Cetăţeni sau consumatori?

Publicat în Dilema Veche nr. 733 din 8-14 martie 2018
Salutări de la Basel jpeg

Care e misiunea audiovizualului public? Cum ar trebui să funcționeze? Cine trebuie să plătească factura? Asemenea dezbateri animă, periodic, spațiul public european. S-a întîmplat, cel mai recent, în Elveția. Duminica trecută, elvețienii au fost chemați să decidă (cum alfel!) prin referendum dacă mențin sau nu taxa pentru funcționarea mass-mediei publice. Taxa anuală radio-TV se ridică la 451 de franci elveţieni pe gospodărie. E o sumă considerabilă chiar și pentru nivelul veniturilor din această țară, și una dintre cele mai mari taxe radio-TV din Europa. Prin colectarea acestei taxe se strîng anual aproximativ 1,3 miliarde de franci – sumă care asigură cam trei sferturi din cheltuielile de funcționare ale radioului și televiziunii publice (SRF): 17 posturi de radio și 8 posturi de televiziune. E singura societate mass-media care transmite în toate cele patru limbi oficiale ale confederației. Eliminarea acestei taxe ar fi însemnat o finanțare a posturilor publice direct de la bugetul de stat, dar și o reducere drastică a cheltuielilor, inclusiv prin închiderea unor posturi regionale.

Referendumul iniţiat de Partidul Popular şi de liberalii radicali viza desființarea taxei radio-TV și eliminarea oricărei forme de susținere de stat pentru SRF. Inițiativa nu e surprinzătoare. Și în alte state, precum Germania, Austria și Danemarca, partidele conservatoare și populiste au propus eliminarea taxelor radio și TV. În Germania, cel puțin, dezbaterea a avut și un efect pozitiv. Supuse presiunii, mediile publice au fost obligate să-și regîndească oferta, să se reformeze, să-și reafirme valorile, să recîștige încrederea publicului.

În Elveția, adversarii taxei au susținut că atît modelul organizațional al mediei publice, cît și taxa în sine sînt depășite și că elvețienii ar trebui să plătească doar acele conținuturi pe care le și consumă. Mai ales publicul tînăr – care oricum a migrat spre mediul online – nu se regăsește în programele difuzorilor publici. Adversarii taxei susțin că fiecare consumator decide ce plătește și la ce post se uită. E o perspectivă care exclude din ecuație tocmai sensul radioului și al televiziunii publice: acela de a difuza informație și divertisment de calitate. E drept că mediile publice nu mai fac de mult audiență, e adevărat că unele companii private reușesc, la ore de vîrf, să atingă un public mult mai numeros. Adesea, cu bugete mai mici decît posturile de stat. Dar calitatea costă. Iar obiectivul companiilor private nu e calitatea, ci doar audiența cît mai mare. Și profitul. Să mai adaug că aceste companii ar avea cel mai mult de cîștigat de pe urma fragilizării mediilor publice – companiile, nu cetățenii?

La referendumul de duminica trecută, peste 70% din elvețieni au susţinut menţinerea taxei. Guvernul federal, partidele mari precum și numeroase personalități publice au pledat pentru menținerea taxei, care ar reprezenta „o garanție a independenței jurnalistice și a calității relatării“. Mai ales un stat mic, precum Elveția, are nevoie de mass-media publice pentru a putea apăra interesele comunităților culturale, susțin apărătorii taxei.

În opinia guvernului federal, SFR este un furnizor de emisiuni neutru din punct de vedere politic. Această neutralitate ar fi mult fragilizată dacă societatea ar trebui să-și acopere cheltuielile de funcționare din încasări provenite din publicitate. Nu e o surpriză că majoritatea cetățenilor au radioteleviziunea publică: într-o federație de cantoane, într-un stat multicultural și plurilingv a primat, pînă la urmă, argumentul democrației.

Actualul peisaj mediatic merită o dezbatere aprofundată, notează ziarul în limba franceză La Liberté din Fribourg. „Această victorie nu aparține SFR, ci publicului, care a înțeles că o televiziune pur comercială nu poate garanta calitatea“. Tribune de Genève a numit votul de duminică „un moment de răscruce“, adăugînd că, deși cetățenii nu au eliminat taxa, ei nu mai vor să o păstreze în forma sa actuală. Sarcina radioteleviziunii elvețiene e „gigantică“. Ziarul de limba italiană La Regione spune că SRF a fost salvată, dar „viitorul posturilor publice e incert“.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Goana după adeverințele pentru bani în plus la pensie. Ce sume se iau în calcul pe noua lege a pensiilor
Bombardați cu informații despre recalcularea pensiilor și acordarea drepturilor bănești conform legii pensiilor care intră în vigoare la 1 septembrie 2024, pensionarii au luat cu asalt casele de pensii. O parte dintre documentele cu care se prezintă sunt deja în dosar.
image
Cum sunt săpate tunelurile din vestul României. Trenurile vor circula cu 160 km/h prin munte VIDEO
Lucrările de construcție a tunelurilor de pe noua magistrală feroviară din vestul României au acumulat întârzieri, care duc la prelungirea termenului de finalizare a investiției.
image

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.