„Am vrut să arăt că fiecare personaj are adevărul lui subiectiv” - interviu cu regizoarea Cecília FELMÉRI

4 martie 2021
„Am vrut să arăt că fiecare personaj are adevărul lui subiectiv”   interviu cu regizoarea Cecília FELMÉRI jpeg

Cecília Felméri este regizoare și profesoară la Facultatea de Regie a Universităţii Sapientia din Cluj. Filmul Spirala, debutul ei în lungmetraj, este o dramă psihologică despre dificultatea de a lăsa în urmă trecutul. Am sunat-o pe Cecília cu nerăbdarea cinefilului care așteaptă, invitînd-o să povestească cum a interpretat rolul principal în limba maghiară actorul Bogdan Dumitrache și despre explorarea suferinței umane în relația de cuplu. 

Ați terminat facultatea de drept în Cluj, continuînd cu studii teatrale la Tîrgu Mureș și Cluj, apoi ați fost bursieră Erasmus la Budapesta. Ce anume v-a atras către meseria de regizor?

Am terminat liceul la clasă de informatică într-o școală cu profil predominant real, nu prea a existat în dicționarul nostru „meseria de regizor” sau orice meserie artistică. Nu știam ce vreau să fiu, dar știam că vreau să fac ceva care să mă intereseze. În acest sens, am continuat să experimentez și după ce am intrat la facultatea de drept, am fost și jurnalistă la o revistă studențească, apoi am dat concurs la un post de actor păpușar la Teatrul de Păpuși Puck din Cluj și în tot acest proces de căutare am dat admitere și la Facultatea de Film, Fotografie, Media de la Universitatea Sapientia, care tocmai se deschisese în acel an. La facultate am făcut mai întîi animații, apoi cînd am făcut primul meu film cu actori, filmul de diplomă, am ajuns să-mi dau seama că poate asta căutam și aș vrea să mă fac regizor.

Cum ați descrie experiența de actor păpuşar la Teatrul de Păpuşi Puck?

Era primul meu loc de muncă, unde am primit salariu și bonuri de masă, erau contabile, directori, o instituție completă, deci ceva serios. Dar în același timp nu era așa serios, era un joc, un colectiv de artiști mai boemi, puțin nebuni, plini de greșeli și plini de suflet, unde nu trebuia să fii perfect ca să fii acceptat, iar asta pentru mine a fost o revelație. Am fost și în delegații, turnee, festivaluri, am trăit într-o lume complet nouă pentru mine, am lucrat cu mai mulți regizori, am învățat mult de la ei și printre ei.

Acum predați și cursuri de film studenților clujeni. Se poate învăța o meserie atît de personală doar pe internet?

O parte din meserie se poate învăța online, o parte nu prea. Dar, oricum, meseria asta se învață din mers, făcînd filme, problema e că și filmările studențești sînt mai greu de organizat din cauza pandemiei, actorilor li se schimbă zilnic programul, sau intră în carantină. Nimic nu e sigur pînă în ziua filmării.

Ați avut șansa să lucrați și cu asociații de film din Ungaria. Funcționează acestea mai bine față de cele din România?

Nu știu, nu cred. Cred că ce contează din punctul meu de vedere este atitudinea producătorilor față de proiect, iar eu am avut noroc în acest sens.

E complicat să debutezi în lungmetraj?

A fost greu, desigur. Dar nu știu dacă merită să vorbim în acești termeni, pentru că oricît de stresant și greu ar fi fost, dacă mă gîndesc cu ce altceva mi-aș fi petrecut zilele în afară de asta, tot asta aș alege.

Alături de Bogdan Dumitrache, din distribuție mai fac parte Alexandra Borbély și Diána Magdolna Kiss. Cum ați lucrat cu ei și în ce măsura bariera lingvistică a fost sau nu un impediment?

Am lucrat bine, toți sînt actori foarte buni și niște oameni foarte mișto. Bogdan Dumitrache s-a înțeles foarte bine cu întreaga  echipă. Aș spune că bariera lingvistică a fost un impediment în improvizație, în sensul că nu a putut să schimbe sau să adauge la dialog, și nici fetele, pentru că Bogdan nu înțelegea ce spuneau ele. Dar aveam șansa să repetăm și ne permiteam o oarecare libertate de mișcare, iar dacă la repetiții am schimbat ceva în dialog, era timp ca Bogdan să învețe noul text pînă la filmare. Un alt inconvenient era că Bogdan, oricît de bine ar fi învățat textul, tot avea un accent, așadar trebuia dublată vocea lui, lucru de care mi-a părut extrem de rău. Dar ăsta era prețul pentru a putea lucra cu el și dacă ar fi să aleg acum actorul, aș decide tot la fel.

                                

colaj jpg jpeg

                                     Foto: Bogdan Dumitrache, Diána Magdolna Kiss

Care sînt mizele filmului Spirala și de ce ați optat pentru o „dramă psihogică”?

Pentru mine o miză importantă a fost să spun povestea în așa fel încît să arăt că fiecare personaj are adevărul lui subiectiv și nu neapărat că este conștient de adevărul celuilalt, că nu-l înțelege, ori că nu vrea să-l înțeleagă, pentru că dacă ar înțelege, ar trebui să accepte o schimbare, aprobînd ce nu vrea să accepte. Personajele trăiesc lîngă acel lac super frumos, care poate să apară ca un loc de vis pentru oricine, dar care pentru personajele din film este un loc unde se reflectă trăirile lor. Ei văd lacul în felul cum se simt acolo, iar noi vedem lacul doar prin perspectiva lor.

De unde ați pornit cînd ați scris scenariul?

De la o idee proprie, ideea era destul de simplă, deci trebuiau construite toate scenele, personajele, care să spună povestea. Drumul de la idee pînă la scenariul final a fost însă lung.

Lansarea internațională a coincis cu perioada nefastă a ultimului an. Cum gestionați situația?

Mă bucur că am putut participa personal la două dintre festivaluri: la Varșovia, unde a avut loc premiera, și la Cairo. La discuțiile de la sfîrșitul proiecțiilor m-am întîlnit cu reacții ale publicului, deși acestea veneau din spatele măștilor, de la un public foarte sporadic, pentru că sălile nu puteau fi umplute decît la capacitatea de 25%, dar reacțiile au fost bune, iar întrebările din partea spectatorilor, relevante.

Ce alternative sînt pentru cei care vor dori să vadă Spirala?

Deocamdată așteptăm să se deschide cinematografele, asta nu se știe cînd se va întîmpla, sper să fie prezentat filmul la TIFF. Nu știu, e greu de făcut strategie în pandemia asta, e un context dificil, dar aspectul acesta e în cele mai bune mîini, ale Oanei și ale lui Tudor Giurgiu, producătorii filmului în România.

Ce film bun văzut recent ne puteți recomanda?

Eu în ultima perioadă am văzut foarte puține filme, mai mult am citit. Sau am revăzut filme care mi-au plăcut.

a consemnat Roxana CĂLINESCU

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Reacții după ce un preot a spus că fetele frumoase, abuzate sexual, trebuie să fie trimise la închisoare. Ministrul Justiției: „Este o invitație la viol!” VIDEO
Preotul Nicolae Tănase, președintele Asociației Pro Vita consideră că fetele frumoase, care au fost victimele unei agresiuni sexuale, „nu sunt chiar nevinovate” și că ar trebui să meargă și ele la închisoare. BOR se delimitează de aceste afirmații.
image
Drogul violului, cel mai periculos, dă dependență de la a treia utilizare. Expert: „Este posibil să asistăm la drame uriaşe”
Psihologul Eduard Bondoc, specialist în medicină la Clinica de Psihiatrie din Craiova, avertizează că cel mai periculos drog este cel cunoscut ca "drogul violului", care este insipid, inodor și incolor.
image
O bătrână din Spania și-a găsit casa ocupată de un cuplu de români. „Am crezut că proprietara a abandonat-o“
Un cuplu din România a stârnit controverse în Spania. Cei doi s-au mutat într-o locuință din cartierul Lavapiés din Madrid.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.