Bucureştiul interbelic: oraşul şi fotografia

Alina ALEXANDRESCU
Publicat în Dilema Veche nr. 98 din 1 Dec 2005
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Societatea în care trăim nu conteneşte să ne surprindă prin tenacitatea cu care caută să-şi definească valorile, identitatea şi o ordine structurală proprie, cu toate că postmodernă, în raport cu alte perioade culturale şi temporale. Un astfel de reper istoric, mereu surprinzător prin metamorfozele sale, este şi cel interbelic, al unei modernităţi eclectice, pline pînă la urmă de "franjurii" spectaculoşi ai noului şi ai vechiului. O astfel de curiozitate a stat şi la baza unui demers internaţional de cercetare academică, destinat publicului larg, la care a participat, din România, Centrul de Excelenţă în Studiul Imaginii, care a organizat, în zilele de 15 şi 16 noiembrie, deschiderea expoziţiei internaţionale itinerante "Nicolae Ionescu (1903-1975) - România şi AGFA Gevaert - Belgia" şi colocviul cu titlul "Bucureştiul interbelic: oraşul şi fotografia". Ambele manifestări culturale au urmărit să (re)interogheze modernitatea europeană dintre cele două războaie mondiale, mai ales prin filtrul imaginilor vizuale ale epocii. Cercetările au fost posibile datorită Proiectului Internaţional PHOTHEREL (PHOTographic HERitage Elearning www.photherel.net ), realizat de Centru în colaborare cu instituţii de cultură şi educaţie din Belgia şi Franţa: Maerlant Centrum (Katholieke Universiteit, Leuven, Belgia), Centre de Formation et de Recherche Continue (Université Toulouse 2 Le Mirail, Franţa), Museum voor Photograhie din Antwerpen. Participanţii la proiect au lucrat, timp de un an de zile, la pregătirea şi mediatizarea mijloacelor de conservare şi cunoaştere a patrimoniului fotografic prin intermediul digitizării. Concluzia şi aplicaţiile propuse se bazează pe faptul că mediul electronic reprezintă o soluţie posibilă pentru stocarea informaţiei înregistrate pe suporturi fragile şi perisabile, cum este cel al fotografiei. Acest fapt a fost demonstrat chiar la deschiderea expoziţiei, din 15 noiembrie, în Sala de Expoziţii a Universităţii de Arhitectură şi Urbanism "Ion Mincu", de către cercetătorii români Marius Purice şi Magda Predescu, prin prezentarea procedurilor de lucru pentru crearea unui ghid de transpunere a imaginilor din format analogic în format digital, destinat unui site comun. Ghidul cuprinde un manual de digitizare, unul de tehnici de analiză a fotografiei şi două expoziţii on-line cu material fotografic din Belgia şi România, accesibile la adresa de web www.photherel.net/exhibitions. Cu aceeaşi ocazie, colaborarea dintre instituţiile româneşti a fost prezentată, cu detalii relevante pentru istoria proiectului, de către Sorin Alexandrescu, director al Centrului şi coordonator al cercetării româneşti, Cătălina Macovei, director al Cabinetului de Stampe al Bibliotecii Academiei Române (unde se află colecţia fotografică procesată), ca şi de Emil Barbu Popescu, rectorul Universităţii de Arhitectură, din partea gazdelor. Expoziţia, aflată pe traseul Leuven-Bucureşti-Toulouse-Antwerpen, rămîne deschisă pînă pe 15 decembrie 2005, de luni pînă vineri, între orele 10,00-18,00. Imaginile româneşti aparţin fotografului Nicolae Ionescu (1903-1975), a cărui carieră a fost marcată de două episoade importante: experienţa de operator la studiourile Lumière din Lyon şi întîlnirea cu Nathan Pathé. De formaţie tipograf, un adevărat autodidact în domeniul fotografiei, el i-a dedicat lumii interbelice, cu o pasiune admirabilă, atît timpul, cît şi resursele sale financiare. După război, în plină perioadă comunistă, Nicolae Ionescu a fost declarat persona non grata. Neputînd să-şi continue activitatea profesională, a fost nevoit să-şi vîndă colecţia de fotografii pentru a se întreţine. Ionescu are vocaţie de documentarist, asemenea lui Charles Marville, Hermann Ruckwardt sau Albert Schultz. Fotograf-cronicar al timpului său, şi-a dorit să ofere publicului mărturii despre "prezentul" interbelic, prin documente vizuale, gîndite special pentru a fi introduse în muzee. Lumea sa nu este una omogenă şi tocmai de aceea fotografiile ilustrează atît modernitatea unui peisaj urban în plină metamorfoză - Bucureştiul, cu ţesutul său arhitectonic -, cît şi pe cea a unei fresce umane, surprinse sub aspectele ei cele mai pitoreşti. Lentila aparatului de fotografiat se opreşte adesea asupra marginalului şi a alterităţii (etnice sau sociale), plasate în zonele periferice, de tranzit, dar şi de interacţiune a diverselor arii culturale. Piaţa, tîrgul, strada, magazinele sînt zone ce compun spaţiul captat cu predilecţie de imagini. Multe dintre acestea au valoare antropologică şi documentară, datorită faptului că prezintă tipologii umane, meserii şi practici aproape dispărute din viaţa contemporană: vînzătorul de pîlnii, saleparul, stelarul sînt doar cîteva ilustrări ale interesului arătat de fotograf pentru dimensiunea exotică, pentru "senzaţionalul" existenţei cotidiene. Spre deosebire de insolitul lumii lui Ionescu, partea belgiană a expoziţiei conţine imagini publicitare realizate în perioada interbelică de firma AGFA Gevaert şi care au ca subiect scene de viaţă privată, portrete şi peisaje urbane standard, destinate unui public mediu burghez. O temă importantă a fotografiilor belgiene o constituie ilustrarea modului de petrecere a timpului liber, corelat statutului social al individului. Alte serii de lucrări sînt constituite din portrete - imagini clasice pentru fotografia interbelică - şi din peisaje, urbane şi naturale, adevărate invitaţii la turism şi călătorie de plăcere. Noile cercetări asupra operei lui Nicolae Ionescu au prilejuit şi organizarea, pe 16 noiembrie, a unui colocviu ştiinţific interdisciplinar, cu tema "Bucureştiul interbelic: oraşul şi fotografia", la care au fost prezenţi specialişti din diverse domenii: arhitectură, artă fotografică şi filmică, literatură, sociologie, istorie şi chiar publicitate. Dezbaterile s-au intersectat în special pe terenul fotografiei documentare şi de artă. Spre exemplu, arhitectura modernistă a Bucureştiului ne apare ca un insert într-un oraş încă medieval în secolul al XIX-lea, construit după "model" balcanic, aşa cum a demonstrat Anca Brătuleanu, în intervenţia sa. Abia dezvoltarea tîrzie a burgheziei orăşeneşti, către începutul veacului următor, va duce la schimbarea imaginii identitare a oraşului. O altă perspectivă asupra fenomenului arhitectonic interbelic, datorată Mihaelei Criticos, a propus fenomenul local al decorativismului ca expresie a dinamicii societăţii bucureştene orientate către integrarea în curentul major european. Arhitectura şi urbanismul, redate de fotograf ca elemente de noutate ale oraşului, au fost discutate, în relaţie cu mentalitatea lumii interbelice, de diverşi istorici ai perioadei, printre care Sorin Alexandrescu, Adrian Silvan Ionescu, Mihai Sorin Rădulescu. Analizele au plecat de la fotografii de epocă, mărturii absolut elocvente ale caracterului cosmopolit atît al aristocraţiei româneşti, cît şi al peisajului urban. Dimensiunea literară şi filosofică a artei vizuale interbelice a interesat discursul Ioanei Pârvulescu, prin studierea raportului dintre textul literar şi imaginea plastică sau fotografică, în timp ce Radu Toma a propus o abordare filosofică a relaţiei dintre Timp şi fotografie, surprinse în "încercarea" acesteia de a capta pe peliculă devenirea şi totodată ireversibilul. În după-amiaza colocviului, Ioana Popescu, Francisc Mraz, Victor Velculescu s-au oprit asupra anumitor dimensiuni particulare ale construcţiei imaginii, ale structurii fotografiei sau ale problemei "viziunii de autor". De asemenea, alocuţiunile Ioanei Tudora, Emanuel Bădescu, precum şi ale unor tineri cercetători, printre care Magda Predescu şi Laura Sima, au prilejuit abordarea unor subiecte diverse ale culturii vizuale interbelice, precum peisagistica, sociologia spaţiului şi chiar publicitate românească. În perioada 1850-1950, Bucureştiul trece printr-un val de schimbări foarte importante pentru istoria sa, în parte determinate de competiţia mai multor modele sociale, culturale, estetice sau economice, fiecare căutînd să-şi impună supremaţia în procesul de modernizare, sub influenţă occidentală. În acest timp, înfruntarea nu mai are loc între ce e nou şi ce e vechi, ci între "noul", devenit foarte repede "vechi", şi capacitatea de rezistenţă a elementelor tradiţionale.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Cât costă minivacanța de 1 Mai-Paște pe Valea Prahovei sau în stațiunea Padina-Peștera
În scurt timp începe minivacanța de 1 Mai-Paște (5 mai 2024), prilej de relaxare și călătorii. Două populare destinații sunt Valea Prahovei și stațiunea Padina-Peștera (Dâmbovița). Ofertele de cazare sunt multiple și variate.
image
Ce ascunde China în Wuhan. Misterele locului de unde a pornit pandemia, dezvăluite de un cunoscut vlogger român VIDEO
Cătălin Stănciulescu, vlogger-ul român devenit celebru pentru în peregrinările sale a făcut interviu cu fratele celebrului baron al drogurilor, Pablo Escobar, a vizitat Wuhan, locul din China de unde a pornit pandemia care a ucis zeci de milioane de oameni.
image
Zboruri din Sibiu, de la 200 de euro biletul. Care sunt destinațiile de vacanță
Se reiau cursele spre cinci destinații de vacanță din această vară, cu un total de zece frecvențe săptămânale, ce vor fi disponibile pentru rezervare la agențiile de turism cu care colaborează aeroportul din Sibiu.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.