Tranziţia decadentă a teatrelor muzicale din România

Ioan HOLENDER
Publicat în Dilema Veche nr. 777 din 10-16 ianuarie 2019
Tranziţia decadentă a teatrelor muzicale din România jpeg

Desigur, ne putem întreba de ce tocmai în domeniul instituţiilor de operă din ţară nivelul calitativ şi cantitativ n-ar trebui să urmeze un trend negativ, dacă absolut toate celelalte s-au înrăutăţit de-a lungul infinitei noastre perioade de tranziţie.

Şi totuşi, permiteţi-mi să fac o scurtă investigaţie a motivelor pentru care s-a ajuns în această stare devastatoare. Pe de o parte, numeric vorbind, după Revoluţie au rămas tot atîtea instituţii de operă şi orchestre simfonice cîte au fost şi pe vremea cînd diversitatea petrecerii timpului în ceea ce numim cultură distractivă era infinit mai mică decît astăzi. Numărul reprezentaţiilor artistice susţinute în sălile de spectacol anume construite a scăzut vertiginos, numărul angajaţilor operelor – solişti, orchestră, cor, colaboratori tehnici – a rămas acelaşi, sălile de spectacol sînt închiriate pentru orice şi oricui este dispus să plătească sumele cerute, crescînd astfel bugetul insuficient al instituţiilor, dar diminuînd încasările proprii, ca urmare a scăderii numărului spectacolelor. Dacă pînă în ’89 spectatorul se întreba „Ce se joacă?“, astăzi se întreabă dacă se joacă ceva. Un exemplu al absurdităţii este faptul că în ţara noastră, şi numai în ţara noastră, concertele simfonice se ţin joia şi vinerea, deoarece „week-end-ul“ trebuie să rămînă liber angajaţilor. În toată Europa concertele se ţin sîmbăta şi duminica, şi bineînţeles, în zilele de sărbătoare. Rostul instituţiilor de cultură este de a se orienta după disponibilitatea publicului şi a-i oferi acestuia producţii, publicul cumpără ceea ce se produce. La noi însă, prin puterea sindicatelor şi indiferenţa temătoare a politicului, nu spectatorii sînt cei importanţi, ci comoditatea angajaţilor este cea care primează. Guvernul aflat la putere a majorat considerabil doar salariile angajaţilor instituţiilor muzicale, nu şi bugetul instituţiilor, şi nefăcînd schimbări în sistemul de muncă, a scăzut unilateral şi dăunător randamentul producţiilor instituţiilor.

Permanenta schimbare a ministrului Culturii, cel care răspunde sau, mai bine zis, cel care ar trebui să răspundă de instituţiile naţionale de cultură, are doar efecte negative. Dacă analizăm, chiar şi superficial, schimbarea din ultimii ani a directorilor primei scene muzicale a ţării, Opera Națională București – de la intermediare la intermediari, unii numiţi prin concurs şi demişi prin contestaţii, iar singurul director competent (Răzvan Ioan Dincă), demis prin acuzaţii juridice, dovedite apoi a fi nefondate –, înţelegem atît cauzele scăderii continue a calităţii spectacolelor, precum şi prezentarea unui număr redus de producţii – şi acestea monotone.

Pe scenele teatrelor de operă de frunte ale Europei – de la Viena pînă la Berlin, Londra, Zürich şi Milano – cîntă mulţi solişti români de calitate. Doar din Bulgaria provin mai mulţi cîntăreţi de frunte ai marilor opere din Occident, dar aceştia cîntă regulat şi la Sofia, acceptînd onorarii decente. Bineînţeles că şi soliştii noştri ar cînta cu plăcere, în limita posibilităţilor bugetare, şi „acasă“, dar pentru asta ar trebui să fie invitaţi şi programaţi într-un cadru profesional, aşa cum se întîmplă în alte instituţii de operă, doar la noi nu. Pe cînd în Bulgaria, considerată cea mai săracă ţară membră a UE, Opera din Sofia are în repertoriul ei permanent atît tetralogia wagneriană, cît şi capodoperele Parsifal şi Tristan şi Isolda, cîntate în întregime de soliştii ansamblului operei. La ONB se prezintă mereu aceleaşi lucrări arhicunoscute, în producţii în general vechi şi arhiconservatoare.

La ONB, ori s-au organizat „Gale“ cu onorarii fabuloase, ori a cîntat directorul instituţiei în mai toate cele programate, pe lîngă cei angajaţi, în sensul că „asta avem, asta facem“. Nu vrem să deranjăm pe nimeni şi nici nu dorim să fim deranjaţi, asemenea politicienilor, care sînt multumiţi că-şi pot păstra postul.

Gîndindu-mă la numeroasele vizite la Opera din Viena ale oficialilor participanţi la diferitele conferinţe organizate în perioada în care Austria a deţinut președinţia Consiliul Uniunii Europene, sper doar ca invitaţii la Bucureşti să nu se perinde prin Piaţa Operei în următoarele şase luni.

header piese jpg
Sfaturi pentru conducătorii care apreciază piese auto online de calitate și serviciile unor profesioniști
Achiziționarea de piese auto online poate fi o modalitate convenabilă și eficientă de a-ți repara sau întreține mașina.
masa de paste jpg
Cum să aranjezi o masă festivă perfectă: trei sfaturi utile
Nu mai este mult până la sărbătorile de Paște. Chiar dacă poate părea cam devreme să începi pregătirile de sărbătoare, poți începe planificarea de pe acum dacă vrei să-ți impresionezi invitații.
caine in vacanta jpg
Cum să îți pregătești câinele pentru călătorii: 6 sfaturi pentru o vacanță fără probleme
Te pregătești să pleci în prima vacanță alături de câinele tău? Experiența de a pleca într-o călătorie cu cel mai bun prieten al tău poate fi una inedită, care te va încărca cu amintiri plăcute.
image png
Lumea în care trăim
Trăim ceea ce poartă numele de „marea epuizare”.
image png
Flori, lumi și profesoare
Flori le-am dus de cîte ori am avut ocazia, la propriu sau la figurat.
image png
Cît de puțin ne lipsește...
Zic alți psihologi: nu pierde copilul interior, „accesează-l”, joacă-te, have fun! Aiurea!
image png
Zoe, fii feminină!
În prezent, cînd vorbim despre feminism, nu ne mai raportăm la structura rațională a lui Beauvoir, ci la extremismele de tipul Solanas.
p 20 Aleksei Navalnîi WC jpg
O întrebare greu de ocolit
Pentru noi, astăzi, răul şi suferinţa nu sînt doar mari teme teoretice. Nici nu se limitează la experienţa lor privată.
image png
Tîlcuirile tradiției isihaste
O luminoasă excepție de la această triumfală decadență e de găsit în lucrarea Părintelui Agapie Corbu.
1038 21a centrul comunitar din Chiojdu, 2023 jpg
Arhitectura interesului public
Arhitectura interesului public reprezintă o dezvoltare rizomatică orizontală la nivel local.
p 24 M Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Un preot din Spania, împreună cu partenerul său, au fost arestați pentru că ar fi făcut trafic cu Viagra.
image png
Pe ce te bazezi?
Pe măsură ce avansez în vîrstă, tind să cred că ceea ce numim intuiție se bazează pe experiența noastră de viață.
image png
De primăvară
Florile înșiruite mai sus se vindeau pe stradă, din loc în loc, înveselind-o. Schimbînd-o.
image png
Școli private, școli de fițe?
Nu se schimbase nimic, eram din nou o guvernantă „creativă”.
p 20 Valentina Covaci jpeg
Cum vorbim despre Dumnezeu
Merită să explorăm ce spune asta despre societatea noastră și despre discursul public din România.
image png
Călătorii în istoria cultului
A doua carte este o monografie asupra unui obiect liturgic esențial, pe care doar slujitorii îl pot vedea în altar: Antimisul. Origine, istorie, sfințire (Editura Basilica, 2023).
p 21 Geneva WC jpg
Nostalgii helvete
Job-ul (le petit boulot) pe care mi l-am dorit cel mai mult a fost cel de asistent plimbat căței genevezi.
p 24 M  Chivu 2 jpg
Cu ochii-n 3,14
● Un gunoier își dirijează colegul de la volanul autospecialei: „Dă-i, dă-i, dă-i! / Dă-i, că merge, dă-i!”. O versificație relativ salubră. (M. P.)
image png
Acceptăm prinți!
Termenul „sindromul Cenușăreasa” a fost folosit pentru prima dată de dr. Peter K. Lewin într-o scrisoare către Canadian Medical Association Journal, în 1976.
image png
Mama și tarabele
Mama, deși avea gusturi mai nobile și, atunci cînd se juca, îi plăcea să se joace mai luxos, înțelegea și nevoia mea de kitsch-ul nu chiar dulce, ci simpatic.
image png
Tramvaie
Timpul de așteptare e afișat electronic și calculat la secundă.
image png
După 20 de ani: cît ne-a schimbat Facebook viețile?
În 2020, Facebook anunța că nu va verifica reclamele politicienilor pe platformele sale, permițînd astfel și publicarea informațiilor false.
p 20 WC jpg
Proba gustului
Se susţine şi în Vechiul Testament, şi în Noul Testament, spunea Andrei Pleşu într-un curs de angelologie, că „omul e bine să aibă sare, adică să aibă gust bun...
p 21 WC jpg
Natura, industria și designul biofil
Mă refer la vegetația care urcă pe terasele zgîrie-norilor, într-un elan care amintește de literatura SF post-apocaliptică sau de imaginile.

Adevarul.ro

image
Ucrainenii au distrus un vehicul blindat rusesc rar, proiectat pentru a transporta liderii ruși în caz unui atac nuclear, biologic sau chimic
Ucraina a distrus un vehicul blindat rusesc rar folosit pentru prima dată la dezastrul nuclear de la Cernobîl .
image
Geamăna siameză Abby Hensel s-a căsătorit. Motivul pentru care femeile nu au recurs la operația de separare VIDEO
Una dintre cunoscutele gemene siameze Abby și Brittany Hensel și-a găsit dragostea adevărată. Conform Mirror, tânăra Abby Hensel, în vârstă de 34 de ani, s-a căsătorit cu Josh Bowling, asistent medical și veteran al armatei Statelor Unite.
image
Un român care a cumpărat de pe Facebook un permis fals de conducere s-a dus la poliție să-l reînnoiască
Un bărbat din Alba Iulia a fost condamnat la 4 luni și 20 de zile de pușcărie, pentru complicitate la fals în legătură cu permisul său de conducere.

HIstoria.ro

image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.
image
Procesul „Numai o guriță”, o noutate pentru justiția română la început de secol XX
În primăvara anului 1912, pictorul Gore Mircescu îl aducea în fața justiției pe librarul Constantin Sfetea, pe motivul reproducerii neautorizate a uneia din lucrările sale – „Numai o guriță” – pe care cel din urmă o folosise la ilustrarea unor cărți poștale.