Cînd improvizezi poţi duce spectacolul la nesfîrşit

Publicat în Dilema Veche nr. 248 din 18 Noi 2008
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

- interviu cu Ivo DIMCHEV - Oricine vă vede pe scenă afirmă că nu semănaţi cu nimeni... La începutul carierei a existat totuşi vreo influenţă formatoare? Sigur, nu e ca şi cum m-aş fi descoperit pe mine ca artist într-un anumit moment. Au fost acumulări date de experienţa de a fi pe scenă. Am lucrat într-un teatru experimental în studenţie, timp de patru ani, şi astfel cred că m-am format ca un artist care nu e interesat doar de o anume direcţie şi într-un tip determinat de artă, ci de un discurs care să reprezinte de fapt o sinteză, o formă interdisciplinară de artă. După absolvire, am fost angajat ca actor la Academia Naţională din Sofia, dar simţeam că mă limitez, aşa că am făcut studii de operă, graţie calităţii vocii mele, timp de un an şi, astfel, am învăţat cum să-mi folosesc vocea adecvat. Bineînţeles, am renunţat şi la asta, pentru că interesul meu se îndrepta spre coregrafie şi spre fenomene gen physical theatre. Cînd aţi semnat prima coregrafie? Pe la 23 de ani. Cînd eram încă în facultate am fost invitat de un coregraf să lucrez ca dansator, dar mi-am dat destul de repede seama că vreau să am propriile mele creaţii şi, la un moment dat, chiar am decis să-mi elaborez propriile spectacole. De fapt, la bază sînt actor, iar ceea ce fac se fondează pe calitatea de actor, chiar dacă pe parcus a fost vorba de operă, performance sau coregrafie. Treptat am ajuns să investighez funcţia corpului în arta mea, am experimentat şi teatrul japonez de tip Buto, am explorat din ce în ce mai mult ideea de corporalitate şi funcţia ei în discursul artistic. Revenind la prima întrebare, nu pot spune că ceva anume m-a influenţat în mod specific, ci că influenţele au venit din toate direcţiile, iar eu le-am integrat. Aveţi creaţii în care nu sînteţi implicat neapărat şi ca performer. E vreo diferenţă cînd lucraţi cu alţi artişti? Există diferenţe, desigur. Atunci cînd lucrez cu şi pentru alţi artişti, le explorez limitele fizice şi emoţionale şi încerc să le folosesc la potenţialul maxim, lucrînd cu ei raţional, structurat, în cadre foarte clare. Există o distanţă atunci cînd lucrez cu alţi artişti, distanţă care îmi permite să fiu foarte raţional. Cu mine însumi, lucrez la nivel emoţional, implicarea este de altă factură. Dar publicul? Creaţi avînd în minte un public ţintă? Nu pot spune că am în minte un anume tip de public atunci cînd creez şi cînd interpretez ceva, dar ceea ce pot afirma cu siguranţă e că întotdeauna urc pe scenă cu ideea de mare respect pentru cei care se află în faţa mea, cu ideea că eu mă deschid spre ei şi că prin asta le creez spaţiul prin care ei să ajungă la mine. Că fac tot ce pot ca ei să ia din mine şi de la mine tot ceea ce am de dat. E o formă de vulnerabilitate, pentru că recunosc că nu îmi place să văd artişti care "se simt bine pe scenă", în sensul unei siguranţe ce nu aduce vreo deschidere. Tocmai fragilitatea şi vulnerabilitatea prin care te deschizi ca artist mi se par importante, pentru că astfel oamenii pot ajunge mai aproape de tine. În special, cu spectacolul Concerto, îmi asum un risc, pentru că e un spectacol care nu are o structură prestabilită, şi tocmai asta mi-am şi dorit. Eram cumva sătul de spectacole gîndite, care să asigure o siguranţă din punct de vedere dramaturgic. Eu am văzut Concerto pentru a doua oară, prima dată l-am văzut la Balkan Dance Platform la Atena unde era mai compact. Acum aţi comunicat cu publicul, aţi "spart" cumva personajul şi limbajul lui. La Atena am fost pe scenă o jumătate de oră, iar aici - o oră. Am încercat la Poznan să fac un spectacol compact, ca la Atena, dar am înţeles că era deja prea mult. Într-un astfel de spectacol, dacă îl faci de o oră, trebuie să le dai oamenilor posibilitatea de a mai şi respira. Pe de altă pare, cînd improvizezi, poţi duce spectacolul la nesfîrşit. Opririle din timpul spectacolului erau, de fapt, căutări ale unui unghi din care să pornesc din nou. Aveţi talent pedagogic? Cred că da. Mi s-a dovedit asta în timpul workshop-urilor pe care le-am ţinut în Austria sau în Canada. Sînt foarte fericit de cîte ori sînt invitat să predau, să ţin workshop-uri, să le transmit ceva celorlalţi... a consemnat Gina ŞERBĂNESCU

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
O problemă a unghiilor ar putea fi un semn mai puțin cunoscut al cancerului
Anumite modificări ale unghiilor ar putea fi un semn al problemelor grave de sănătate, inclusiv cancer și artrită reumatoidă. Avertismentul vine din partea dr. Amir Khan, de la ITV. Acesta a recomandat o programare la medic, în cazul în care observăm semnele.
image
Cei mai mari poluatori cu plastic din lume, dezvăluiți de un studiu. Ce companii binecunoscute otrăvesc planeta
Conform rezultatelor unui studiu publicat miercuri, 56 de multinaționale sunt responsabile pentru mai mult de jumătate din poluarea cu plastic la nivel mondial, iar cinci dintre ele sunt responsabile pentru un sfert din această poluare
image
BBC: Ucraina a folosit rachete cu rază lungă de acțiune, livrate în secret de SUA
Ucraina a început să folosească rachete balistice cu rază lungă de acțiune împotriva forțelor rusești. Faptul că armele au fost furnizate în secret de SUA a fost confirmat de către oficialii americani.

HIstoria.ro

image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.