<i>Cel mai mulţumit sunt de rolul pe care i l-am dat lui Borges</i> <p> - <i>interviu cu Alexandru SOLOMON</i> -

Publicat în Dilema Veche nr. 176 din 23 Iun 2007
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Institutul Cultural Român a proiectat cel mai recent film regizat de Alexandru Solomon, Clara B. (2006, coproducţie Seppia - NDR/ARTE - France 3 Alsace, scenariul Alexandru Solomon şi Corinne Ibram). Clara B. a obţinut Premiul pentru cel mai bun documentar la Festivalul de film DaKino. Prin imagini de arhivă, actualităţi şi fotografii de epocă autentice, filmul spune povestea fictivă a Clarei B., fotograf şi reporter, născută la Strasbourg în 1901, care şi-a petrecut viaţa între Franţa şi Germania. Filmul este o meditaţie asupra memoriei arhivelor şi istoriei secolului XX. Cum s-a născut proiectul acestei ficţiuni documentare? Clara B. este un proiect care mi s-a propus. Un producător din Strasbourg a văzut Marele jaf comunist la un festival şi s-a gîndit că o ficţiune documentară nu ar fi ceva foarte îndepărtat ca stil de ceea ce făcusem pînă atunci. În plus, şi Clara B. urma să trateze cu imagini de arhivă într-un mod mai neconvenţional. Nu vi s-a părut un proiect riscant? A fost cu adevărat riscant, dar în acelaşi timp şi foarte atractiv. Cum îţi asumi imagini autentice şi, mai ales, cum le foloseşti pentru a spune o poveste inventată!? Cum vor şti spectatorii ce este invenţie şi ce este fapt istoric!? Riscul s-a dovedit a fi real: mulţi oameni care au văzut Clara B. cred că ea a existat cu adevărat. Atracţia nu a încetat, dar eu găsesc inutile eforturile unora de a stabili şi decreta ce e cu adevărat filmul documentar. Povestea Clarei B. este adevărată, fiind în egală măsură, după standardele documentarului clasic, o minciună. Dar care este povestea Clarei B.? Există mai multe Clara B., fotografe născute în Europa, la începutul secolului XX, din care ne-am inspirat sau care ne-au confirmat trăsăturile, inventate de noi, ale acestui personaj: Jacqueline Rau, Madame D’Ora, Lisette Model. După cum au existat nenumărate feministe, unele născute chiar în Alsacia (de exemplu, Louise Weiss), care au urmat un traseu similar cu cel pe care l-a împrumutat Clara B. M-am întrebat deseori dacă am fi găsit o femeie fotograf reală care să adune într-un singur destin toate trăsăturile Clarei B. Probabil că nu. Ce o defineşte în mod special ca personaj? Clara B. refuză în repetate rînduri să se definească după regulile contemporanilor ei. După reanexarea Alsaciei de către francezi, nu vrea să îşi renege substratul german şi pleacă la Berlin. Indiferentă la presiunile familiei, îşi asumă homosexualitatea. În urma ascensiunii lui Hitler, redevine franţuzoaică şi... pleacă în America. În fine, este o adeptă a noii Europe care se naşte după război, dar îi e silă de noua demagogie care încearcă să ambaleze după model hollywoodian conceptul Comunităţii Europene. Şi, cu toate astea, nu devine comunistă, ca prietena ei de-o viaţă, Elisa. Recunosc că am adus în film şi o parte din obsesiile mele est-europene. Am rescris tot timpul împreună cu Corinne Ibram subiectul, adică pînă la sfîrşitul montajului. Cum v-aţi documentat şi, de fapt, cum a decurs colaborarea cu scenarista Corinne Ibram? Cînd am fost contactat, Corinne Ibram scrisese deja un sinopsis despre Clara B., în care existau datele acestui personaj: o femeie puternică şi liberă care se naşte pe o frontieră, încercînd apoi, toată viaţa, să armonizeze şi să afirme amestecul de ingrediente cu care s-a născut. Pentru documentare am mers mult pe bicicletă prin Strasbourg, am citit tot ce se putea despre mediul respectiv, am văzut mii de fotografii făcute de femei în prima jumătate a secolului XX. Filmul trebuia rescris şi în funcţie de imaginile de arhivă pe care le alegeam. Faptul că am dat peste filmul de propagandă proeuropeană făcut de americani şi "narat" de Gene Kelly a fost un mare noroc. Pe parcursul filmului, am învăţat o grămadă de lucruri, am devenit mai feminist şi mai european. Ideea că povestea e spusă de un conservator care încearcă să găsească o coerenţă între fotografiile, scrisorile şi carnetele găsite într-un depozit al muzeului a venit cumva firesc. În fond, şi noi ne aflam în aceeaşi situaţie - trebuia să punem ordine printre imagini şi texte. Dar cel mai mulţumit sînt de rolul pe care i l-am dat lui Borges în povestea noastră. Există ipoteza că această Clara B. pleacă în final la Buenos Aires după scriitorul argentinian. Ce "rol" are Borges în film? Prezenţa lui Borges explică cel mai bine starea de transă în care invenţia şi visul ajung să se amestece, prin repetare obsesivă, cu realitatea. Filmul Clara B. este, într-adevăr, o struţo-cămilă, dar una care este mîndră de lipsa ei de puritate. Veţi mai lucra cu Corinne Ibram? Nu ştiu cînd şi cum am să mai lucrez cu Corinne Ibram. Dar legătura mea cu producătorii filmului (firma Seppia din Strasbourg) a continuat. Aşa am reuşit să coproduc, prin HiFilm, Salariu: 110 euro, un documentar de Stephane Lucon şi Nora Agapi. Este vorba despre delocalizarea unei întreprinderi alsaciene în România. Între timp, punem pe picioare împreună cu Seppia un alt lungmetraj documentar despre capitalismul românesc. Cum găsiţi coproducători, avînd în vedere că în România documentarele se fac cu eforturi uriaşe? Cînd nu mă găsesc ei nu e uşor. Durează 3-4 ani să montezi un proiect şi să-l duci la bun sfîrşit. Clara B. a fost un caz fericit: între momentul în care Seppia mi-a făcut propunerea să preiau subiectul şi finalul post-producţiei au trecut numai nouă luni. Esenţial a fost şi faptul că finanţarea era asigurată. Dar fiecare film are altă poveste, nu există nici o garanţie că aplicînd aceleaşi strategii şi apelînd la aceleaşi fonduri, a doua oară va fi mai uşor. Unde a fost difuzat filmul şi cum a fost primit? Clara B. a fost difuzat încă din ianuarie 2006 de Arte, apoi de NDR (televiziunea regională publică din nordul Germaniei) şi de France 3. În România încă nu a fost prezentat decît la festivaluri şi la ICR. În ce etapă sînteţi cu filmul Cold Waves şi cînd îl veţi lansa? Sper ca în vară filmul să fie gata şi să îl prezentăm în premieră la Astra, la Sibiu. Apoi vom încerca să îl distribuim în cinema. TVR este coproducător, deci are drept de difuzare. Le pregătesc o versiune mai substanţială şi mai lungă. Ce urmează? Îmi dau tîrcoale tot felul de poveşti, dar întrucît n-am să le pot face pe toate, va trebui să aleg la un moment dat. Unul dintre ele este menţionat mai sus. ________________ Alexandru Solomon a lucrat ca operator pentru regizori ca Nicolae Mărgineanu, Andrei Blaier, Sinişa Dragin şi Titus Muntean. În 1993, a semnat trei scurtmetraje experimentale alături de Geta Brătescu, apoi a început colaborarea cu regizorul de animaţie Radu Igaszag, din care au rezultat alte trei documentare. A regizat Duo pentru Paoloncel şi Petronom (1994, Cel mai bun film video la Costineşti şi Premiul special la MediaFest), Viaţă de cîine (1998, Cel mai bun documentar la DaKino), Omul cu o mie de ochi (2001, Marele premiu pentru documentar la DaKino, Premiul UCIN pentru scurtmetraj documentar şi premii pentru regie şi imagine la "Cronograf", Chişinău), Franzela exilului (2003, Premiul special al juriului UCIN) şi Marele jaf comunist (2005), prima lui coproducţie internaţională.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Reacții după ce un preot a spus că fetele frumoase, abuzate sexual, trebuie să fie trimise la închisoare. Ministrul Justiției: „Este o invitație la viol!” VIDEO
Preotul Nicolae Tănase, președintele Asociației Pro Vita consideră că fetele frumoase, care au fost victimele unei agresiuni sexuale, „nu sunt chiar nevinovate” și că ar trebui să meargă și ele la închisoare. BOR se delimitează de aceste afirmații.
image
Drogul violului, cel mai periculos, dă dependență de la a treia utilizare. Expert: „Este posibil să asistăm la drame uriaşe”
Psihologul Eduard Bondoc, specialist în medicină la Clinica de Psihiatrie din Craiova, avertizează că cel mai periculos drog este cel cunoscut ca "drogul violului", care este insipid, inodor și incolor.
image
O bătrână din Spania și-a găsit casa ocupată de un cuplu de români. „Am crezut că proprietara a abandonat-o“
Un cuplu din România a stârnit controverse în Spania. Cei doi s-au mutat într-o locuință din cartierul Lavapiés din Madrid.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.