Numai pentru abonati

Adrian CIOROIANU | Poveşti suprapuse

Cruciada lui Breivik. Şi ce cred arabii

Teribilul atentat din 22 iulie a.c. ne-a pus în faţa evidenţei: în Europa – inclusiv în state prin definiţie paşnice, precum Danemarca, Norvegia, Finlanda, Suedia ş.a. – teama de imigraţie, de mondializare şi multiculturalism (şi în particular teama de ofensiva infiltraţionistă a islamului) duce spre structurarea unei extreme drepte înnoite la faţă. Acest fundamentalism creştin al secolului XXI îşi revendică mize mari.

 

10 comentarii 6153 vizualizări
Aparut in Dilema veche, nr. 390, 4-10 august 2011

comentatori, optimişti sau nu, autorul vă salută!

... şi cîteva răspunsuri celor care merită:
* akedia - sună cam radial ce spuneţi - nu credeţi? unele dintre probleme sînt reale, dar nu cred că le putem rezolva aşa.
* musafilos - în locul liderilor norvegieni, dvs. n-aţi fi spus tot asta?
* fra diavolo - ba da, cazul turciei mi se pare chiar important. în toamnă îmi apare la Curtea veche o carte în care-i dedic un capitol. dacă vă interesează...
* ella - în vremea clasică se spunea "la roma te porţi ca romanii". pe fond, aveţi dreptate. problema e: care-i forma în care să-i determinăm să facă asta?
* michael_mihai - cred totuşi că şi dimensiunea culturală e foarte importantă. ea iese la iveală mai ales in timpuri de restrişte economică, nu credeţi?
--- mulţumiri tuturor comentatorilor de bun simţ,
ne mai citim,
best,adrian c.

Liberalism si multiculturalism

Trei observatii.

La nivel de etos politic, motivul pentru care societatile europene au o datorie sa acorde drepturi specifice pentru minoritatile culturale este acela ca societatile europene sunt democratii constitutionale in care libertatea de gandire si non-discriminarea pe principii religioase sunt principii fundamentale. Aceste societati recunosc, la nivel teoretic, nevoia individului de a se manifesta in cadrul unei comunitati si de a participa activ la viata acesteia. Daca aceste societati vor sa ramana consecvente in reproducerea valorilor lor politice, ele trebuie sa acorde drepturi specifice si de grup, sa imbratisese pluralismul legal si sa nu discrimineze intre cetateni pe principii de religie, etnie, culoare, etc.

La nivel politic. Ceea ce se uita de multe ori cand vorbim despre "problema" multiculturalismului este faptul ca minoritatile culturale sunt de cele mai multe ori minoritati economice. Cei de dreapta care pun problema in termeni de conflict cultural vor sa evite o discutie serioasa despre inegalitati economice intre grupuri, discutie care ar fi mult mai prejudicioasa intereselor proprii. In alte cuvinte, evitam problema fundamentala si dam vina pe cultura, cand ar trebui sa vedem care sunt originile economice ale problemei in cadrul societatilor vestice.

Islamism vs civilizatie

Accesul populatiei islamice in Europa si SUA ar fi trebuit permis doar cu respectarea legislatiei tarilor gazda care sa excluda modul de viata musulman. Atat timp cat ei, in tarile lor obliga pe toti cei veniti sa le respecte religia care = legislatie, atat timp cat o europeanca nu mai are niciun drept odata ce paseste intr-o tara araba, fiind tratata aidoma unui animal de casa dupa cum sunt tratate si femeile lor, la fel si cei care renunta la tara lor de origine trebuie sa se adapteze din toate punctele de vedere civilizatiei europene. Cred ca asta este ceea ce-i revolta pe europeni (nemailuand in calcul traficul de droguri, arme, carne vie, acte de terorism, samd, care reprezinta businessul majoritatii musulmanilor veniti in Europa si SUA) si-i determina pe niste dezaxati sa reactioneze violent. Nu sunt nationalista, nu sunt adepta unui raspuns violent pentru cei agresivi ci sunt de parere ca cei care aleg o alta tara decat cea de origine in care sa traiasca o perioada sau toata viata, sa-si adapteze modul de trai, obiceiurile, religia, samd la cele ale poporului respectiv.

o problema reala

Unul dintre cele mai bune articole ale domnului istoric pe acest an. De ce? Pentru ca problema e reala. Occidentul imbatraneste (vezi Germania, Suedia, Italia etc.), iar lumea Islamului, mai tanara si mai dinamica, n-o vom putea opri o vesnicie pe insula Lampedusa. Domnule Cioroianu, cred ca aceste articole va prind cel mai bine. Chiar daca nu puteti aici exersa umorul si ironia in care se vede ca va simtiti foarte bine, pe acest gen de teme cred ca merita insistat. Macar Dilema veche s-o faca, daca pentru restul presei ro. ele nu exista. Si o intrebare: nu vi se pare demn de studiat cazul Turciei de azi?

insistenta norvegienilor

Si, oare, insistenta norvegienilor de a spune ca nimic din nebunia lui Breivik nu i-i reprezinta cum trebuie inteleasa? Nu este el personalitatea excesiva, ca o "monstruozitate" in sens etimologic, pentru ceva ce e prezent in norma societatii, dincolo de vitrina cama-nordic-politicos-educata-corecta politic si oarba la diferentele rasiale s-au etnice?

Spre groapa comuna

Multiculturalismul și corectitudinea politică sunt cele mai mari prostii ale umanitații europeene și merg mână în mână cu celelalte transgresiuni abjecte ale liberalismului cum ar fi legalizarea căsătoriilor homosexuale, zoofilia in plin avânt (sau deraierea erotic-afectivă a „iubitorilor de animale” cum se autointitulează cum grano salis respectivii), pedofilia etc. Răspunsul anemic al liberalismului la invazia primitivismului islamic(incluzând imbecili și suferinzi psihic de teapa pastorul din Florida și mai recentul dezaxat norvegian) ma face să cred că ne aflăm intr-adevăr la capătul unui drum de civilizație. Barbaria are forță (și e pe deplin conștientă de ea) iar homosexualii, pedofilii și zoofilii occidentului n-au ce să-i opună. Europa e pustie de europeni și se indreaptă spre o groapă ignobilă. Europenii sunt, la rândul lor, pustiiți de ei înșiși. Într-un aforism din nu mai știu ce carte Cioran observa că la o oră târzie, în metroul parizian, erau indivizi din toate colțurile lumii. După înfățișare, doar el era din partea locului. Ce ironie! Un vegan (cu pronunțate accente psihopate și care se ocupa de „salvarea” doar a pisicilor planetei) mi-a declarat de curând că animalele sunt nevinovate, raiul pisicesc îl așteaptă și că e perfect moral (și dezirabil) să ucizi ființe omenești întrucât acestea sunt rele și o merită pe deplin. „A sunat ceasul închiderii în Grădinile Occidentului”. Ocup și eu un loc, nu vreau să ratez spectacolul dispariției unei civilizații.

Penibil!

Deci tu spui ca de vina sunt homosexualii?
Logic!
Si nu ti-e rusine pentru cat de penibil esti ajungand la rationamentul asta??
Ce legatura au homosexualii cu toate astea?
Un argument? ()macar unul, te rog, asa, pentru binele tau)
Multumesc

Altă deraiere

Îmi pare rău s-o spun, dar mesajul ăsta e inca mai iesit de pe șine decît
articolul original.

Da, trebuie sa nu exagerăm cu iubirea de animale, dar intervenția asta
pare obsedată cu animalele, iubitorii de animale și mai și amesteca
borcanele cu ura față de homosexuali. De parcă o pisică gay i-a furat
semnatarului de copil ciorapii din baie și n-a putut-o ierta niciodată.

În mod ironic, acest comentariu ar fi putut fi semnat in cea mai mare parte
de un fundamentalist islamic, fără modificări. Dacă e ceva demn de salvat
in ceea ce numim civilizația noastra, sînt acele rudimente greu cucerite de
toleranță, bună înțelegere și compasiune, nu oțareala plină de ură
specifică fundamentalismelor creștine, de multe ori ortodoxe,
care par inspirate mai mult de Muhamad decît de Hristos.

Confuzie

Dl. prof. Cioroianu confunda doua fenomene de profunzime, conotatii, amplitudine si semnificatii diferite:

- coagularea unui islam radical, sprijinit nu numai "in cuget si simtiri" ci si in plan practic, nu de o majoritate a musulmanior, dar totusi de un numar ingrijorator - crescator, compact, coerent-in-nebunie-ideologica - de tineri musulmani din Europa, care sint prinsi intre dilema schizofrenica de a NU vrea sa locuiasca intr-un stat islamic, bazat pe sharia, si de a incerca sa transforme, cu o ipocrizie de care nici macar nu sint constienti, societatile-gazda in comformitate cu preceptele medievale ale "profetului" Mahomed

- actiunile nebunesti, patologice, ale unui criminal izolat, caruia dl. Cioroianu ii face o onoare cu totul excesiva cind il declara drept port-drapel pentru o noua dreapta, o noua cruciada etc.

Din acest motiv, din cauza acestei confuzii, restul articolului, bazat pe o premiza extrem de ignoranta pentru un profesor de istorie, nu poate fi luat in serios.

Intr-adevar

Articolul e nicicum; e pe linie ( politically correctness - pentru cine prefera in engleza ). Problema e ca linia a cam disparut. Europenii au constatat, in pragul extinctiei ( inevitabila dupa mine ), ca de fapt nu exista decat ceata.

Adăugaţi comentariu

Pentru a putea adăuga un comentariu trebuie să vă conectaţi. Dacă nu aveţi înca un cont, îl puteţi crea acum. În comentariile dumneavoastră vă rugăm să folosiţi un limbaj civilizat.

CONECTARE    CREAŢI-VĂ CONT

PUBLICITATE

 

Cum gîndesc politicienii, „Village, visages“, Festivalul Musica Barcensis

● Pînă pe 4 iulie, la Sala Acvariu a Muzeului Țăranului Român are loc expoziția de fotografie „Village, visages“ a Feliciei Simion. Veți găsi acolo atît macrocosmosul rural, alcătuit din 15 portrete ale sătenilor, cît și microcosmosul ilustrat printr o serie de instantanee decupate din dezordinea aparentă a gospodăriei țărănești. (Cristina Ștefan)

● Radu Paraschivescu ne mai livrează o mostră de haz-de-necazul românesc contemporan. De această dată e vorba de Cum gîndesc politicienii, volum ce poartă titlul – doar în aparenţă paradoxal – Cum? Gîndesc politicienii? De citit neapărat, precum un ghid al utilizatorului, înainte de a folosi ştampila, buletinul şi urna de votare. Cartea a apărut la Editura Humanitas. (Matei Martin)

citiţi

Cu ochii-n 3,14

● Pe una din ușile unei clinici din Leipzig scrie mare Kreißsaal, adică „sală de țipete“. Aflu că înseamnă „sală de nașteri“. Necruțătoare limbă, germana. (M. P.)

● Interjecţia „mno“ – cea mai recentă contribuţie a Ardealului la dezvoltarea limbii române. (M. C.)

 

citiţi

Soluţie implementată de Tremend
SATI