La dolce vita – Capalbio Cinema International Short Film Festival

Publicat în Dilema Veche nr. 547 din 7-13 august 2014
La dolce vita – Capalbio Cinema International Short Film Festival png

Am căutat textele lui Alex. Leo Şerban despre Festivalul de Film de la Capalbio. Mi-a povestit cîndva despre cît de mult îi plăcea. Le-am găsit pe cele din 2004 şi 2005. Primul motiv pentru care îl considera cool era acesta: „că este în Italia, Toscana, iar Italia, Toscana e parterul Paradisului.“ Unele lucruri s-au mai schimbat în cei zece ani cîţi au trecut de cînd scria el, dar adevărul acesta a rămas neclintit.

Începutul

La Roma ne-a aşteptat Renato: solid, 1,80, cărunt, vivace. Descrierea din mail-ul primit de la organizatori se potrivea întocmai. Am călătorit de la Bucureşti cu regizorul Marian Crişan, care a fost unul dintre juraţii celei de-a 21-a ediţii a Festivalului. Restul delegaţiei române – regizorii Sergiu Lupşe şi Sabin Dorohoi şi Cristian Hordilă (managerul TIFF) – au venit din alte direcţii.

Renato ne-a strîns pe toţi cei şapte invitaţi – ceilalţi călătorind din Turcia, Rusia, Polonia – din aeroportul Fumicino, ne-a urcat într-un microbuz şi ne-a anunţat că avem de parcurs un drum de două ore, pe care o să-l facem cu el în una singură. S-a ţinut de cuvînt. După cei 130 de km parcurşi pe Via Aurelia, a început să ne împrăştie pe rînd. Drumul împădurit, îngust şi pustiu, distanţele de 10-15 kilometri între locurile de cazare prin care treceam şi izolarea clădirilor au început să mă neliniştească puţin. Totul a culminat cu fabulosul domeniu Lucifero (nu e banc, aşa îl chema pe proprietar) în care a rămas Marian şi unde urmau să vină şi ceilalţi membri ai juriului. Locul îţi tăia, pur şi simplu, răsuflarea. Părea un decor de film de secol XIX, cu un element de modernitate important: piscina care te lăsa să contempli Toscana, pînă hăt departe.

Pentru că nici o perspectivă din lume, fără mare, nu mă mulţumeşte pe deplin, am avut noroc, şi de data asta, şi ultima escală a făcut-o Renato pentru mine, la Villaggio Capalbio, un resort aflat la doar opt kilometri de plaja perfectă. Puteam să răsuflu uşurată, scăpasem de marea pustietate.

Patru zile în carusel

Capalbio este un festival cu formă fixă. Scurtmetrajele selecţionate aici, indiferent de secţiune, nu trebuie să depăşească 15 minute, şi astfel se respectă cu sfinţenie sloganul: Siate brevi (Fiţi scurţi). Proiecţiile au avut loc în mai multe locaţii, iar orăşelele vechi – Marciano, Orbetello, Capalbio –, cocoţate pe dealuri şi luminate de crepusculă te făceau să te simţi tu însuţi într-un film italian, seară de seară. Atmosfera calmă şi aristocrată, spiritul relaxat al organizatorilor, aerul de vacanţă, întinderea nesfîrşită a colinelor, gusturile şi mirosurile îţi schimbă ritmul şi timpul se dilată. Dacă vrei să ai un desfăşurător fix, pe ore, Capalbio nu e chiar locul potrivit. Trebuie să-ţi laşi încheieturile moi, să te bucuri de aventură şi să interacţionezi cu tot felul de personaje, ca să înţelegi ceva din spiritul festivalului.

Colin Maunoury e selecţionerul festivalului. Francez la origini, e un tip blond şi vorbăreţ, care îţi povesteşte cîte în lună şi-n stele. Anul acesta, secţiunea Focus a fost dedicată filmului românesc. Mihai Chirilov, directorul artistic al TIFF-ului, a ales cele 14 titluri, multe cîştigătoare ale unor premii importante de-a lungul timpului, propunînd un Best Of al Festivalului de film de la Cluj, în materie de scurtmetraje. Uniunea Cineaştilor din România a susţinut prezenţa românească la Festivalul de la Capalbio, iar APFR a fost partener al acestui Focus românesc. Printre ele: Poveste de la Scara C (regia Cristian Nemescu), Megatron (regia Marian Crişan), Un cartuş de Kent şi un pachet de cafea (regia Cristi Puiu), Valuri (regia Adrian Sitaru), Bad Penny (regia Andrei Creţulescu), Superman, Spiderman sau Batman (regia Tudor Giurgiu), Tatăl nostru (regia Sergiu Lupşe).

Tommaso Mottola e directorul festivalului. Înalt, rezervat, impunător. Lui îi reveneau întotdeauna oficiile de gazdă.

Sibilla Paparatti părea că e persoana cea mai lucidă, la orice oră din zi şi din noapte. Un fel de salvatoare a sufletelor rătăcite, căci pe ea o suna toată lumea, să afle cînd şi cu ce ar putea să ajungă dintr-un loc în altul.

O menţiune specială pentru cei care ne-au plimbat cu maşinile pe serpentine şi au făcut uneori, prin întuneric, slalom printre mistreţi: Eros, care în restul timpului se ocupa de tatuaje, şi Sergio, un personaj ca din scurtmetrajele lui Jarmusch, mereu pus pe glume, abulic şi artist. Cînd drumul părea din ce în ce mai periculos, ne destindeam cu o glumă, cu trimitere directă la tragic-comicul film al lui Sergiu Lupşe: „Ştii «Tatăl nostru»? Poate că acum ar fi momentul potrivit să-l spunem pe tot.“

În Maremma, zona aceasta a Italiei în care se află Capalbio, comunitatea de români este numeroasă. Organizatorii au mizat pe un public numeros la proiecţiile din Focus. N-a fost chiar aşa. În încercarea lor de integrare, oamenii veniţi la muncă în străinătate nu sînt chiar mari amatori de filme româneşti. Celor prezenţi în sală, doamna ambasadoare a României, Dana Constantinescu, le-a mulţumit însă pentru interes, iar seara am trecut şi noi pe la petrecerea cu mititei, muzică şi bere, de la Marcel, pe care o organizaseră românii din Capalbio: mese lungi la care stăteau trei generaţii de oameni plecaţi să-şi facă o viaţă nouă, departe de casă.

Competiţie şi premii

Seara în care ecranul a fost montat pe plajă şi am văzut filmele din competiţie pe malul mării mi s-a părut proiecţia cea mai spectaculoasă. Printre cele 15 titluri selecţionate, două au fost româneşti: Colecţia de arome (regia Igor Cobileanski) şi Calea Dunării (regia Sabin Dorohoi), două poveşti emoţionante, cu personaje copii, în care sărăcia părinţilor îi transformă pe cei mici în victime colaterale. Igor Cobileanski a fost recompensat cu premiul pentru regie, iar Sabin Dorohoi a primit premiul pentru imagine.

Cîştigătorul acestei ediţii, Bülent Öztürk, cu filmul Houses With Small Windows, a ales să vorbească în limba kurdă, pe scenă, în timpul ceremoniei, pentru a contextualiza şi mai bine, poate, subiectul filmului său, unul grav şi puternic: condiţia femeii în comunităţile tradiţionale din Turcia. Crima de onoare pe care filmul o aduce în prim-plan funcţionează ca o oglindă necruţătoare pentru absurdul şi barbaria unei lumi.

Se pare că, la această competiţie internaţională de scurtmetraje, juriul a preferat filmele cu mesaj social sau politic, de aceea aş vrea să le fac puţină dreptate şi mai puţin gravelor Where Were You When Michael Jackson Died? (regia Jean Baptiste Pouilloux) şi The Shepherd (regia Sergey Borovkov) şi să le amintesc aici.

În loc de încheiere

După pizza din ultima seară, de la restaurantul unde chelneriţa ne-a răspuns în româneşte – ceea ce e un lucru absolut firesc în Italia –, ne-am oprit la un pahar la Il Frantoio, unde se afla şi centrul festivalului. Ni s-a alăturat Bülent Öztürk. Vorbeam şi, la un moment dat, regizorul îşi dă seama că Marian Crişan, care se află exact lîngă el, este regizorul filmului Morgen, care îi plăcuse enorm şi pe care îl văzuse de mai multe ori. I s-au umplut ochii de lacrimi şi, deşi era trecut de mult de miezul nopţii, şi-a sunat o prietenă în România, să-i spună cu cine stă la masă.

Mi se pare cea mai bună încheiere pentru un festival de film. Mă gîndesc la asta în timp ce mergem cu maşina prin noapte, pe un drum care pare fără sfîrşit. Dacă l-aş fi văzut filmat, cu tot cu cei trei mistreţi care ne priveau fix în lumina farurilor, aş fi zis nu poate fi decît un scurtmetraj reuşit.   

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
„Iuda“ care i-a trădat pe luptătorii anticomuniști, plătit regește. Povestea legendarului Ogoranu care nu a putut fi prins de Securitate timp de aproape trei decenii
Banda lui Ion Gavrilă Ogoranu, din care făceau parte unii din cei mai vestiți luptători anticomuniști, a fost anihilată după au fost infiltrați trădători. Informatorii Miliției și ai Securității primeau bani grei pentru informații despre partizani.
image
Joburile de rutină cresc riscul de declin cognitiv cu 66% și de demență cu 37%, potrivit unui studiu
Conform unui nou studiu, activitatea intensă a creierului la locul de muncă ar putea da roade nu numai în ceea ce privește avansarea în carieră, ci ar putea, de asemenea, să protejeze cogniția și să contribuie la prevenirea demenței pe măsură ce înaintezi în vârstă.
image
Rujeola a început să-i ucidă și pe părinții nevaccinați. Număr record de cazuri
În România avem epidemie de rujeolă, iar situația devine din ce în ce mai gravă: săptămâna trecută s-a înregistrat un record de îmbolnăviri.

HIstoria.ro

image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.
image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.