Amintirea arborelui care a fost

Publicat în Dilema Veche nr. 427 din 19 - 25 aprilie 2012
Amintirea arborelui care a fost jpeg

Atunci cînd se discută despre material şi tehnică în contextul larg al arhitecturii, de cele mai multe ori discuţia alunecă într-o zonă strictă. Există o abordare directă care ţine cont de indicatori, parametri, coeficienţi, caracteristici dintre cele mai variate şi eventuale performanţe. În acest context, materialul, chiar natural, sfîrşeşte prin a deveni pură tehnologie.

Lemnul este unul dintre materialele care funcţionează dincolo de un asemenea tip de abordare sumară. Tocmai dimensiunea sa profundă poate reprezenta pretext şi argument arhitectural. Îmi vin în minte două exemple, situate pe poziţii evident diferite, dar care au meritul de a cuprinde atît devenirea lemnului şi amintirea arborelui care va fi fost, cît şi suma sensurilor referitoare la articularea spaţiului.

Cel dintîi se referă la Mănăstirea dintr-un Lemn. În „povestea“ reluată de-a lungul vremii de mai multe surse şi în formule apropiate, un călugăr (sau cioban, după o altă versiune) ar fi visat o icoană iar o voce venită „de sus“ i-ar fi indicat arborele în trunchiul căruia o putea afla. Tăind copacul, omul găsi într-adevăr icoana; apoi, din lemnul arborelui, pe chiar locul în care acesta se înălţase, a construit bisericuţa mănăstirii de mai tîrziu. Pentru oricine ajunge la Mănăstirea dintr-un Lemn şi vede astăzi arborii seculari rămaşi încă în jurul bisericuţei de lemn, „povestea“ pare dintr-odată plauzibilă: dimensiunile impresionante ale acestora ar face cu uşurinţă posibilă construcţia. Acel „dintr-un lemn“ din denumirea locului numeşte atît materialul ca existenţă concretă, palpabilă, sub forma materialului/elementului de construcţie, cît mai ales amintirea arborelui secular care va fi fost – dintr-un copac. Bisericuţa aceasta se ridică pe chiar locul arborelui din care a fost construită!

Conform lui Heidegger, termenul de spaţiu (Raum) definea, în formula sa de început (Rum), acel loc eliberat pentru aşezarea unei tabere, spaţiul destinat unei ulterioare edificări/locuiri. În acest context, scenariul înălţării bisericuţei de lemn oferă un exemplu concret. Doborînd arborele se obţin loc şi material pentru construcţie. Doborînd arborele, icoana se dezvăluie drept nou reper. Semnificaţia este dublă. Această succesiune alternînd registrul concret, topografic, cu cel spiritual, are o singură constantă – lemnul. Lemnul/copacul există ca marcaj al unei origini după cum trecerea sa în registrul materialului de construcţie aduce cu sine delimitarea spaţiului fizic, dar şi aşezarea în spaţiul credinţei. Arborele dispare ca formă, rămînînd însă al locului. Face loc bisericuţei trecînd discret în structura acesteia, unic şi suficient pentru acest scop.

Cel de-al doilea exemplu, asemănător, dar atît de diferit, se referă la capela numită „Bruder Klaus“ a arhitectului elveţian Peter Zumthor. Închinată patronului spiritual al Elveţiei, sihastrul Niklaus von Flüe cunoscut mai apoi drept Bruder Klaus (Fratele Klaus), aceasta este ridicată după un scenariu atent urmărit, scenariu situat la limita ritualului: trunchiurile a 112 copaci sînt aşezate laolaltă astfel încît să formeze un fel de trunchi de con, cu deschiderea liberă la partea superioară. Peste această structură se toarnă 24 de straturi de beton, munca fiind pe de-a-ntregul manuală, făcută de către fermierii locului laolaltă cu rudele şi prietenii. Ulterior, trunchiurilor rămase la interior le este dat foc – urmele lor rămîn însă în carnea betonului înnegrit de fum.

În acest caz, devenirea lemnului este una extinsă: amintirea arborelui ce va fi fost ajunge, în cele din urmă, trecînd prin ipostaza trunchiurilor utilizate drept cofraj şi avînd încă substanţă proprie, amprentă păstrată doar în plastica betonului. Memoria lemnului este transferată prin foc fără a-şi pierde din sens. Lemnul rămîne evident ca prezenţă, chiar în absenţă: în vreme ce betonul înnegrit caută să imite siluetele întunecate ale arborilor din pădure, textura sa este un perfect mulaj după scoarţa aspră a acestora. Lemnul viu dispare în foc lăsînd betonul purificat să-i devină apostol. Alegerea materialului are tot un dublu sens, atingînd atît un spaţiu concret, cît şi unul aparţinînd unei alte ordini. Trunchiurile copacilor ce vor fi fost sînt iniţial aşezate laolaltă într-o structură verticală, dar statică, ce devine, de fapt, reper pentru spaţiul plat şi egal al cîmpului din jur. La interior, însă, structura capătă sensul dinamic al unei mişcări verticale: lumina intrată prin „ochiul“ îngust lăsat la partea de sus, de-a lungul trunchiurilor verticale, devine stea cu miez şi raze. Recuperarea punctuală a unui trecut semnificativ este evidentă: în cea dintîi dintre viziunile sale, Fratele Klaus văzuse o astfel de stea divină, pe cînd se afla încă în pîntecele mamei. Astfel, structura amprentată de arborii ce vor fi fost este orientată atît în plan fizic, dar mai cu seamă în cel transcendent – la exterior reper topografic, la interior trimitere aducînd cu sine sensurile originare din contextul existenţei Fratelui Klaus.

Cele două ipostaze în care apare lemnul suferă asemănări, dar şi deosebiri. Pe de-o parte, avem de-a face cu generarea şi mai apoi orientarea unor spaţii fizice concrete, ambele în directă legătură cu arborele ce va fi fost. Faptul că acesta mai există încă în elementele unei structuri vizibile sau doar simpla sa amprentă mai dăinuie în epiderma altui material reprezintă doar un mod diferit de a expune devenirea materialului. În ambele exemple avem de-a face cu un lemn care se retrage, într-un fel sau altul, în plan secund, lăsînd în faţă semnificaţia şi referinţele pe care le-a adus cu sine. Dacă în cazul bisericuţei dintre arbori seculari lemnul era materialul la îndemînă, materialul disponibil la faţa locului, chiar dacă dublat de un mesaj revelat, în cazul capelei închinate Fratelui Klaus, alegerea materialului este una independentă. Nu disponibilitatea materialului este importantă, cît semnificaţia acestuia în scenariul edificării. Contează sensul adus laolaltă cu propria-i substanţă, dar şi disponibilitatea de a fi parte a unui „ritual“ constructiv şi de a lăsa, mai apoi, o mărturie „înregistrată“.

Pe de altă parte, materialul laolaltă cu suma de ipostaze anterioare trimite către un înţeles originar. Acesta este fie unul cu impact amplu, precum ctitorirea unei biserici revelate, fie are o semnificaţie individuală referindu-se la vremea fătului din pîntecele mamei. Oricare din cele două, însă, oferă reper şi orientare pentru un alt fel de spaţiu, pentru un alt fel de coordonate.

Lemnul, ca prezenţă, este capabil a declanşa o arhivă concretă de înţelesuri şi valori, fie că ni le mai aducem aminte, fie că le-am uitat, fie că le dăm importanţă, fie că nu. Este suficientă disponibilitatea pentru urmărirea firului… Excepţie fac, poate, doar acele gesturi arhitecturale în care lemnul ajunge să fie utilizat exclusiv pentru caracteristicile sale tehnice ori pur şi simplu datorită accesului rapid la resursa de material. Dar în aceste cazuri, în locul său s-ar fi putut regăsi foarte bine oricare alt material disponibil în condiţiile respective. Alegerea este determinată de eficienţă şi mult prea puţin de materialul în sine.

Implicarea tehnologică şi tehnica avansată, în mod evident făcînd carieră în domeniul programelor de arhitectură, nuanţează tocmai această zestre, încă neexplorată pe deplin, a materialului. Acum, în momentul în care avem materiale cu prezenţă imediată, special create pentru a rezolva probleme imediate, materiale performante respectînd condiţionări şi exigenţe exclusiv tehnice, lemnul are şansa unui nou grad de libertate: eliberat de constrîngerea structurală, îi rămîne deschisă zona propriei expresivităţi şi a propriei ascendenţe. Lemnul poate trece din zona argumentelor în spaţiul sensurilor.

aprilie 2012  

Horia Dinulescu este dr. arhitect.

Foto: H. Dinulescu

Sanatatea ficatului  Cum identifici semnele unui ficat bolnav jpg
Sănătatea ficatului: Cum identifici semnele unui ficat bolnav
Ficatul este un organ vital în corpul omului, fiind implicat în sute de procese, printre care: digerarea alimentelor, eliminarea deșeurilor din organism și producerea unor factori de coagulare care facilitează circulația sângelui.
Rolul esential al adjuvantilor in optimizarea pesticidelor jpg
Rolul esențial al adjuvanților în optimizarea pesticidelor
Condițiile de mediu, intemperiile, buruienile, precum și bolile și dăunătorii plantelor reprezintă tot atâtea provocări pentru fermierii moderni.
IMG 20240408 WA0011 jpg
Casa Memorială „Amza Pellea”, din Băilești, a fost redeschisă publicului
Manifestările dedicate cinstirii memoriei îndrăgitului actor român, născut în inima Olteniei, au debutat pe 6 aprilie, pe scena Teatrului Național Marin Sorescu din Craiova, locul în care și-a început fascinanta călătorie în lumea artistică.
pompy ciepła (2) jpg
Pompe de căldură - utilizarea, funcționarea și tipurile acestora
În ultimii ani, pompe de căldură s-au remarcat intre dispozitivele utilizate în sistemele moderne de încălzire.
header piese jpg
Sfaturi pentru conducătorii care apreciază piese auto online de calitate și serviciile unor profesioniști
Achiziționarea de piese auto online poate fi o modalitate convenabilă și eficientă de a-ți repara sau întreține mașina.
masa de paste jpg
Cum să aranjezi o masă festivă perfectă: trei sfaturi utile
Nu mai este mult până la sărbătorile de Paște. Chiar dacă poate părea cam devreme să începi pregătirile de sărbătoare, poți începe planificarea de pe acum dacă vrei să-ți impresionezi invitații.
caine in vacanta jpg
Cum să îți pregătești câinele pentru călătorii: 6 sfaturi pentru o vacanță fără probleme
Te pregătești să pleci în prima vacanță alături de câinele tău? Experiența de a pleca într-o călătorie cu cel mai bun prieten al tău poate fi una inedită, care te va încărca cu amintiri plăcute.
image png
Lumea în care trăim
Trăim ceea ce poartă numele de „marea epuizare”.
image png
Flori, lumi și profesoare
Flori le-am dus de cîte ori am avut ocazia, la propriu sau la figurat.
image png
Cît de puțin ne lipsește...
Zic alți psihologi: nu pierde copilul interior, „accesează-l”, joacă-te, have fun! Aiurea!
image png
Zoe, fii feminină!
În prezent, cînd vorbim despre feminism, nu ne mai raportăm la structura rațională a lui Beauvoir, ci la extremismele de tipul Solanas.
p 20 Aleksei Navalnîi WC jpg
O întrebare greu de ocolit
Pentru noi, astăzi, răul şi suferinţa nu sînt doar mari teme teoretice. Nici nu se limitează la experienţa lor privată.
image png
Tîlcuirile tradiției isihaste
O luminoasă excepție de la această triumfală decadență e de găsit în lucrarea Părintelui Agapie Corbu.
1038 21a centrul comunitar din Chiojdu, 2023 jpg
Arhitectura interesului public
Arhitectura interesului public reprezintă o dezvoltare rizomatică orizontală la nivel local.
p 24 M Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Un preot din Spania, împreună cu partenerul său, au fost arestați pentru că ar fi făcut trafic cu Viagra.
image png
Pe ce te bazezi?
Pe măsură ce avansez în vîrstă, tind să cred că ceea ce numim intuiție se bazează pe experiența noastră de viață.
image png
De primăvară
Florile înșiruite mai sus se vindeau pe stradă, din loc în loc, înveselind-o. Schimbînd-o.
image png
Școli private, școli de fițe?
Nu se schimbase nimic, eram din nou o guvernantă „creativă”.
p 20 Valentina Covaci jpeg
Cum vorbim despre Dumnezeu
Merită să explorăm ce spune asta despre societatea noastră și despre discursul public din România.
image png
Călătorii în istoria cultului
A doua carte este o monografie asupra unui obiect liturgic esențial, pe care doar slujitorii îl pot vedea în altar: Antimisul. Origine, istorie, sfințire (Editura Basilica, 2023).
p 21 Geneva WC jpg
Nostalgii helvete
Job-ul (le petit boulot) pe care mi l-am dorit cel mai mult a fost cel de asistent plimbat căței genevezi.
p 24 M  Chivu 2 jpg
Cu ochii-n 3,14
● Un gunoier își dirijează colegul de la volanul autospecialei: „Dă-i, dă-i, dă-i! / Dă-i, că merge, dă-i!”. O versificație relativ salubră. (M. P.)
image png
Acceptăm prinți!
Termenul „sindromul Cenușăreasa” a fost folosit pentru prima dată de dr. Peter K. Lewin într-o scrisoare către Canadian Medical Association Journal, în 1976.
image png
Mama și tarabele
Mama, deși avea gusturi mai nobile și, atunci cînd se juca, îi plăcea să se joace mai luxos, înțelegea și nevoia mea de kitsch-ul nu chiar dulce, ci simpatic.

Adevarul.ro

image
Scene horror în centrul Londrei. Mai mulți cai plini de sânge și-au aruncat călăreții și au lovit mașini și oameni VIDEO
Cinci cai ai Household Cavalry au rămas liberi în centrul Londrei după ce și-au aruncat călăreții militari în timpul exercițiului de miercuri dimineață, potrivit Daily Mail Online.
image
8 obiceiuri care te fac să îmbătrânești mai repede. Ai putea trăi cu 20 de ani mai mult
Experții în longevitate avertizează asupra comportamentelor care provoacă „daune celulare”. Chiar dacă nu putem încetini timpul, îi putem încetini efectele asupra noastră, potrivit experților. Cheia este să facem alegeri mai sănătoase și să ne dezicem de câteva obiceiuri.
image
Amănuntul care l-a scăpat de nouă ani de puşcărie pe un şofer fără permis, care a ucis trei femei
Un şofer iresponsabil, care a comis un grav accident rutier în apropiere de oraşul Târgu Neamţ, a fost aspru condamnat în primă instanţă, dar magistraţii de la instanţa superioară au decis altceva.

HIstoria.ro

image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.