Urzeala vieţii

Publicat în Dilema Veche nr. 732 din 1-7 martie 2018
Urzeala vieţii jpeg

● Phantom thread, de Paul Thomas Anderson, SUA, 2017. 

Mai demult, mesajele trimise în sticlă, lansate în larg, aveau rolul unor răvașe de dragoste aproape metafizice, ludice instrumente făcînd cu ochiul capriciilor sorții lor. În poeziile trubadurilor medievali, răvașele erau surogatele iubirii idealizate, modelul epocii. În romanul lui Orhan Pamuk Mă numesc roșu, răvașele pe care îndrăgostiții le schimbă prin mijlocirea bătrînei Ester trădează mutări dibace pe tabla de șah a dragostei. În sfîrșit, în Firul-Fantomă, secretul cuturierului Reynolds Woodcock (Daniel Day-Lewis), designerul preferat de înalta societate londoneză a anilor ’50, sînt mesajele cusute în tivul sau dublura unei rochii, care pot transmite cele mai intime cuvinte, gînduri, dorințe sau declarații de dragoste. În filmul americanului Paul Thomas Anderson, semantica mesajelor prinse în tivul rochiei sau dublura redingotei este firul direct către magia vieții, un camuflaj tainic al vieții, a cărei urzeală complicată cere o poțiune fermecată pentru a o cunoaște cu adevărat.

Talentatul, capriciosul, egocentricul și perfecționistul Reynolds are nevoie de mitologie în viața sa, însă în același timp și-a construit un univers ermetic, cu reguli imuabile, din spatele căruia își coordonează viața, alături de sora și asociata sa Cyrill (Lesley Manville). Reduta lui este anihilată de apariția tinerei și fermecătoarei Alma (Vicky Krieps), o chelneriță veselă, naturală și deloc sofisticată pe care o cunoaște pe meleagurile natale, unde ajunge mînat de un presentiment al dorului de mama sa plecată dintre vii, a cărei prezență o percepe tot mai acut („îi simt parfumul“). Pasiunea care se naște între cei doi, cînd „se recunosc“, evoluează treptat mai mult în avantajul designerului, căruia Alma îi devine muză, confidentă, iubită și asistentă, într-un abandon fără pretenții acceptat de ambii. Personajul Almei pare o exemplificare a viziunii filozofului Ortega y Gasset despre iubire, pe care acesta o asociază cu o migrare virtuală către obiectul iubirii, „într-un fel de renunţare a sinelui“. O renunțare doar aparentă, căci, în plină gîndire magică, pe care regizorul american o imprimă nonșalant și cu umor urzelii filmului, tot unui mesaj cusut în tivul rochiei uneia dintre clientele de lux ale casei Woodcock i se datorează înlăturarea simbolică a „blestemului“ care o ține departe pe Alma de sufletul celui iubit (neputința acestuia de a se dărui cu adevărat, dar și dependența de firele obscure care încă îl leagă de sora și de mama sa).

Caldă, ambițioasă, conectată la impulsurile cosmice ale vieții, Alma reușește într-un fel aproape supranatural să dea echilibru unei relații subminate nu numai de marea diferență de vîrstă, de temperamentele diametral opuse, ci și de diferența sensibilă de statut social și pedigree familial. Iubirea generoasă a Almei îi dă iubirii autosuficiente a lui Reynolds elan și amplitudine cosmică, chiar dacă pentru asta are nevoie de mici trucuri, dar în jocurile dragostei totul e permis… Cerebralul Daniel Day-Lewis (cu a sa recognoscibilă școală britanică de actorie, care îi pune în valoare profilul de actor de compoziție prin excelență) și revelația Vicky Krieps compun unul dintre cele mai interesante – în complementaritatea sa organică – cupluri de pe marele ecran din ultimii ani.

Minunatele rochii create de Reynolds au o funcție dramatică specială, depășesc decorativul flamboaiant din, spre exemplu, Marie Antoinette al Sofiei Coppola, ele sînt o parte esențială a micro-universului lui Paul Thomas Anderson, ca într un balet pulsatil, ca într-un tablou canvas la scară naturală a vieții. Firesc, inclusiv camera joacă rolul unui personaj, ea este deseori deghizată printre personaje, țesînd cînd discret, cînd vizibil tivul dragostei și al urii, al vieții și al morții. Un melanj captivant și iscusit construit de film romantic, film de epocă, realism magic cu accente gotice ca în Jane Eyre, dar și un rafinat studiu de caractere ca în romanele lui Henry James. Totul pe fondul unui erotism discret, în tușe impresioniste și al unei atenții pentru detalii care îi relevă lui Anderson abilitatea de fin arhitect al cadrului și al poveștii. Un film onest, inteligent și frumos în cel mai direct perceptibil sens al cuvîntului.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Goana după adeverințele pentru bani în plus la pensie. Ce sume se iau în calcul pe noua lege a pensiilor
Bombardați cu informații despre recalcularea pensiilor și acordarea drepturilor bănești conform legii pensiilor care intră în vigoare la 1 septembrie 2024, pensionarii au luat cu asalt casele de pensii. O parte dintre documentele cu care se prezintă sunt deja în dosar.
image
Cum sunt săpate tunelurile din vestul României. Trenurile vor circula cu 160 km/h prin munte VIDEO
Lucrările de construcție a tunelurilor de pe noua magistrală feroviară din vestul României au acumulat întârzieri, care duc la prelungirea termenului de finalizare a investiției.
image

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.