă greşea unul din ei la minutul 4, trebuia să refacem tot. Nu mergea montat, dar am repetat mult. Aţi înlocuit vreun actor în film? Da, chiar rolul principal era pentru Vlad Logigan, un actor foarte talentat din generaţia tînără. Dar mi s-a părut că e mai elaborat şi mai potrivit pentru teatru şi atunci l-am luat pe Paul Ipate, mai instinctual şi mai firesc în joc. Îl voiam pe Ion Sapdaru în rolul revoluţionarului Crăciun, cel care vorbeşte răguşit, dar filma la Cornel Porumboiu. Pînă la urmă am renunţat la soluţia de rezervă, l-am luat pe Sapdaru şi foarte bine am făcut. Acum mai bine de 10 ani aţi regizat şi documentare: Lindenfeld (1995), Viaţa e în altă parte (1996) şi Ei sînt ai noştri (1992). Institutul Cultural Român este interesat să proiecteze aceste filme. Ce ne puteţi spune despre ele? Ei sînt ai noştri e un film de anul IV de facultate, o satiră politică, despre Ion I. Brătianu. Lindenfeld l-am făcut acum 12 ani, e vorba de aceeaşi localitate despre care a scris Ioan T. Morar în romanul său. În Viaţa e în altă parte, scris tot la iniţiativa Fundaţiei de Arte Vizuale împreună cu Vivi Drăgan Vasile, e vorba despre trei bătrîni saşi care, deşi sînt prieteni, se urăsc între ei. A fost un exerciţiu bun pentru mine. Atît Lindenfeld cît şi Viaţa e în altă parte merită văzute la ICR. Ce credeţi că a sensibilizat criticii străini de film cînd s-a scris despre o nouă generaţie de cineaşti din România? Cred că este o lume foarte atentă la cum se dezvoltă cinematografia în ţările care nu au tradiţie, cum este şi la noi. De acum cinci ani, de cînd Cristi Puiu a făcut Marfa şi banii, apoi Cristi Mungiu, Occident, s-a schimbat ceva. E un nou tip de cinema, e direct, fără "fiţe cinematografice sau floricele". Din păcate, mi-e teamă să nu fie dezamăgiţi criticii străini de filmele româneşti care urmează să apară. De ce credeţi asta? Aşteptările sînt imense de la noi. E greu să schimbi imaginea în cîţiva ani. Acum noi trebuie să menţinem un nivel ridicat pentru că pretenţiile sînt foarte mari. a consemnat Roxana CĂLINESCU

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Paradisul care atrage turiști români cu prețuri neschimbate de 10 ani. „Numai la noi se practică japca”
Românii aleg demulte ori să-și petreacă vacanțele în străinătate, în special vara, spre disperarea hotelierilor care se plâng de lipsa clienților. Însă, în foarte multe cazuri, turistul român face această alegere pentru că, nu e un secret, un sejur în străinătate e mai ieftin decât în propria țară
image
Radonul, ucigașul invizibil din Ardeal. Medic: „Se atașează de aerosol și rămâne la nivelul de 1-1,5 m înălțime, exact unde respiră copiii”
A crescut numărul cazurilor de cancer pulmonar la nefumători, iar un motiv este iradierea cu radon, un gaz radioactiv incolor și inodor foarte periculos pentru sănătate dacă se acumulează în clădiri.
image
Căutătorii de artefacte milenare. Fabuloasele noi descoperiri ale detectoriştilor, arheologii amatori plini de surprize
Înarmaţi cu detectoare de metal, colindând locuri numai de ei ştiute din ţinutul Neamţului, arheologii amatori au reuşit, graţie hazardului şi perseverenţei, să aducă la lumină vestigii din vremuri trecute

HIstoria.ro

image
„Monstruoasa coaliție”, Cuza și francmasonii, în „Historia” de aprilie
De ce au ales adversarii lui Cuza să-l răstoarne de la putere? Care a fost rolul masoneriei în acest proces? Este apartenenţa lui Cuza la masonerie confirmată documentar?
image
Oltcit, primul autovehicul low-cost românesc care s-a vândut în Occident
La Craiova se produc automobile de mai bine de 40 de ani, mai exact de la semnarea contractului dintre statul comunist român şi constructorul francez Citroën. Povestea acestuia a demarat, de fapt, la începutul anilor ’70, când Nicolae Ceauşescu s- gândit că ar fi utilă o a doua marcă de mașini în România.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.