Perdanții capitalismului

Publicat în Dilema Veche nr. 854 din 20 - 26 august 2020
Perdanții capitalismului jpeg

● Sorry We Missed You (UK-Franța-Belgia, 2019), de Ken Loach.

Oare se mai poate trăi decent fără a ajunge să-ți vinzi (la propriu) și sufletul, în noua ordine ultraliberală de azi? E una dintre întrebările pe care britanicul Ken Loach le pune cu insistență de cîteva decenii bune, trăgînd semnal de alarmă după semnal de alarmă cu privire la derivele pe care societatea noastră, pusă pe cîștig fără scrupule, le găzduiește binevoitoare în sînul ei. E o întrebare pe care acesta, preocupat dintotdeauna să ofere o voce clasei muncitoare subreprezentate în cinema, n-a pus-o parcă niciodată cu atîta disperare, furie și resemnare. E poate singura întrebare care, într-o țară condusă de Boris Johnson, Theresa May et co. prin politici favorabile doar privilegiaților, merită cu-adevărat pusă.

În Sorry We Missed You vedem cum o familie se chinuie să supraviețuiască pe o piață a muncii excesiv de competitivă și de inechitabilă, înlănțuind job-uri precare sau lucrînd în condiții inumane. Tatăl (Kris Hitchen) se angajează la o firmă de curierat și dă piept cu niște cerințe draconice (teribilă e secvența cînd un coleg mai experimentat îi întinde o sticlă goală pentru urinat între două livrări); mama (Debbie Honeywood) are grijă de persoane cu handicap sau de bătrîni, alergînd de la un „client” la altul în funcție de un program fără noimă. Asta e lumea în alb și negru a lui Loach: o lume în care munca e singurul subiect de tratat, chiar dacă îi rănește pe toți, în care cei aflați în poziții de putere sînt invariabil niște nemernici și în care solidaritatea reală se poate face simțită numai la bază. Mai toate filmele lui Loach, de la acel de neuitat Kes (1969) încoace, sînt dedicate acestor oameni mărunți, terfeliți de Sistem, capabili totuși să strîngă rîndurile și să facă front comun împotriva Leviatanului capitalist care i-a lăsat de izbeliște. Privind filmele lui – blocuri de încredere în necesitatea unei lumi alternative, mai juste –, întrebarea, veche de cînd lumea, referitoare la posibilitățile concrete de acțiune ale cinema-ului redevine dintr-odată actuală.

De-aici decurge și problema pe care opera lui Loach o ridică la fileu cu fiecare nouă intrare a sa în competiția de la Cannes: e corect ca un film militant să fie realizat cu mijloacele manipulatoare ale melodramei? Sau altfel spus: cît mai poate să transpară dintr-o viziune revoluționară, care să treacă prin foc și sabie organizarea strîmbă a societății, odată diluată cu scene lăcrămoase și noduri în gît? În anii ’70, pe cînd astfel de dezbateri, devenite rîncede între timp, își păstrau lustrul intact, melodramele politice ale lui Loach nu prea ar fi avut trecere. Acestuia i s-ar fi reamintit că un film, oricît de angajat, atîta timp cît se mulează docil pe norma hollywoodiană a iluziei realiste (o normă conservatoare prin excelență), n-are cum să obțină rezultate materialiste tangibile; sau că, vorba lui Godard, problema nu e să faci filme politice, ci filme făcute politic, adică să deconstruiești sintaxa filmului etc. etc. În 2020 însă, cu focurile acelor dezbateri abia mai mocnind pe ici, pe colo, cu răspîndirea oftaturilor resemnate la auzul unei sintagme desuete precum „puterea cinema-ului asupra maselor...”, cu pandemia care a venit peste noi, Sorry We Missed You ne apare drept ceea ce este: un film fără strălucire despre o lume împotriva căreia ar trebui să luptăm cu toții. Încă o dovadă că cinema-ul politic radical a cam dezertat marile ecrane și s-a refugiat prin cotloane cinefile știute doar de inițiați – și că orice nou semn de viață primit de la Loach e un semn bun.

Judecînd la rece, putem să-i recunoaștem filmului meritul de a ne băga cu capul în măruntaiele fetide ale noilor structuri din lumea de azi – așa cum Godard deplîngea cîndva dificultatea de a imortaliza munca la bandă, în uzine... Loach filmează toate aceste spații ostile privirilor exterioare pe modul vag-documentar al celui care se întîmpla să treacă pe-acolo, bîjbîind după un subiect sau un actor (non-profesionist) care să se afle în centrul atenției. E doar o momeală, însă, căci filmele sale sînt scrise pînă la ultima virgulă (spre deosebire de metoda unui Mike Leigh), iar forma lor e dintre cele mai convenționale. În schimb, ce impresie stranie să le privești cu recul, drept ceea ce sînt de fapt: cărămizi dintr-o filmografie care vorbește dezabuzat despre felurile tot mai subtile în care cei de sus îi strîng cu ușa pe cei de jos, obligîndu-i să cedeze tot mai mult teren pe zi ce trece. La începutul filmului, un superior îi zice personajului principal: „Noi nu spunem că ești angajat aici, noi spunem că vii la bord”. În cele mai bune momente ale lui, filmul lui Loach descuamează tot acest putregai care se ascunde în spatele unor mici detalii ce-amenință, la o adică, să transforme orice viață tihnită într-un calvar. Mecanica implacabilă a acestui scenariu spune că toată tensiunea adunată la job va exploda între cei patru pereți ai casei, în fața copiilor, și că asta nu e viață. Un regizor cu idei puține, acest Loach? Un creator cu orizont îngust? Se prea poate. Dar, privind în jur, s-ar putea să ajungem să-i dăm dreptate la finalul zilei.

Sorry We Missed You va rula la Bucharest International Film Festival.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Goana după adeverințele pentru bani în plus la pensie. Ce sume se iau în calcul pe noua lege a pensiilor
Bombardați cu informații despre recalcularea pensiilor și acordarea drepturilor bănești conform legii pensiilor care intră în vigoare la 1 septembrie 2024, pensionarii au luat cu asalt casele de pensii. O parte dintre documentele cu care se prezintă sunt deja în dosar.
image
Cum sunt săpate tunelurile din vestul României. Trenurile vor circula cu 160 km/h prin munte VIDEO
Lucrările de construcție a tunelurilor de pe noua magistrală feroviară din vestul României au acumulat întârzieri, care duc la prelungirea termenului de finalizare a investiției.
image

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.