„Ca pianişti, trebuie să ne adaptăm timpului“ – interviu cu Alexandra DARIESCU

Publicat în Dilema Veche nr. 738 din 12-18 aprilie 2018
„Ca pianişti, trebuie să ne adaptăm timpului“ – interviu cu Alexandra DARIESCU jpeg

Fondată în 1976, Orchestra de Tineret a Uniunii Europene (EUYO), este și astăzi unul dintre cele mai consistente proiecte culturale paneuropene. Sprijinită financiar și nu numai atît de Parlamentul European, cît și de Comisia Europeană, orchestra are ca președinte onorific de drept pe președintele în funcție al Parlamentului European și ca susținători oficiali pe șefii de state și guverne ai tuturor țărilor membre ale Uniunii. Ideea-forță a constituirii ansamblului este, firește, aceea de a face muzică printr-un efort artistic colectiv al tinerilor muzicieni provenind din toate statele UE. În timp, orchestra a colaborat cu cei mai mari muzicieni ai secolului trecut, de la Herbert von Karajan la Claudio Abbado și de la Mstislav Rostropovici la Daniel Barenboim. Începînd cu 2016, conducătorul muzical al orchestrei este Vasili Petrenko, unul dintre cei mai importanți dirijori europeni ai ultimului deceniu, iar Bernard Haitink, o adevărată legendă a baghetei, este dirijor laureat al ansamblului. Din păcate, prezența românească în această orchestră este mai degrabă discretă – dintre cei 137 de membri ai ansamblului, doar doi sînt români: Daniela Tudor (vioară) și Theodor Andreescu (violă). Printre alumni, alături de sute de nume de muzicieni europeni, mai găsim încă doi români: Ioana Mardare (violă) și Victor Savca (contrabas). Totuși, în istoria cu care orchestra se mîndrește, rămîne la loc de cinste colaborarea ei, la un moment dat, cu genialul Radu Lupu.

Orchestra de Tineret a Uniunii Europene va concerta la București, în sala Ateneului, pe 15 aprilie, începînd cu ora 19, sub bagheta conducătorului ei muzical, Vasili Petrenko. În program: Rahmaninov, cel de-al doilea concert pentru pian și orchestră, și Rîmski-Korsakov, binecunoscuta suită „Șeherezada“. În deschiderea concertului, cvartetul AdMusicam Ensemble va cînta „Rustic cvartet“, compoziție semnată de românul Victor Savca, alumnus al ansamblului și membru al cvartetului.

Solista „Concertului nr. 2“ pentru pian de Rahmaninov va fi Alexandra Dariescu, un nume deja foarte cunoscut în arena concertistică internațională. Are 33 de ani, s-a născut la Iași, dar de la 17 ani trăiește la Londra. A studiat la Conservatorul Regal din Manchester și la Conservatorul „Guildhall“ din Londra, a trecut prin stagii de perfecționare cu faimoși maeștri, precum Andras Schiff ori Dimitri Bashkirov, iar acum se află în plină și admirabilă ascensiune, atît din punct de vedere artistic, cît și din punctul de vedere al carierei. Ne-a făcut plăcere să purtăm cu ea următorul dialog.

În concertul din 15 aprilie veți cînta Concertul nr. 2 de Rahmaninov. De ce tocmai acest concert? Și, în general, cum vă alegeți repertoriul?

Concertul de Rahmaninov este unul dintre cele mai iubite concerte de pian și este o alegere perfectă pentru seara de 15 aprilie. Este rezultatul pozitiv al compozitorului după o lungă luptă cu interiorul și este victoria forței creative care învinge frica. Fiecare artist trece prin perioade de temeri, de îndoială de sine. Important este să reușești să treci peste aceste piedici interioare și să perseverezi. Într-un fel, aceasta este traiectoria fiecărui tînăr muzician. Din acest punct de vedere, „Concertul al doilea“ de Rahmaninov este o alegere perfectă pentru colaborarea cu EUYO. Repertoriul meu, în general, este ales cu foarte mare grijă, cu o structură și o strategie foarte bine definite pe termen lung. Acum cîteva zile am venit din Canada, unde am cîntat „Concertul nr. 1“ de Ceaikovski. A doua zi după concertul de la București plec în America, cu „Concertul“ de Grieg. Îmi place diversitatea, dar și emoția pe care o trăiesc prin abilitatea de a schimba repertoriul de la o zi la alta.

Sînteți la prima întîlnire pe scenă cu Vasili Petrenko? Cum ați lucrat cu el? Dacă s-a întîmplat să aveți opțiuni interpretative diferite pentru anumite pasaje din concert, cine s-a impus în cele din urmă?

Am cîntat împreună cu maestrul Petrenko și cu orchestra dumnealui, Royal Liverpool Philharmonic Orchestra, „Concertul nr. 2“ de Șostakovici. Vasili este un dirijor pe care îl respect și-l apreciez. Frumusețea muzicii vine din dialogul permanent cu cei cu care colaborezi și de la care înveți pentru a deveni, de fiecare dată, o versiune mai bună a ta.

Sînteți deja socotită drept una dintre cele mai importante pianiste romantice ale generației dumneavoastră. Vă simțiți mai legată de generația căreia îi aparțineți prin vîrstă sau de o anume tradiție?

Tradiția trebuie respectată și urmată. Dar fiecare artist trebuie să aibă propria voce și să prezinte ceva nou și interesant de fiecare dată cînd pășește pe scenă. Sunetul este cel mai important mediu de comunicare. Pianele se schimbă tot timpul, așa că și noi, ca pianiști, trebuie să ne adaptăm timpului. A avea o viziune și a ști ce vrei să comunici publicului rămîn doi dintre stîlpii mei de bază.

Schnabel spunea despre muzica lui Beethoven că nu trebuie cîntată, ci recompusă de interpret. Aveți genul acesta de abordare în raport cu doi-ul lui Rahmaninov? În general, încercați să transmiteți publicului ce a vrut compozitorul să spună sau socotiți că o compoziție este o provocare pentru afirmarea individualității artistice a interpretului?

După cum spunea unul dintre mentorii mei, Sir Andras Schiff, partitura e Biblia noastră. Trebuie respectat cu sfințenie ce a scris fiecare compozitor în partitură, dar frumusețea muzicii este trăirea diferită a fiecărui interpret și aducerea la viață a notelor de pe hîrtie. Pentru mine, „Concertul al doilea“ de Rahmaninov este bazat pe ce a trăit compozitorul la vremea aceea: lupta continuă de a combate o teamă interioară, un continuu șir de întrebări, dar și un final fericit.

Preferați sala de concert sau studioul de înregistrări?

Ambele. Ceea ce contează sînt inspirația și libertatea. În concert, simți publicul alături de tine în fiecare notă, este un moment care nu va mai putea fi repetat niciodată. În studio, știi că produsul final va rămîne pe vecie.

Preferați recitalul solo sau concertul cu orchestra?

Concertul cu orchestra, unde sînt înconjurată de muzicieni și facem muzică împreună.

Ca să înțelegem mai bine tipul dumneavoastră de sensibilitate pianistică, am să vă pun o întrebare al cărei răspuns developează, cred, multe: cine vă place mai mult, Horowitz sau Rubinstein?

Rubinstein, pentru noblețea, generozitatea și aristocrația din cîntatul dumnealui.

Dacă ați putea călători înapoi în timp și vi s-ar oferi șansa unui unic concert cu unul dintre cei doi mari dirijori Sergiu Celibidache și Herbert von Karajan, pe care l-ați alege?

Pe Sergiu Celibidache.

Ce bucată muzicală pe care n-ați cîntat-o încă în public sau pe disc studiați în această perioadă?

De unde să încep lista? Concertele pentru pian și orchestră de Boulanger și Tailleferre pe care le voi cînta în sezonul următor, precum și integrala preludiilor de Fauré și Messiaen, care vor fi pe următorul meu CD.

Ce va conține și cînd va apărea viitorul dumneavoastră CD?

Noul meu CD va apărea în cîteva zile, mai precis pe 27 aprilie. Se intitulează The Nutcracker and I, by Alexandra Dariescu. Acest CD este cel mai special de pînă acum, pentru că este, de fapt, un audiobook. El cuprinde 15 aranjamente pentru pian ale celebrei partituri a lui Ceaikovski și se bazează pe producția mea cu același titlu pentru pian, balerină și animații digitale. Povestea este scrisă de Jessica Duchen, una dintre cele mai apreciate scriitoare britanice, iar Lindsey Russell, cea mai iubită prezentatoare TV de emisiuni pentru copii, este narator.

Sînt sigur că ascultați și altfel de muzică decît cea căreia v-ați dedicat profesional. Ce astfel de preferințe aveți?

Jazz, în primul rînd, dar ascult orice fel de muzică.

Abia aștept să vă ascult pe 15 aprilie. Vă mulțumesc.

Și eu vă mulțumesc mult!

a consemnat Sever VOINESCU

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Goana după adeverințele pentru bani în plus la pensie. Ce sume se iau în calcul pe noua lege a pensiilor
Bombardați cu informații despre recalcularea pensiilor și acordarea drepturilor bănești conform legii pensiilor care intră în vigoare la 1 septembrie 2024, pensionarii au luat cu asalt casele de pensii. O parte dintre documentele cu care se prezintă sunt deja în dosar.
image
Cum sunt săpate tunelurile din vestul României. Trenurile vor circula cu 160 km/h prin munte VIDEO
Lucrările de construcție a tunelurilor de pe noua magistrală feroviară din vestul României au acumulat întârzieri, care duc la prelungirea termenului de finalizare a investiției.
image

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.