Berlin. The show must go on?

Publicat în Dilema Veche nr. 748 din 21-27 iunie 2018
Salutări de la Basel jpeg

Criza de la Volksbühne se adîncește. Tulburările de acolo au depășit deja de multă vreme comunitatea teatrală berlineză: impasul acestei instituții a declanșat reacții în numeroase alte teatre germane și europene. Să ne amintim ce s-a întîmplat. Pe la jumătatea anului trecut, Volksbühne se despărțea de unul dintre cei mai iubiți directori & creatori de teatru din Germania, Frank Castorf. De numele său se leagă succesul național și european al teatrului berlinez: un teatru nonconformist, anti-mainstream, care s-a bazat, în mare parte, pe revizitarea (am putea spune chiar: reinventarea) textelor clasice. Schimbarea din funcție a lui Castorf nu s-a produs peste noapte. Trupa teatrului și publicul știau deja, cu un an înainte, că directorului nu avea să i se mai prelungească contractul pentru încă un mandat; se știa și numele celui care avea să-l înlocuiască; s-au făcut, cu multe luni înainte de preluarea funcției de către Chris Dercon (fost director la Tate Modern), întîlniri cu echipa artistică pentru ca planurile noului director să fie cunoscute de toată lumea. Degeaba… Zeci de proteste, petiții și scrisori deschise blochează, de mai bine de un an, activitatea teatrului. Lui Dercon i s-a reproșat că vrea să facă un teatru comercial, că vrea să abandoneze „teatrul vorbit“ în favoarea unui teatru non-verbal, de mișcare, că privilegiază spectacolul în defavoarea mesajului, pe scurt, că e exact opusul lui Castorf. Nereușind să gestioneze situația, Chris Dercon a și fost obligat să demisioneze, fiind înlocuit cu Klaus Dörr, un manager cultural în al cărui CV apar funcții executive la Schauspiel Stuttgart, Berliner Ensemble, Maxim Gorki Theater… Va fi director interimar pînă în 2020. Asta, dacă va cîștiga sprijin din partea trupei și a publicului, pentru că, pînă una-alta, situația rămîne tensionată.

E un moment zero pentru Volksbühne, e punctul de restart. Doar că teatrul nu mai este în căutarea unui nou director, ci a unui proiect instituțional. Și, deși programarea pare să fi reintrat în normal, teatrul găzduiește mai mult proteste și dezbateri decît spectacole. Artiști, teatrologi, critici, funcționari culturali, manageri, activiști ori simpli spectatori încearcă – parcă în zadar – să reclădească instituția. Unii îi cîntă prohodul lui Frank Castorf – deși marele regizor montează acum la Berliner Ensemble și e curtat de numeroase alte teatre.

Alții cer, pur și simplu, desființarea organelor de conducere ale teatrului și stabilirea unor forme de administrare democratice și nu ierarhice: de pildă, un consiliu de conducere compus din creatori, sociologi, intelectuali progresiști. O idee contrazisă destul de repede prin argumentul că un consiliu ar fi, pînă la urmă, doar un alibi, o modalitate prin care Puterea (primăria, statul etc.) ar legitima preluarea efectivă a conducerii teatrului și, pînă la urmă, reducerea autonomiei decizionale.

Apoi, mai sînt și voci care critică deriva progresistă afirmînd că Volksbühne a fost un spațiu al expresiei teatrale subversive, că acolo s a vorbit, chiar și în vremea RDG, o limbă diferită de cea a oficială, în fine, că libertate înseamnă refuzul conformității inclusiv față de normativele corectitudinii politice. Or, mulți dintre cei care protestează și ocupă holurile instituției vor un teatru angajat antirasist, antisexist, anticapitalist, feminist și pro-diversitate. Cu un lucru par să fie însă toți de acord: teatrul trebuie neapărat să fie social. Doar asupra conținutului nu s-a ajuns la consens. Oricum, dezbaterea – dacă acest vacarm mai poate fi numit dezbatere – se poartă mai degrabă de pe poziții militante. Ceea ce fragilizează întregul demers. Reforma instituției a devenit subiect de dispută între partide (și mișcări) extremiste de tot felul. Implicarea Die Linke complică și mai mult situația.

E, totuși, și ceva pozitiv în toată această agitație. Protestele demonstrează exemplar că teatrul poate deveni o marcă a identității locale și naționale, că poate genera solidarități, că poate structura și mobiliza comunitatea. Efervescența de acum arată atașamentul pe care publicul format prin spectacolele produse vreme de decenii aici îl are față de trupă și față de modelul repertorial. Însă nu doar somnul rațiunii, ci și gîndirea-critică-cu-orice-preț poate naște monștri.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Goana după adeverințele pentru bani în plus la pensie. Ce sume se iau în calcul pe noua lege a pensiilor
Bombardați cu informații despre recalcularea pensiilor și acordarea drepturilor bănești conform legii pensiilor care intră în vigoare la 1 septembrie 2024, pensionarii au luat cu asalt casele de pensii. O parte dintre documentele cu care se prezintă sunt deja în dosar.
image
Cum sunt săpate tunelurile din vestul României. Trenurile vor circula cu 160 km/h prin munte VIDEO
Lucrările de construcție a tunelurilor de pe noua magistrală feroviară din vestul României au acumulat întârzieri, care duc la prelungirea termenului de finalizare a investiției.
image

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.